Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvor tok kirkebøkerne veien?

Recommended Posts

Hei,

Før jul så var jeg inne for å bla litt i kirkebøker fra Surnadal i Møre og Romsdal. På lista så stod Surnadal/Moen oppført, men nå er disse kirkebøkerne borte fra listen. Så jeg lurer på hvorfor de har blitt tatt bort? Kommer de tilbake?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/189344-hvor-tok-kirkeb%C3%B8kerne-veien/
Del på andre sider

Ja, det vet jeg. Men Surnadal/Moen var på den lista før jul med andre bøker

Jeg kan ikke se at vi verken har eller har hatt kirkebøker benevnt Surnadal/Moen. Det er da heller ikke noe sokn i Surnadal som heter Moen. De tre kirkebøkene vi har for Mo sokn (og som benevnes Surnadal/Mo) er

• Ministerialbok  A01, 1905-1923
  • Klokkerbok C01, 1866-1898
  • Klokkerbok C02, 1899-1930

Det var rart, for jeg husker jeg så Surnadal/Moen på den lista. Jeg er født og bor i Surnadal og Mo Kirke ligger på Moen. I kirkebøkerne ble det ofte skrevet Moe som idag blir skrevet Moen.

Når kommer Ministerialbøkerne for 1866-1904 til å bli scannet inn? Hvis det eksisterer noen slike bøker da? For jeg leter etter en slekning som skal ha dødd mellom 1898-1899, men de første 2 mnd i året 1899 er ikke oppført i klokkerboka C02. Vedkommende jeg leter ikke står ikke i resten av boka, så hun må være oppført i en av de 2 mnd som ikke er med i klokkerboka.

Det var rart, for jeg husker jeg så Surnadal/Moen på den lista. Jeg er født og bor i Surnadal og Mo Kirke ligger på Moen. I kirkebøkerne ble det ofte skrevet Moe som idag blir skrevet Moen.

Jeg tillater meg å tro at du husker feil. Benevninga Surnadal/Mo styres av vår kildetabell i metadatabasen for de skanna kirkebøkene, og vi har ikke gjort endringer der. Men at du har sett skrivemåtene Moe og Moen i selve kirkeboka, ser jeg ikke bort fra.

Når kommer Ministerialbøkerne for 1866-1904 til å bli scannet inn? Hvis det eksisterer noen slike bøker da? For jeg leter etter en slekning som skal ha dødd mellom 1898-1899, men de første 2 mnd i året 1899 er ikke oppført i klokkerboka C02. Vedkommende jeg leter ikke står ikke i resten av boka, så hun må være oppført i en av de 2 mnd som ikke er med i klokkerboka.

Det er felles ministerialbøker for hele Surnadal prestegjeld til og med 1884 (benevnt Surnadal med nummer A01-A08). Fra 1885 ser det ut til at soknepresten har begynt å føre separate ministerialbøker for de tre soknene. Således har vi ministerialbok for Øye sokn (benevnt Surnadal/Øye med nummer A09 - nummereringa fra prestegjeldet fortsetter altså) og ministerialbok for Ranes sokn (benevnt Surnadal/Ranes med nummer A01). Men for Mo sokn har altså ministerialboka som begynner i 1905 fått nummer A01, og en skulle da tro at det ikke finnes noen ministerialbok for perioden 1885-1904.

Jeg ser to muligheter:

• Ei ministerialbok for Mo sokn for perioden 1885-1904 er gått tapt. Dette vet muligens Statsarkivet i Trondheim, som oppbevarer prestearkivet for Surnadal, noe om.
  • Handlinger utført i Mo sokn for perioden 1885-1904 er innført i ministerialboka for Øye sokn eller i ministerialboka for Ranes sokn. (Hvis du skulle se at så er tilfelle, vil vi gjerne ha tilbakemelding om det, slik at vi kan oppdatere våre metadata.)
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.