Gå til innhold
Arkivverket

HO/RO; Peder Førde, Sveio 1500-/1600-tall, Haplogr Y-DNA J1

Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Det står en Peder på Lokna som var bruker fra 1605 til 1644 da han døde. Koma het Guri. Hun var bruker til 1645. Kjente barn: Anders gift på Lokna.

Kilde Sveio II, side 122, nr. 5

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står en Peder på Lokna som var bruker fra 1605 til 1644 da han døde. Koma het Guri. Hun var bruker til 1645. Kjente barn: Anders gift på Lokna.

Kilde Sveio II, side 122, nr. 5

Mvh. Johan Arthur Hansen

Takk for det Johan Arthur :)

Men det er altså en Lauritz som står som leilending på Lokna i landskattlistene 1603, 1610 og 1611.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg meddele at Ingebjørg er i full gang med å tilskrive, på vegne av oss begge, alle etterkommerne etter Hans Olsen Straumøy, som Johan Arthur har sendt oss. Takk skal du ha! Dette blir spennende! Her kan dere se min anerekke fra Peder Førde og frem til min tippoldemor i Ølen;

post-133-0-93782900-1394904281_thumb.png

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Pedersen Håvik gm Marta Viersdtr Totland ?                              Jacob Pedersen Sunde gm ?                                             Laurits Holst gm Gro Jonsdatter

⬇️                                                                                                           ⬇️                                                                                                              ⬇️

Hr Peder Lauritsen Finnås gm  ?                                                                    Peder Førde gm Karen ?                                                                   Jon Gautesen Sveen

⬇️

Hr Laurits uti Finnås "her laffritz wtj findoess". n 1522

Kan vi finne slektsskapet mellom Anders Pedersen Håvik, Jacob Pedersen Sunde og Laurits Holst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid,

Jeg har tidl. notert Marta Viersdatter Totland (g.m. Anders Pedersen Håvik) som søster av Lauritz Viersson Totland g.m. Eli Eriksdatter (brordatter av Gro Jonsdatter g.m. Laurits Nielsen Holst).

mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Nå foreligger det resultater etter to etterkommere etter Peder Førde (ulike grener); begge har fått J1. Vi venter på resultatene fra ytterligere to etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Detta var stas å lesa :D

Peder Førde e min stamfar :D

Hei, kan du sette opp rekken din tilbake til Peder? Du er den første vi har fått kontakt med som har Førde som slektsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førde navnet kjeme ifrå farfar si sida, som e ei slekt som har holdt t i Førde i mange generasjonar bakøve :) 

Peder Førde e stamfar på farmor si sida :) 

Peder Førde -> Ola Pederson Førde -> Simon Olson Rimbareid -> Brita Simonsdatter Skumsnes - > Størk Nilsson Skumsnes -> Kari Størksdatter Alvsvåg -> Brita Jonsdatter Alvsvåg -> Ola Kolbeinson Alvsvåg -> Kolbein Olsson Alvsvåg -> Ola Olsson Innvær -> Martin Kristian Olsson Alvsvåg -> Olga Borghild Dahle -> Arnhild Førde -> Jan Førde -> Meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er etterkommer av Peder Førde, men har flere kvinner i anerekken. Er imidlertid interessert i å være med i 'prosjektet', hvordan melder jeg meg på ?

I vår slekt, som i mange andre, sa de gamle at det var et 'fremmed-element' blant Sveio-anene, men jeg har ikke klart å finne bevis for det. Kanskje dette prosjektet gir et svar.

Anerekken ned til min oldemor er:

Peder Førde -> Ola Pederson Førde -> Simon Olson Rimbareid -> Mari Simonsdtr. Rimbareid -> Lars Johannessen Raunholm -> Mari Larsdtr. Tjernagel - > Gunvor Olsdtr. Tjernagel -> Ola Johannesson Rød -> Ingeleiv Olsdtr. Apeland (f. 1783) -> Ingeleiv Olsdtr. Apeland (f. 1823)

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjektet har Facebookside og side på FtDNA! Søk opp peder Førde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du DNA-testet deg hos FtDNA kan du melde deg inn der, og i gruppen med etterkommere etter Peder Førde. Ellers er det kun FB-gruppen Peder Førde..... som er aktuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke gruppen Peder Førde. Jeg logger meg på Facebook og går inn på 'finn nye grupper' men det kommer opp hundrevis av forslag, umulig å finne 'Peder Førde'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har endret innstillingene fra hemmelig til lukket. Nå skal dere finne den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har kopi av Simon Olson Rimbareid sitt bumerke ?

Bygdeboka sier: 'Simon sitt bumerke er kjent. Det var et kors med en brukket strek på hver side av stammen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er etterkommer av Peder Førde, men har flere kvinner i anerekken. Er imidlertid interessert i å være med i 'prosjektet', hvordan melder jeg meg på ?

I vår slekt, som i mange andre, sa de gamle at det var et 'fremmed-element' blant Sveio-anene, men jeg har ikke klart å finne bevis for det. Kanskje dette prosjektet gir et svar.

Anerekken ned til min oldemor er:

Peder Førde -> Ola Pederson Førde -> Simon Olson Rimbareid -> Mari Simonsdtr. Rimbareid -> Lars Johannessen Raunholm -> Mari Larsdtr. Tjernagel - > Gunvor Olsdtr. Tjernagel -> Ola Johannesson Rød -> Ingeleiv Olsdtr. Apeland (f. 1783) -> Ingeleiv Olsdtr. Apeland (f. 1823)

Det var kommet med en Ingeleiv for mye i anerekken fra min oldemor, Ingeleiv Olsdtr. Apeland f. 1823, og opp til Peder Førde. Den korrekte anerekken er:

Peder Førde -> Ola Pederson Førde -> Simon Olson Rimbareid -> Mari Simonsdtr. Rimbareid -> Lars Johannessen Raunholm -> Mari Larsdtr. Tjernagel - > Gunvor Olsdtr. Tjernagel -> Ola Johannesson Rød -> Ingeleiv Olsdtr. Apeland (f. 1823).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har full oversikt over de ulike Ole/Oluf/Olaus på Rimbereide fra ca 1610 og utover? Gamle Ole, unge Ole, husmann Ole osv....

Kan man med sikkerhet si noe om når "vår" Ole Pedersen kom til Rimbereide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Tiendemanntallet 1614/1615 nevnes Olluff Remberedt. Dette må være gamle Ole. Høyre side:

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/13027/16/

Ved Tiendemanntallet 1615/1616 nevnes g. Olle och U. Oluff Romereid. Andre kolonne venstre side.

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/13087/12/

Så Ole Pedersen kom vel til Rimbareid ca. 1615.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tenker jeg også, - men kan det allerede ha vært to Ole før "vår" Ole kom?

Ellers ser jeg at Paul Pedersen trolig ble gift med Brita ca 1625. Hun står det i 1624, Paul i 1626. Jacob Sunde mener jeg er på Sunde allerede ca 1620!

Ellers, Roger, har du kikket i kildene for 1591 og 1597; Jacob og Ole på Førde hadde den eldste tingstuen der, og hadde skattefritak! Spennende!

Finner forøvrig ikke den nevnte Per Kro noen steder, så hvor det kommer fra er rart. Det var tre bønder i Hetland som hadde odelsparyer i Førde i Sunnhordland; Ole Dagsland, Johan Waage og Daniel Mygge. Hva hørte Førresfjorden til den gang; Bergen eller Stavanger len?

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider