Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?


guest
 Del

Recommended Posts

Hei , da har jeg fått noen dukomenter på joachim Thor Mhølen eller Mholen fra Breitenburg Holsten , Jeg har kontaktet Tyskland og for flere papirer der fra , alt skal jeg scanne inn her litt senere . Jeg reiser til Tyskland nå ang ferie og et møte der .

post-5205-0-03577800-1405936786_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Joachim var fra militær familie , Han kommer fra en militær familien fra slott breitenburg  Schleswig-Holstein Tyskland . Hva navn han brukte i Norge kunne de ikke svare for . Men orginal navne til Joachim er Von Ter Meulen . Jeg har private bilder på dette venter på resten av papirene . Men jeg tror noen her på forumet viste dette fra før ;)

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt å si noe i denne diskusjonen, men når det fremkommer så mye ukvalifisert og udokumentert, ser jeg meg likevel nødt til det.

 

1. Det finnes ikke en eneste kilde som sier at Jürgen og Joachim var i slekt. Ergo: De var IKKE i slekt. Hadde de vært det ville det fremkommet i de mengdene av vestnorske kilder vi har.

 

2. Jürgen var kjøpmann og kom til Bergen fra Hamburg, men vi vet ikke om han var født der eller hvem foreldrene var. Alt som står på nettet og i gamle slektsbøker om dette er udokumentert. Joachim var militær. Militære kom helst fra Danmark eller Schleswig-Holstein, men kunne også komme fra andre steder i Tyskland eller fra Nederland og Frankrike. Både i Norge og Danmark var det flere samtidige med samme etternavn, også militære.

 

3. Thor / Tor, ifølge min gammeltyske og nedertyske ordbok, betyr dør eller port. Ter / Ther betyr der, altså bestemt artikkel. Zur og Von er som vi alle vet preposisjonene til og av, og brukes av adelen, bl a den baltiske slekten von zur Mühlen.

 

4. Mollen / Mohlen / Meulen / Möllen / Möhlen betyr selvsagt møllen, men det er også flere steder med dette eller lignende navn, bl a i Baltikum, der den adelige slekten kommer fra.

 

5. Joachim skrev selv Thor Möllen, mens andre skrev navnet hans Thormöllen.

 

Vi kjenner ikke kaptein Joachim Thor Möllen sin herkomst, men han kom trolig fra Danmark, Schleswig-Holstein eller Tyskland. Han benyttet selv en tysk skrivemåte av sitt navn. Han skrev også selv tysk. Han hadde tidligere vært skogsforvalter hos Greve Rantzau på Breitenburg i Schleswig-Holstein. Utover dette vet vi ingen ting.

 

Du har helt rett at han skrev på en tysk skrivemåte ;) han var Tysk , Joachim von Ter Meulen  var en militær mann og Tysk . slekten til joachim bodde på slott Breitenburg . jeg venter nå på de siste dukomenter så er denne saken avsluttet , Jeg hadde et fint møte med en kjent person i Tyskland ang denne slekten min i Tyskland , ps jeg har bilder ;) Men Arnfrid du var inne på rett spor .

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du har helt rett at han skrev på en tysk skrivemåte ;) han var Tysk , Joachim von Ter Meulen  var en militær mann og Tysk . slekten til joachim bodde på slott Breitenburg . jeg venter nå på de siste dukomenter så er denne saken avsluttet , Jeg hadde et fint møte med en kjent person i Tyskland ang denne slekten min i Tyskland , ps jeg har bilder ;) Men Arnfrid du var inne på rett spor . Joachim var også chef på bergenhus festning . se dukomenter fra staten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det skjer ingen ting hehe :) Det jeg har fått av forsvarsmuseum ang dukomenter og av andre er alt jeg har i denne slekten .  hva tenker du på da  Are ? jeg har fått noen eposter av andre her på arkivet ang Jørgen Thor Møhlen og joachimThor Møhlen  at de var brødre men jeg finner heller ingen bevis forr det sorry :) Ellers har jeg kontaktet forsvarsmuseum ang joachimThor Møhlen og de har sendt meg noen dukomenter på han .

 

mvh

 

Jan Harald :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ter" betyr ved, "von"/"van" betyr fra

 

På hjemmesiden til Meertens Instituut voor familienamen (i Nederland) finner jeg bekreftelsen. En del eldre slektsnavn, mest i Øst-Nederland, har denne form. F eks det frisiske adelsslekt Harinxma har to grener: Harinxma thoe Sloten og Harinxma thoe Sneek. Man finner formen tho/ther også i navn som har endret seg slik at det oppfattes som ett navn: Thorbecke (bij de beek=ved elven) og Then Bergh (bij berg=ved stedet som kalles berg).

JanM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis man oppdager at dette er et feil spor?

 

Mvh Are

 

hei . hvist dette er feilt spor så må du bare rette på det . om du har fakta .  det vi har er Joachim thor Møhlen.  1645 - 1693.  Kaptein, sjef for Det hardangerske kompani;  Født Hamburg Holsten 1645, Har du noe mere korekt så bare ligge det ut med dokumenter :) Det står oppført fra breiten-burg en Joachim Von Der maulen eller møllen mullen reiste til Norge millitert familie . det har jeg lest selv i Tyskland . om dette er rett mann vet jeg ikke , venter enda på svar fra breitenburg , men etter 30 års krigen brente de alle kirkebøker i Tyskland .  men har du noen dokumentert er jeg interresert . :)

 

mvh jan harald :)

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , da har jeg fått noen dukomenter på joachim Thor Mhølen eller Mholen fra Breitenburg Holsten , Jeg har kontaktet Tyskland og for flere papirer der fra , alt skal jeg scanne inn her litt senere . Jeg reiser til Tyskland nå ang ferie og et møte der .

Dokumentet lar seg ikke lese.

 

Forøvrig avslørte jeg allerede i desember at Joachim kom fra Breitenburg, der han hadde arbeidet for Rantzau. Det er det eneste vi vet pr i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Joachim Thor Møhlen Fødselsdato: 1645 Fødested: Hamburg, Germany Død: Døde 1693 Nærmeste familie:

Son of Hinrich Thormøhlen

Husband of Catharina

Father of Fredrik Amandus Thormøllen

Brother of Jørgen Thormøhlen og Jørgen Thormøhlen

Yrke: Kaptein og sjef for Det Hardangerske Kompani, Sjef for granvin Kompaniet .   Administrert av: ingrid Daniloff Svensen Sist oppdatert: 10. september 2014

 Er det bevist at de var brødre nå ? ser at nye profiler ang slekt skriver di inn som brødre .

 

mvh Jan Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok kanskje lese deg opp på hva kilder faktisk innebærer. Alt jeg ser her er at du selv har opprettet profilen til denne «Hinrich Thormøhlen» og opprettet 2 profiler med navn «Jørgen Thormøhlen». Deretter fremstår du selv som administrator av profilen til «Joachim Thor Møhlen» og felles for alle disse, er at det ikke er vedlagt noen kilder eller dokumenter som kan gå god for dette slektskapet.

 

Som nevnt tidligere, så vil du nok ikke klare å oppdrive noen beviser for dette slektskapet i Norge – i så fall ville det nok kommet frem allerede. For å sjekke dette videre så må du nok til Tyskland og grave der. Alt dette er, er en hypotese – et utgangspunkt for arbeid; men ingenting kan her vises til som bevist.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En profil på Geni beviser ingenting. Der finner du mange som er i slekt med Tor og Odin også. Det er kilder som gjelder, ikke tilfeldige påstander på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

helt rett

 icon_share.png Inger Karin Haarbye

Jeg finner ikke ut av dette , Men jeg har fått mye fint fra Forsvarets museet ang min stamfar fra Tyskland , Det Norske Forsvarets museet hadde litt info ang slekten, jeg takker for alt hjelp på denne linken .

 

mvh jan harald

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hei, beklager sent svar på meldingen!
Det er i en ane tale fra Hardanger at slektskapet mellom de to Thor Møhlene har blitt oppfattet. Det er iallefall det jeg har fått fortalt. Jeg har heller ikke fått hverken bekreftet eller avkreftet slektskapet, det er jo et ganske så uvanlig navn i den regionen på den tiden at flere antar at det er snakk om brødre. Men jeg har ikke fått dette bekreftet fra statsarkivet ennå.
Mvh
 
 

