Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Skifte etter Peder Torgersen mellom Green i Sigdal

Recommended Posts

http://arkivverket.no/URN:sk_read/23815/177/?size=big&mode=0

På høyre side nevnes Peders avdøde datter (fra 1. ekteskap), Berthe, samt hennes slegfredsønn, Hans Pedersen, hvis jeg har klart å tyde rett.  MEN står det noe mer om henne/ham?  Hvor de bodde, navnet på faren hans e.l.  

Det er mulig at det står mer om dem seinere, så hvis noen hadde anledning til å "skumme gjennom" skiftet, hadde det strålende,

mvh. Astrid

Bare en kjapp titt, men i nedre halvdel på fol. 400b (i utlodningen) står det:

Den anden og yngste Daatter afgangne Berthe Pedersdaatter hendes Slegfreed

Søn Hans Andersøn ligeledeedes 33 rdr 2 Ort 3 11/12 s. Udlagt udi incasserede Auctions-

Penge ... 8 rd 2 Ort 3 11/14 s.

Øvre halvdel fol.399b:

Fremdeeles indfandt sig Halvor Pedersen

mellem Green, som anordnet Værge for Søster-Sønnen Hans Anderssøn for at [.....] agte

hands Tarv.

I nedre halvdel samme side nevnes også Halvor Pedersen mellem Green som verge for søstersønnen Hans Anderssøn.

Endret av Espen Tjernshaugen

BINGO!

Jeg tror du har klart å knekke "kjempenøtta" omkring opphavet til Hans Andersen, som giftet seg med Kari Gulliksdatter i 1768.

Da VAR det feil farsnavn på "slegfredsønnen" i bygdebøkene, jfr. debatten i Brukerforumet!!!!

Hjertelig tusen takk - dette var simpelhen storveis!!!!!

Astrid :D

Det står Pedersen i åpningen av skiftet som du referte til, men altså Andersen ved 3 tilfeller lenger ut i skiftet.

Hyggelig når ting klaffer, men æren av å knekke nøtta må du nok ta på deg selv - min rolle har bare vært er verktøy :D

Alder er forresten oppgitt til 17 år.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.