Gå til innhold
Arkivverket

Ole Pedersen Oxøien

Eva Lindqvist
 Del

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått hjälp med min farfars morfar Ole Pedersen Oxøien förut här men jag har lite luckor så jag tänkte chansa och se om någon stött på honom i sin forskning.

Vad jag vet är följande:

Han föds i Singsås 11/2 1841.

(Ministerialbok nr 685A04/2 1829-1845,Fødte og døpte, side 53)

Föräldrarna heter Peder Olesen Oxøien och Magli Pedersdatter Røsløkken.

Han konfirmeras 1856 i Singsås

(Ministerialbok nr 685A06/2 1846-1859,Konfirmerte, side 115)

Första gången jag stöter på honom i en svensk kyrkobok är när första sonen föds 1870 i Linsell, Jämtlands län. Han står då listad som fadern och det står att han kommer från "Håltål, Norge". Jag utgår från att detta är Holtålen som ju Singsås var en del av (fram till 1841 enligt Wikipedia). 1872 står han noterad inflyttad till Dalby, Värmland från Singsås i Norge. Bevisligen har han ju varit i Sverige två år och gjort en son :)

I bilagorna till in- och utflyttningslängderna i Dalby hittar jag en handskriven lapp, som verkar vara något slags intyg på att Ole inte var gift innan så han kan gifta sig med Lisa.

Där står (ursäkta om jag skrivit av fel, min norska är inte så bra):

"Ole Pedersen Oxöien födt 11te ellevte Februar 1841 attenhundrede og ein og förti af Föräldre: Peder Olsen Oxöien og Magli Pedersdatter Röslökken, döbt i Singsaas Kirke 7de syvende Marts samma Aar, og konfirmert sammested den 1st förste Juni 1856 attenhundred sex og femti da han foreviste vaccinationsattest af 23e September 1842. Han var sidste gang gjest ved Herrens Bord i Singsaas Kirke 13de trettende November 1864 attenhundrede fire och sexti, og har siden den tid ophold sig i Sverige. Han er icke bunden vid offentligt Ägtenskabslofte i denne menighed. Herren vara med ham! Holtaalens Prostgård 4e April 1872 Wilhelm Troll Sognsprost." "Betalt med 24e fire og tyve Skilling : Troll"

Enligt detta kom alltså Ole till Sverige redan 1864, men jag har inte lyckats hitta honom i svenska kyrkböcker förrän 1870. Kanske någon har stött på honom i Norge?

1873 föder Lisa tvillingar i Transtrand. Familjen är på väg från Linsell, Jämtland där de gift sig till Dalby, Värmland där Lisas föräldrar och syskon bor och på vägen är det dags att föda. Pojkarna föds och döps i Transtrand och i ett dopbevis nämns att en av sönerna har en fadder från Norge. Jag gissar att detta är Oles bror och hans hustru. Någon som stött på dessa i sin forskning? "Hans Pedersen och Hustru Magnhilda Pedersdotter i Holtaalen, Norge"

Lisa och sonen Per går att följa i kyrkböckerna, varje flytt antecknas noga. Men Ole dyker upp lite här och där. T ex så står han kvar på lösdrivarlängden i Dalby när Lisa och Per flyttar tillbaka till Linsell, Jämtland. Detta trots att Lisa och Ole faktiskt gifter sig uppe i Jämtland. Man får litegrann en känsla av att Ole inte var så noga. Jag tror jag vågar utgå från att han och Lisa följs åt under dessa år även om de inte gifter sig förrän 1873 och bosätter sig i Dalby. De lever tillsammans fram till Lisas död 1915 och får 7 barn tillsammans, varav 6 lever till vuxen ålder.

Till sist: någon som har en uppfattning om hur mycket 24 skilling är i dagens pengavärde?

Tack på förhand!

Hjälper gärna till med att kolla saker i Arkiv Digital som tack om någon behöver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Till sist: någon som har en uppfattning om hur mycket 24 skilling är i dagens pengavärde?

Hei!

Bare svar på spørsmålet om skillings-verdi:

En skilling tilsvarte i 1875 omtrent 3,3 øre. Etter dagens pengeverdi (2006 – korrigert for konsumprisindeksen), tilsvarer 1 skilling ca. kr. 1,50.

http://no.wikipedia.org/wiki/Skilling_%28Spd%29

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider