Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tvillingdåp i Vang i Hedmark 1741

Recommended Posts

Jeg leter etter opphavet til Erich Jensen Lille Hudbreds kone Anne Pedersdtr.

Derfor prøver jeg å tolke fadderne ved dåpen til deres to sønner, Jens og Peder, øverst til venstre her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-35

To er fra Bjørnerud og en er faster fra Lille Hudbred, men de andre?

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/190105-tvillingd%C3%A5p-i-vang-i-hedmark-1741/
Del på andre sider

Bare et forslag hvor alt som er satt i klammer er usikkert. Jeg klarer ikke å se hva patronymet skal være – om det er en variant av Per, Pål eller noe annet, men det er jo interessant at det ser ut til å være det samme patronymet som mangler for de fleste. Flere av de foreslåtte gårdsnavnene klarer jeg heller ikke å finne igjen i FT 1801 og 1865 for Vang, men jeg er ikke lokalkjent eller kjent med eventuelle navneendringer, forsvunnede gårder eller forandringer i prestegjeldets dekningsområde.

1. Jens. . Test. Helge Johanss [Jøvstad] Jens [Perss] [Hval]. Berger [Pers]

Biørnerud, Kierstj [Pe..sd] [Jøvstad]. Karj [Pe..sd] Biørnerud,

2 .Jens: Christen [Persen] Finstad. Sirj Christen Finstad.

Berte Ole [skattumsberge.] Berte Jensd Lillehubred

Bare et forslag hvor alt som er satt i klammer er usikkert. Jeg klarer ikke å se hva patronymet skal være – om det er en variant av Per, Pål eller noe annet, men det er jo interessant at det ser ut til å være det samme patronymet som mangler for de fleste. Flere av de foreslåtte gårdsnavnene klarer jeg heller ikke å finne igjen i FT 1801 og 1865 for Vang, men jeg er ikke lokalkjent eller kjent med eventuelle navneendringer, forsvunnede gårder eller forandringer i prestegjeldets dekningsområde.

1. Jens. . Test. Helge Johanss [Jøvstad] Jens [Perss] [Hval]. Berger [Pers]

Biørnerud, Kierstj [Pe..sd] [Jøvstad]. Karj [Pe..sd] Biørnerud,

2 .Jens: Christen [Persen] Finstad. Sirj Christen Finstad.

Berte Ole [skattumsberge.] Berte Jensd Lillehubred

Takk skal du ha!

Jeg tror jeg har løsningen på problemet med plassering av gårdene. Jeg har hele tiden trodd det dreide seg om Bjørnerud i Furnes, men nå fant jeg at Hval, Jølstad og Bjørnerud er gårder i Vallset i Romedal, og siden familien to år senere makeskiftet Lille Hudbred i Vang med Evenrud i Vallset med prokurator Sverdrup, er det fristende å gjette på at fadderne til eldstesønnen Jens  kom fra Vallset.

Endret av Nils Aksel Horvei

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.