 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

best å gkøre oppmerksom at formebe"von Naulen og  vpon der maulen" mest sannsynlig skyldes en blanding av dysleksi og manglende tyskkunnslkap Æ(alts¨å e)t elsåkalte eiitistisk synspunkt.).førsteleddet i "thormøhlen, terboven etc. er en sammentrejkning av 2 ord "to der"altså "til."mvheh falch

Endret av Erik H. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

best å gkøre oppmerksom at formebe"von Naulen og vpon der maulen" mest sannsynlig skyldes en blanding av dysleksi og manglende tyskkunnslkap Æ(alts¨å e)t elsåkalte eiitistisk synspunkt.).førsteleddet i "thormøhlen, terboven etc. er en sammentrejkning av 2 ord "to der"altså "til."mvheh falch

Hva er dette for noe tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig du kunne ha nytte av hjelp fra noen proffer i Hamburg/Tyskland?

For noen tid tilbake fikk jeg et par rapporter fra noen "nyoppdagete" slektninger i USA. Vi hadde noen felles røtter i Tyskland, og de hadde fått en proff i Hamburg til å grave litt. Det virker veldig solid og grundig.

 

Kanskje verdt et forsøk?

 

De har websiden:

http://www.beyond-history.com/en/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe tull?

Arnfrid. Ett slikt flåsete spørsmål fortjener egentlig ikke noe svar, men siden det refererer seg til det foregående innlegget, fra Erik Harmen Falch, skal jeg informere deg. Grunnen til at innlegget til Erik ikke er bedre formulert, kan være hjerneblødningen han fikk 31. august. Erik er heldigvis på bedringens vei, og har gitt meg tillatelse til å formidle grunnen til at han skriver som han gjør. Nå kunne du selvsagt ikke vite hva som lå bak, men det bør jo være en påminnelse om at en bør trå litt mer varsomt før en karakteriserer andres innlegg på denne måten. Minner til slutt om at Erik har skrevet flere viktige artikler i NST, hvor fagfeller har godkjent hans forskning og fremstilling. Du bør vurdere å ta deg tid til å tolke innlegget fra en kapasitet innen feltet, selv om det gjenstår noe før ortografien igjen er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Per for oppklaring og for ei påminning om at ein skal tenkje seg om minst to gonger før ein avfeiar noko som tull, sjølv om det i utgangspunktet kan virke slik. Dessverre er det "større" personar enn Arnfrid som har "gått i baret": http://www.vg.no/nyheter/utenriks/utenriks/her-antyder-putin-at-slagrammet-journalist-er-full/a/23359262/

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dear Harald Fosse,
my cousins sent me your letter to them asking me to give you an answer.
Unfortunately I don't have concrete information on Joachim Thormölen,
but I can try to give you some other information which might be useful
for your research.
The name of our family appears in the 13th century in some regions of
Northern Germany (Northern Westfalia, East Friesia etc.) and in the
Dutch provinces of Gelderland and Overijssel. In documents you find
different variations: ter Molen (Dutch), thor Mölen or tor Mölen. Our
ancestor, Hermann thor Mölen, whose birthplace and birth date are
unkwown, emigrated in the early 16th century via Lübeck to the Baltics,
where he was first mentioned in documents in about 1530. He was merchant
and organized trade between Russia, Sweden, the German Hanseatic cities
und the Netherlands. He settled in Narva and became mayor of this little
town, but was expelled by the Russians and fled with his family to
Lübeck in 1558; he died one year later in Amsterdam.
Two of his sons returned to Estonia, became merchants in Reval
(Tallinn), lateron the family was adopted to the Senate of the city and
some of them became "Bürgermeister" (mayors) of Reval. In the early 17th
the family substituted the old Low German or Dutch name by the High
German "zur Mühlen". Due to this observation I don't believe that your
ancestor Joachim Thormölen who kept his Low German name, had any thing
to do with the Baltic descendents of Hermann thor Mölen. But it is
possible that he was relative of one of those children of Hermann thor
Mölen who remained in Northern German where you can find this name even
today.
In the 17th century there was a member of the familiy, Paul zur Mühlen
(ca. 1613-1657) living for some years in Hamburg. But he used the High
German form of the name, so that I am not sure that he hat any relations
to your ancestor Joachim Thormölen.
I hope, these details can be useful for you. Tell me if you need further
information.
Best wishes
von zur Mühlen

 


Vi for snart et klart svar , men vi er snart i mål ;)

 

mvh jan harald

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.