Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tyding av Olaus Pedersens dåp i Strinda kirkebok

Recommended Posts

Peder Larsen og Siri Olsdatter fikk en sønn som ble døpt Olaus 27.03.1842 (nr. 22). Barnet var uægte.

Er det noen som klarer å tyde det som står i kolonne 6 (foreldrenes navn og bosted) ? Jeg ser at det står Peder Olsen fra Reppesberget og Siri Olsdatter Buaas, men det er både titler foran navnene og noe som står etterpå som jeg ikke klarer å tyde.

Skulle også gjerne ha visst hva som står i kolonne 9, helt til høyre. Her klarer jeg ikke å tyde noe som helst.....

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16288&idx_id=16288&uid=ny&idx_side=-9

Enkemand Peder Larsen Reppesberget og Kone Siri Olsdr Buaas, hendes Mand er i Slaveriet. Barnet er født i Reppesberget.

Utskrivingar i kursiv. 

Ljvlsl./Gvlsl?? hans 2de som Ekmd, hendes 1ste som Kone. [opplysinga gjeven] Af K: Guru Glindseth. 

Guru Glindseth. 

Jeg leser det som Gurie Glindseth, som vel godt kan være identisk med første fadder. Denne skriverhånda er veldig glad i å «sette hale på grisen» slik at endelse e ser ut som d.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.