Gå til innhold
Arkivverket

Hans Pedersen Tveten f ca 1789

Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

19. jan 1815 gifter Hans Pedersen Tveten seg i Larvik med Anne Margrete Hansdatter. Han omtales som permitert jæger, ungkar og i sitt 28. år.

Dette ekteparet fikk etter hvert følgende barn:

Inger Kirstine Hansdatter f 1815

Hans Peter Hansen f 1818 (som er min link inn her)

Oline Hansdatter f 1820

Olava Hansdatter f 1822

Johanne Hansdatter f 1826

Det jeg først og fremst lurer på er hvor Hans Pedersen kom fra og hvem som var hans foreldre.

Blant fadderne til hans barn er 2 eller 3 stykker som kan være hans søsken: Lars Petersen som opptrer som fadder for Hans Peter og piken Anne Pedersdatter og snekker Even Pedersen som begge opptrer som faddere for Johanne.

Det vil også være interessant å vite når og hvor Hans eller kona dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant at de fikk 5 barn.

Inger Kirstine Hansen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 7 September 1815 , LARVIK, VESTFOLD, NORWAY father: Hans Pedersen Tveten mother: Anne Margrethe Hansdr  

Oline Hansen

birth: 10 June 1820   christening: 2 July 1820 , LARVIK, VESTFOLD, NORWAY residence: 1820 Larvik, Vestfold, Norway father: Hans Tveten mother: Anne Margrethe Hansdr

Olava Hansen

christening: 5 January 1823 , LARVIK, VESTFOLD, NORWAY father: Hans Pedersen Tveten mother: Anne Margrethe Hansdr

Johanne Hansen

birth: 28 August 1826   christening: 1 October 1826 , LARVIK, VESTFOLD, NORWAY residence: 1826 Larvik, Vestfold, Norway father: Hans Tveten mother: Anne Magrete Hansdr

Ole Hansen

christening: 4 July 1830 , LARVIK, VESTFOLD, NORWAY father: Hans Tveten mother: Anne Magrete Hansdr

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...

Jeg mener at jeg nå har løst gåten med hvor Hans Pedersen Tveten (HPT Larvik) kommer fra. Jeg har ikke funnet et konkret bevis, men jeg mener at summen av det jeg har funnet tilsier at jeg har rett.

Utgangspunktet er hans giftemål i Larvik 19. jan 1815. Der omtales han: I sit 28 aar, permitert Jæger, Ungkar, jfr Larvik kirkebøker, SAKO/A-352/G/Ga/L0002: Klokkerbok nr. I 2, 1807-1830, s. 442-443

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070502640281.

Jeg har funnet flere Hans Pedersen i søndre Vestfold og Grenland i passende alder, men ingen kan knyttes til Tveten og for de fleste har jeg klart å finne ut at de ikke kan være den jeg leter etter.

Jeg gjorde så et «omvendt» søk i FT 1801. Jeg søkte etter antatt far Peder Tveten. Jeg er fullt klar over at et slik søk har to store svakheter. Jeg vet ikke om Peder levde i 1801 og/eller om han fortsatt bodde på Tveten.

Jeg fant bl a en Peder Olsen Tveten i Lier jfr. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058276003893.  Ved sjekk i bygdeboka for Lier fant jeg at han hadde en sønn Hans. Ved sjekk i kirkeboka fant jeg ut at denne Hans Pedersen Tveten (HPT Lier) ble døpt 9 . jan 1786, jfr Lier kirkebøker, SAKO/A-230/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1777-1794, s. 86
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061214660242
Det passer veldig godt med å være «i sit 28 aar» som HPT Larvik omtales som når han gifter seg.

Det er skifte etter mora til HPT Lier i des. 2010, jfr. SAKO, Lier, Røyken og Hurum sorenskriveri, H/Hc/L0009: Skifteprotokoll, 1805-1813, s. 540b-541a

Skifte etter Kirsti Mattisdatter 1810. Sønnen Hans «tjener  som militær jæger». Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090119351131

Der omtales HPT Lier som jeger, akkurat som HPT Larvik drøye 4 år etter.

HPT Lier er ikke gift eller død i Lier, så det tyder på at han har flyttet. Han har heller ikke vært fadder for noen av sine søskens barn.

Norsk jegerkorps var fra 1810 stasjonert i Larvik, jfr.  https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Norske_jegerkorps

På bakgrunn av detter mener jeg at HPT Larvik og HPT Lier er samme person.

HPT Larvik ble begravd 19. okt 1853 i Larvik og hans kone Anne Margrethe Hansdatter ble begravd 8. sep 1853. Begge i Larvik.

Dette svaret må også sees i sammenheng med følgende post her på Digitalarkivet:

mvh

Tore

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider