Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Aurskog/ Blaker i 1738-1739, tyding av dåp

Recommended Posts

I min jakt på forfedrene til min mann har jeg kommet til Aurskog-Blaker hvor hans morsslekt er fra.

Johanne Hansdatter er enke og bor med sin sønn Hans Olsen i folketellingen i 1801. Hun er da oppgitt til å være 64 år.

Ved søk i Bygdebok for Aurskog-Blaker og på FamilySearch finner jeg to kandidater født i 1738 og 1739.

Jeg har klart å finne dem i kirkeboken, men klarer ikke å tyde hva som står der. Vil noen være snille å hjelpe?

Dåp Johanne Hansdatter 1739

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 2 (1735-1766), Fødte og døpte 1738, side 95.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7587&idx_id=7587&uid=ny&idx_side=-77

1739

januar f 11 og 13 døpt pigebarn d Hans Sørensen Høgaas og ***  *** b Johanen.

fadthr:

Ragnild Andresdtr, Inger Amundsdtr Toreid, *******; Hans Buons**, Niels ***.

DÅP JOHANNE HANSDATTER  1738

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 2 (1735-1766), Fødte og døpte 1738, side 93.
Permanent sidelenke:
<http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7587&idx_id=7587&uid=ny&idx_side=-75>

Augusti 1738

d 4. f. og 10  (10 sønd eftr Trinit) d Hans Olsen *** og Maren Torbiørnsdatters barn JOHANNE

Fadd: Inger Amundsdatter Toreid, Marthe Engelbretsdatter Toreid, Gunhild Olsdatter Myrimellom, Hans Olsen ****, Anders Olsen Toreid.

Hilsen Inger

Den fyrste les eg slik: 

d: 11 f: og 13 s: Taksigelse Fest.,

d: Hans Sørens: Bagaas,

og Karen Johannesdr b:

Johanne, faddere: Karen

Andersdr, Jnger Amundsdr

Toreid, Kirsten Johannesdr

Melugen, Hans Anonsrud,

Niels Tronssen Svardal. 

Den andre: 

Augusti | d: 4. f: og 10 (10 Sønd: eft: Trin:)

d: Hans Olssen Kleven og

Maren Torbiørnsdr barn,

Johanne; fadd: Jnger

Amundsdr Toreid, Marthe

Engelbretsdr Torejd, Gunild

Olsdr Myrmellem, Hans

Olssen Anonsrud, Anders Olss:

Torejd.

Endret av Atle Brandsar

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.