Gå til innhold
Arkivverket

Søking på skattelister på Sagat.no fungerer ikke

Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg tror at utgangspunktet for birthday.no er skattelista fra 2001. De som ikke hadde inntekt i 2001 finnes vanligvis heller ikke i fødselsdagslista. Om de har oppdatert lista med andre opplysninger aner jeg ikke, men en del har bedt om å bli fjernet. Jeg vet heller ikke om lista inneholder personer som nå er døde.

Mvh. Asbjørn

Ifølge denne  http://www.christofferbiong.com/2010/12/svar-fra-birthday-no/ er det teleoperatørene som er kilden til birthday.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-bruker abb. koster kr 1800,- i året.

Det vil si at for NSFs sin del vil KUN de som sitter på NSFs bibliotek i Oslo dra nytte av det

Hva en løsning hvor alle medlemmene får tilgang vet jeg ikke, men det kan selvfølgelig undersøkes

Jeg tenkte vel ikke at NSF skulle tegne et abonnement, men heller at foreningen (og DIS Norge) betaler en sum til Sagat for at akkurat skattelistene på avisens nettsider blir tilgjengelige for alle. Jeg antar at det finnes tekniske løsninger for at én særskilt avisside ikke behøver å bli omfattet av abonnementskravet for den øvrige avisen.

.

NSF og DIS kan jo samtidig tipse Sagat om andre mulige sponsorer/annonsører (f.eks. Ancestry, SVAR, slektsprogramleverandører). Skattelistesiden er jo blitt og vil bli hyppig benyttet av slektsgranskere og bygdebokforfattere - jeg ser ikke bort fra at denne gruppen av brukere faktisk har stått for flere klikk på Sagats nettavis enn avisens egentlige målgruppe. En åpent tilgjengelig skattelisteside med sponsorer og annonsører kan dermed vise seg å innbringe mer penger til en formodentlig trang avisøkonomi enn de få som kan tenkes å ville betale et abonnement bare for å få tilgang til skattelistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jau, eg oppdaga det same her midt på dagen i dag.  Eg har (gudskjelov) gjort mange oppslag dei siste par dagane, men treng endå ein god del....

Kva gjer me no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Såå dumt at den også ble borte, noen som har sladra tro??  :(

*SØØØØREN*

...men, når Ságat kan gi ut desse informajonane, er vel dette å rekne for offentleg open informasjon. Ein må vel kanskje ha tilgang på dei aktuelle databasane, men kan dei gi ut skattelistene 2001-2009, kan vel andre òg gjere det?

DIS Norge kanskje?

Eller kven som helst?

Er det ikkje nokre semi-proffe/proffe webside-makarar her inne, som kan nøste i moglegheitene som eit prosjekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elles ser eg no at Segát tilbyr dags- og vekeabonnement på nettutgåva av avisa, og då byrjar det jo bli litt greiare priser (kr 30 / kr 100).

Kanskje dei fortener litt bonus for å vere einaste avisa i landet som har denne tenesta tilgjengeleg?

Tenar dei pengar på ivrige slektsgranskarar, tek dei vel iallfall ikkje tenesta av nettet med det første...

Endret av Arne Åsbjørn Drangeid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Ser ut som man kan opprette abonnement gratis i 14 dager (kr 0).

Da skulle man jo få utført noen søk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk disse opplysningene fra Sagat:

Utgangspunktet er at brukerID og passord kun skal deles med medlemmer av egen husstand. På forespørsel har vi samtykket i at mindre slektshistorielag med ca 10 aktive medlemmer kan ha et felles abonnement. En uttrykkelig forutsetning her er at dette gjelder en slik begrenset gruppe, samt at brukerID/passord ikke deles med andre utenfor gruppen, ei heller via Facebook, internett med videre.

Vi gjør også oppmerksom på tekniske begrensninger, ved at det kun tillates én samtidig bruker per abonnement, samt inntil 10 unike IP-adresser per døgn. Dette tilsier også at brukerne har all egeninteresse i å skjerme brukerID/passord.

For større lag med mer enn ca 10 aktive brukere vil det således være påkrevd å splitte opp i flere grupper med eget abonnement. Mvh. Johan Arthur Hansen

Jeg fikk disse opplysningene fra Sagat:

Utgangspunktet er at brukerID og passord kun skal deles med medlemmer av egen husstand. På forespørsel har vi samtykket i at mindre slektshistorielag med ca 10 aktive medlemmer kan ha et felles abonnement. En uttrykkelig forutsetning her er at dette gjelder en slik begrenset gruppe, samt at brukerID/passord ikke deles med andre utenfor gruppen, ei heller via Facebook, internett med videre.

Vi gjør også oppmerksom på tekniske begrensninger, ved at det kun tillates én samtidig bruker per abonnement, samt inntil 10 unike IP-adresser per døgn. Dette tilsier også at brukerne har all egeninteresse i å skjerme brukerID/passord.

For større lag med mer enn ca 10 aktive brukere vil det således være påkrevd å splitte opp i flere grupper med eget abonnement. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider