Gå til innhold
Arkivverket

Kristiansand - Vest Agder! Arseline Michelsd. døde 5. oct kl 9 (1756) og ble begravet paa Hospitalets Kirkegård

Frank-Henning Johnson
 Del

Recommended Posts

Har Familysearch tilgang til flere kirkebøker enn det som ligger på digitalarkivet?

Gjorde et søk på Sirdal og fikk ingen treff på 1700 tallet

Sirdal: 1848-1878, Klokkerbok
Sirdal / Tonstad: 1874-1886, Ministerialbok
Sirdal / Tonstad: 1878-1894, Klokkerbok
Sirdal / Tonstad: 1887-1919, Ministerialbok
Sirdal / Tonstad: 1895-1916, Klokkerbok
Sirdal / Tonstad: 1916-1960, Klokkerbok
Sirdal / Øvre Sirdal: 1905-1958, Klokkerbok
Sirdal / Øvre Sirdal (Lunde): 1872-1905, Klokkerbok
Sirdal / Øvre Sirdal (Lunde): 1887-1910, Ministerialbok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får flere treff på barn som skal være født i Sirdal på Familysearch

I hvilke kirkebøker skal jeg kunne finne dette?

Når du er inne på et treff på FamilySearch vil det nede på siden stå GS Film number og et nummer, husk på det nummeret og klikk deg inn på Catalog oppe i menyen på samme side, klikk på Film/Fiche Numbers og skriv inn nummeret – du skal da få opp beskrivelse av den kirkeboka du hadde treff i.

Under filmnummeret på treffsiden er det også nyttig informasjon, f. eks. P131 (= page 131, side 131).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. 

Her har fylkesgrensen tydeligvis blitt flyttet, så vi nå er i Rogaland.

Hvor lenge varte dette?

Er det noe sted der man finne et kart som viser grensene i ulike perioder?

Jeg trenger litt hjelp til å lese dåpen til Mikkel Løynings barn midt på høyre side.

Står det noe navn, eller står det noe om kjønn?

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Lund, Ministerialbok nr. A 1 (1724-1737), Kronologisk liste 1725, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15827&idx_id=15827&uid=ny&idx_side=-29
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070621630124.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står:

Dom: 24 post Trinit: forrettede jeg Tieneste ved Næs

introd: Michel Løynings Kone, hvis barn blef døbt

i Fedde Kirche dom: 18 post Trinit: (det som følger har ikke med dette å gjøre).

Det presten skriver er at han på 24. søndag etter Treenighetssøndag (Dominica Trinitatis) forrettet gudstjeneste i Næs kirke hvor Michel Løynings kone ble introdusert etter fødselen, hennes barn ble døpt i Fedde kirke 18. søndag etter Treenighetssøndag (Dominica Trinitatis).

Barnets navn er ikke nevnt her.

I 1725 var :

24. søndag etter Treenighetssøndag (Dominica Trinitatis) den 11. november.

18. søndag etter Treenighetssøndag (Dominica Trinitatis) den 30. September.

Det kan hende jeg tyder tallet 18 feil, og at det står 10, i så fall var søndag etter Treenighetssøndag (Dominica Trinitatis) den 5. august.

Kirkekalender

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at jeg finner Fedde kirke ført i denn kirkeboken.

Hvor skal Fedde ligge og kan kirkeboken være ført et annet sted`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som at presten har glemt å føre dåpen til Berthe Mikkelsdatter i minestrialboken

Denne burde vel ha vært ført her, enten på

18. søndag etter Treenighetssøndag (Dominica Trinitatis) den 30. September.

Det kan hende jeg tyder tallet 18 feil, og at det står 10, i så fall var søndag etter Treenighetssøndag (Dominica Trinitatis) den 5. august.

deinformasjon: Vest-Agder fylke, Feda i Nedre Kvinesdal, Ministerialbok nr. A 1 /2 (1710-1788), Kronologisk liste 1724-1726, side 101.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16898&idx_id=16898&uid=ny&idx_side=-9
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070608310655.jpg

Endret av Frank-Henning Johnson
Lenke til kommentar
Del på andre sider