Sissel Hildebrand Jensen Skrevet Mars 8, 2014 Del Skrevet Mars 8, 2014 Kan noen forklare meg om hvem som meldte om fødsler og til hvem instans rundt 1900? Man kan se i dåpsprotokoller når man er døpt, men om man flytter til et annet sted før man blir døpt kan man da finne noen instans hvor fødsel er registrert/ funnet sted? Eks: født i Kristiania men døpt et helt annet sted i landet. mvh Sissel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald Søren Storaker Skrevet Mars 8, 2014 Del Skrevet Mars 8, 2014 I forbindelse med den eviglange debatten omkring Hohenzolleren i 1905 blei det nevnt at det kan finnes jordmor-protokoller: http://forum.arkivverket.no/topic/186499-anders-elias-fosse/page-31 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heljar Westlie Skrevet Mars 8, 2014 Del Skrevet Mars 8, 2014 FT 1910 kan være til hjelp, men hvis du vet hvor vedkommende flyttet til så kan du lete blant konfirmerte. Der står vanligvis fødested. En annen mulighet er at hvis du vet hvor og når vedkommende døde så kan du kontakte kirkevergen/menighetskontoret for å få gjort oppslag ved begravelsen om hvor vedkommende var født. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Larsen Skrevet Mars 9, 2014 Del Skrevet Mars 9, 2014 (endret) Kan det være mulig at vedkommende hadde foreldre som ikke var i statskirken? Jeg fant tilfeldigvis noen jeg søkte i en oversikt fra Metodistkirkene. Det kan også lønne seg å se om det finnes oversikt over utflyttede i kirkebøkene, riktignok var det ikke gode meldinger etter ca. 1860, da kravet om flyttepass/attest fra presten forsvant. Endret Mars 9, 2014 av Olaf Larsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heljar Westlie Skrevet Mars 9, 2014 Del Skrevet Mars 9, 2014 Plikt til å melde flytting til Lensmannen kom i 1900 og disse protokollene er en god kilde frem til 1943 da den plikten ble avskaffet. Problemet er at de ofte ikke ble tatt vare på, men verdt å undersøke. Undersøk ev ved statsarkivene. Kirkevergens gravstedsprotokoll omfatter alle, uansett trossamfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sissel Hildebrand Jensen Skrevet Mars 9, 2014 Forfatter Del Skrevet Mars 9, 2014 Takker for gode svar, ser her at jeg har flere steder å søke. :rolleyes: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå