Gå til innhold
Arkivverket

Styrmann Johan Kåre Vang Johansen "frå Drammen" - barnefar i Hafslo 1919, men kven var han?

Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Finner denne på Ancestry, det var snakk om en Gustav Johansen i et tidligere innlegg.

Name: Johan Johansen

Birth Date: 21 mar 1887

Baptism Date: 8 mai 1887 (8 May 1887)

Baptism Place: Buskerud, Norway

Father: Gustav Johansen

Mother: Marie Kristiansen

FHL Film Number: 1282539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette er litt av en nøtt :huh:

Er også enig hva gjelder muligheten for at han ikke er født i Drammen (Bragernes/Strømsø/Tangen), og har hengt meg litt opp i navnet Vang.

Tenker først og fremst på Vang i Røyken, men også i Eiker.  Hvis opplysningen om ham stemmer i 1919, dvs. navn, yrke og bosted, må han da være registret ett eller annet sted.  En blir vel ikke styrmann over natten?  Drammen sjømannsforening, f.eks. - har de registre?

Astrid 

http://www.drammen-sjomannsforening.no/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne på Ancestry, det var snakk om en Gustav Johansen i et tidligere innlegg.

Name: Johan Johansen

Birth Date: 21 mar 1887

Baptism Date: 8 mai 1887 (8 May 1887)

Baptism Place: Buskerud, Norway

Father: Gustav Johansen

Mother: Marie Kristiansen

FHL Film Number: 1282539

Nummer 7, også bare Johan

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Ytre Ådal (Hval) i Ådal, Ministerialbok nr. II 1 (1884-1897), Fødte og døpte 1887, side 11.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5913&idx_id=5913&uid=ny&idx_side=-14

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061102350688.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Sven, nå må vi tenke oss litt om. Det finnes ingen aktuelle Johan Kåre i Digitalarkivets søkbare databaser.

Når det ikke finnes noen med Johan Kåre i fornavnet, må vi vel teste kandidater som har enten Johan eller Kåre i fornavnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Richard, Grethe, Kurt, Sven og Astrid for mange spennande innlegg!

Eg har ei kjensle av at me "krinsar kring smørbolla" og at Johan Kåre Vang Johansen ikkje kan vera langt unna!  Det er vel eit spørsmål om han kan ha "ljuge" på namnet sitt?  Og då kan det jo ha vore kven som helst.

Eg har elles òg lagt merke til at Kåre (eller Kaare) var eit svært lite nytta namn, i alle fall i lag med Johan, og so er dette Vang-namnet, då!

Eg veit rett og slett ikkje kva eg skal tru eller kven eg skal tru på.

Eg må berre få seia meg svært takksam for at de tek dette spørsmålet so grundig til handsaming, og eg kan berre ønskja lukke til i den vidare leitingi!  Eg trur framleis at namni Kåre og Vang ikkje er tekne ut av "lause lufti"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er en mulighet til å utforske. Nye barnelover var trådt i kraft fra 1. jan. 1916, og for å gi arverett etter faren, for barn født av ugift mor, ble det påbudt at en far alltid skulle oppgies av mor/jordmor til myndighetene. Vedkommende far fikk da brev fra lokale myndigheter om å bekrefte/avkrefte farskapet, hvis han ikke svarte, ble han som konsekvens notert som far med bidragsplikt. Lensmann, Bidragsfogd, etc. stod for mye av dette arbeidet, og dokumentasjonen på slike farskap ligger i offentlige arkiv. Statsarkivet for stedet der barnet ble født vil kunne gi nærmere opplysninger. I innlegg 8 refererer du til at en slektning ønsket informasjon og det kan gi grunnlag for innsyn i arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Kurt for siste innlegg!

Eg trur du er inne på noko viktig her, og eg har nettopp skrive til Statsarkivet i Bergen og bede dei om hjelp i denne saki!  So får me sjå kva som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider