Kjetil Øien Skrevet Desember 26, 2013 Del Skrevet Desember 26, 2013 På Røros treffer man på en god del kvinner med navnet Lusie eller Lusia (ofte også skrevet med c i steden for s). Mitt spørsmål er om noen vet hvordan dette navnet ble uttalt? Var det for eksempel med lang eller kort u (Lu:sie, eller Lussie). Uttales bokstaven e til slutt eller forsvinner den slik det ofte gjøres i trønderske dialekter? (Lussi?). Eller finnes det en helt annen dialektuttale av navnet? Mvh Kjetil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erling Myrbostad Skrevet Desember 26, 2013 Del Skrevet Desember 26, 2013 I Røros/Haltdals-slekta mi vart det sagt Løssi. mvh Erling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Aage Løkke Skrevet Desember 26, 2013 Del Skrevet Desember 26, 2013 (endret) Jeg er ikke ekspert på trøndersk, men tipper at uttalen er Lussi, slik som på Østlandet, altså uten uttalt e. Men det kan godt være at Erling har rett og at vokalen ligger nærmere en ø i dette området. Endret Desember 26, 2013 av Dag Aage Løkke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore S. Falch Skrevet Desember 26, 2013 Del Skrevet Desember 26, 2013 Den opprinnelige uttalen på Røros var Løssi. Johan Falkbergets prolog "Glück auf" til Bergmannsdagene på Røros i 1930 begynner slik: Fjell-folk! I dag vi står og ser i tidens speil de første bergmenns liv, vi ser Hans Aasen og Løssi, hans go`e viv Et hus i Sleggveien på Røros kalles Løssi-stuggu. Vi finner også skriveformen Løssi i folketellingene på Røros - se bl.a.her: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038322004626 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Øien Skrevet Desember 27, 2013 Forfatter Del Skrevet Desember 27, 2013 Da noterer jeg meg Løssi som dagligtaleform på dette navnet! Godt med hjelpere som har lokalkunnskap! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Aage Løkke Skrevet Desember 27, 2013 Del Skrevet Desember 27, 2013 (endret) Jeg tippet feil og lar meg selvsagt overbevise om at Løssi er riktig uttale! Det var moro å se prologen til Falkberget! Endret Desember 27, 2013 av Dag Aage Løkke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lusie Skott Skrevet Desember 29, 2013 Del Skrevet Desember 29, 2013 Hei! Jeg heter faktisk Lusie og er fra Røros. Jeg er oppkalt etter oldemor som het Ane Lusie. Før var Lusie mye brukt i dobbelt nav som Ane Lusie og Berit Lusie. I dag er det kun noen få eldre personer som sier"Løssi" til meg, ellers uttales "Lusie" på dialekt med dobbel s og e til slutt, med trykk på s ene, Lussie. Hilsen Lusie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Desember 29, 2013 Del Skrevet Desember 29, 2013 (endret) Lusie bør bruke sitt fulle navn som visningsnavn. :) Ordensregler for debattene Skrevet av Anette S. Clausen - Digitalarkivet Mvh Ann-Mary Endret Desember 29, 2013 av Ann-Mary Engum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore S. Falch Skrevet Desember 30, 2013 Del Skrevet Desember 30, 2013 Hei! Jeg heter faktisk Lusie og er fra Røros. Jeg er oppkalt etter oldemor som het Ane Lusie. Før var Lusie mye brukt i dobbelt nav som Ane Lusie og Berit Lusie. I dag er det kun noen få eldre personer som sier"Løssi" til meg, ellers uttales "Lusie" på dialekt med dobbel s og e til slutt, med trykk på s ene, Lussie. Hilsen Lusie Morsomt! Jeg skal rope Løssi! til deg neste gang jeg er innom G-Sport på Røros, forøvrig en av de hyggeligste sportsbutikkene jeg vet om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå