Gå til innhold
Arkivverket

Jørgen Hansen Egge-eie, Lier, gift 1820, flyttet til Hurum. Trolig dansk, fra Aalborg?

Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Bingo?

Får ikke lagt lenke, men i 1813 blir 19 år gamle Jørgen konfirmert, jfr. over.  Far: Hans Jørgensen, og Drammen er omtrent det samme som Lier - har ofte sett tilsvarende i danske kirkebøker.  Så hvis vi ikke finner en navnebror født på Bragernes/Tangen/Strømsø rundt 1793-95, så tror jeg Erlend Mæhlum har hatt en meget vellykket debut i Forumet.

Dettane var morosamt, dere :D

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Erlend.

På forsiden her står det: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet

Nytt fra Digitalarkivet

29. januar 2014: Oppdatert: Etter oppgraderingen av pålogging og programvare i debattforumet er det noen som opplever problemer med å logge inn eller å legge inn innlegg på en god måte.  For de med påloggingsproblemer vil det løses hvis dere logger dere inn eller registerer dere  Digitalarkivets nettsider  med samme e-postadresse og passord dere har i debattene (bruk det nye om dere har fått nytt passord tilsendt). 

For de med skriveproblemer i debattene så skyldes dette mest sannsynlig et cache/internminne-problem. Nettleseren har ikke oppdatert til nytt javascript og nye stilkoder og dermed vil du få problemer med å få teksten på plass eller vist på en fin måte. Du må tømme cache/internminne i nettleseren din. Hvis du ikke vet hvordan du gjør dette finner du en god veiledning hos NTNU.

27. januar 2014: Oppgraderingen av debattforumet og pålogging på nettsidene til Digitalarkivet er ferdig. Enkelte vil oppleve at visningsnavnet i debattforumet er endret til e-postadressen (hvis man forsøkte å logge inn i oppgraderingsperioden), så alle bør sjekke at visningsnavnet er korrekt, dvs. at det står korrekt fornavn og etternavn.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1095&idx_id=1095&uid=ny&idx_side=-247
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051116020247.jpg

Se på nr. 10 i Hurum, 1851.  Samme enkemand Jørgen Hansen og en vielse som gikk fløyten?

Står vel også at han er smed, men kan noen tyde fødestedet?

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemand og smed Jørgen Hansen 57, oppholdssted Braaten, født Lier og enke Ragnhild Halvorsdatter 55, oppholdssted Braaten, født Numed(?) Fedre Hans Jørgensen og Halvor. Forlovere var Nils Nilsen og Ole ?

Edit: Merknaden er vel "begge gifte før - fattige"

Jeg er nødt til å gå gjennom dette - igjen takk for alle som bidrar! Dette er plundrete - foreløpig ;-)

Endret av Ek Anne Gro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det i kirkebøkene står følgende: Attest fra ........ (et navn), er det min erfaring at det svært ofte vises til navnet på den presten som skrev attesten. Og Aalborg er vel et kjent slektsnavn for en presteslekt.

Det kan derfor tenkes å være nyttig å sjekke opp om det kan ha vært en sogneprest som het Aalborg i nærheten et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli ganske overbevist om at "din" Jørgen er broren til "min" Ole, Anne Gro - begge sønner av Hans Jørgensen og Helle Olsdatter (Haskoll/Hafskjold, Haugerudenga og Eik/Eeg.  De bodde mange steder).  Har dessverre ikke funnet noe skifte etter dem, men det var neppe mye å skifte, heller....

At du ikke har funnet konfirmasjonen, KAN trolig bety at det er han som konfirmeres i Aalborg (vi var tvillingriker på den tiden).  

Spennende er det, okke som!!!

Astrid

PS: hva stå ytterst til høyre i 1851:

begge gifte før?

fattige???

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ fant jeg endelig fram i den danske KB. Jeg misoppfattet og trodde han var konfirmert i 1803 ;-) 

Dette betyr - jeg må samle tankene - at vi (antagelig) har en Jørgen Hansen, født i "Drammen" rundt 1794, konfirmert i Ålborg 1813. Far er Hans Jørgensen. Står det "blind arbeidsmand" etter navnet hans? Det vi ikke vet er om Hans Jørgensen er i Ålborg ved sønnens konfirmasjon, men hvorfor skulle en "dreng" fra Lier konfirmeres i Danmark hvis ikke han hadde tilknytning der - via f eks en dansk far. De som vet litt om slike ting får korrigere meg, men det var vel ikke helt vanlig at en gutt dro til sjøs, kom til Ålborg og konfirmerte seg der?

I 1818 får en Jørgen Hansen attest i Ålborg som han leverer i Lier da han gifter seg 2 år senere. Da han dør i 1863 står fortsatt Aalborg i parentes.

Er enig i at det er merkverdig at vi ikke finner konfirmasjonen til Jørgen, sønn av Hans og Helle.. Har du funnet konfirmasjoner til de andre barna deres Astrid? Du har kanskje en "flytte-rute" på dem? Jørgen kan jo ha blitt konfirmert et annet sted. Denne Jørgen må kartlegges.

Må kanskje legge til at det ikke er "min" Jørgen vi leter etter, men en god venninne sin! Jeg sjekket hennes slekt i Hurum fordi jeg tenkte at vi kanskje hadde samme forfedre, men så endte jeg opp i Lier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

tror det står Hans Jørgensen Lund arbeidmand, og da synes jeg at Lier-tampen virkelig begynner å brenne.  

Faren til Hans Jørgensen var Jørgen Olsen Lund (Hafskjold).

Han var ringer og graver og fikk skjøte på Lund i 1762 (døde på Haugerudenga i februar 1791).  Han var gift med Anne Hansdatter Bergflødt, og jeg har notert to sønner, Hans (faren til Jørgen) og Anders.  Det sto Jørgen Olsen Egge i 1750 da de giftet seg, og Jørn Olsen Haugerud i 1764-skatten.

Jeg synes ikke at det er så veldig rart at han dro til Danmark.  Litt "eventyr-lyst", muligens, og kanskje slektninger der, og ungene måtte nok tidlig ut i arbeidslivet.

Broren hans, Ole, kan også ha blitt konfirmert utenfor Lier, eller jobbet på en gård og fått "etternavnet" derfra.  Jeg brukte evigheter på å finne ut at den Ole Hansen Kosrud som giftet seg i Hole 29.11.1816 var sønnen til Hans og Helle.  Han måtte riktignok ha vært på Hole-besøk tidligere, for datteren Ingeborg, min ane, ble født i 1813....  Nåja, forklaringen fikk jeg fra Øyvind Røsdærn, som fant ham i Norden Fielske Regiment Lierske Compagnie i 1813.

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

hei,

tror det står Hans Jørgensen Lund arbeidmand, og da synes jeg at Lier-tampen virkelig begynner å brenne.

Faren til Hans Jørgensen var Jørgen Olsen Lund (Hafskjold).

Han var ringer og graver og fikk skjøte på Lund i 1762 (døde på Haugerudenga i februar 1791). Han var gift med Anne Hansdatter Bergflødt, og jeg har notert to sønner, Hans (faren til Jørgen) og Anders. Det sto Jørgen Olsen Egge i 1750 da de giftet seg, og Jørn Olsen Haugerud i 1764-skatten.

Jeg synes ikke at det er så veldig rart at han dro til Danmark. Litt "eventyr-lyst", muligens, og kanskje

slektninger der, og ungene måtte nok tidlig ut i arbeidslivet.

Broren hans, Ole, kan også ha blitt konfirmert utenfor Lier, eller jobbet på en gård og fått "etternavnet" derfra. Jeg brukte evigheter på å finne ut at den Ole Hansen Kosrud som giftet seg i Hole 29.11.1816

var sønnen til Hans og Helle. Han måtte riktignok ha vært på Hole-besøk tidligere, for datteren Ingeborg, min ane, ble født i 1813.... Nåja, forklaringen fikk jeg fra Øyvind Røsdærn, som fant ham i Norden Fielske Regiment Lierske Compagnie i 1813.

Astrid

Som vi vet var dobbeltmonarkiet Danmark-Norge i krig i åra 1807-1814, Napoleonskrigene. Og den unge soldaten Jørgen var nok utkommandert i det Lierske Compagnie som da tydeligvis var beordret til nordre Jylland, altså Aalborg. Vi må nok regne med at både Jørgen og de andre fra Lier ble dimiterte i Danmark ved fredslutningen i Kiel i januar 1814 da unionen mellom Danmark og Norge ble sprengt, og Norge ble avstått til Sverige. Hvorvidt karene fra Lier returnerte hjemlandet i samlet orden eller hver for seg vites ikke, men dette er slikt som ofte fremgår av militære arkiv og/ eller lokalhistorikk om vedkommende bygd/ kommunes innsats i Napoleonskrigene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Terje! Da har vi nok forklaringen på hvorfor han var i Danmark. 

Tror du at han kan ha blitt utkommandert som ukonfirmert og at den Jørgen som ble funnet konfirmert i Ålborg, #25, kan ha vært ham? Vi kan ikke finne konfirmasjonen hans i Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Terje! Da har vi nok forklaringen på hvorfor han var i Danmark.

Tror du at han kan ha blitt utkommandert som ukonfirmert og at den Jørgen som ble funnet konfirmert i Ålborg, #25, kan ha vært ham? Vi kan ikke finne konfirmasjonen hans i Lier.

Slett ikke usannsynlig. Som kjent går det fint an å skyte og å krige uten å kunne de ti bud eller kjenne til de kristne sakramentene ;) Og når landet i tillegg er i krig, noe det vitterlig var den gangen, så finnes det mange eksempler på at regler må vike for for nødvendige realiteter. Eller sagt på en annen måte: geistlig byråkrati og formalia overkjøres av militær autoritet og ditto mannskapsbehov.

Hilsen en halvgammal soldat :)

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider