Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?

guest
 Del

Recommended Posts

jeg har mye av Jåstad folket i min slekt Kurt ,

Per Olsen Jaastad Født 1695  Ullensvang Hardanger og Jaastad Gård  , Aga Gård er nabo til Jaastad Gård

blant annet :)

post-5205-0-12314000-1429812125_thumb.jpg

post-5205-0-85950500-1429812804_thumb.jpg

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenke til kilden og registeret ;)

Prøver litt på transkripsjon..

1691: 16. Den 21 Jul. döbte H. .....? et barn som bleff kaldet Torbiörn. Föd paa Eidnes. Faderen Iver Heliessön, Moderen Anna Lauridz datter. Mandfaddere er Ommund Iverssön? Loffthuus oc Jens Omundsön, nu dreng paa Loffthuus. Quindefaddere: Maurita? Jensd. Loffthuus, Ingeborg Jensdatter Jacobsd.? Ejdnes oc Torbiör Heliesdatter Oppdall.

1693: 25. Johannes d. 29 Sept: forælder: Iver Helgess. Eidnæs oc Anna Larsd. ..?faddere: Niels Eidnæs, Baar Oppedal, Iver? Eidnæs, Marita sl. Aamund Loffthuus, Brita/Berit? Jörgensd. .....? ....? .....? 

Så i disse to dåpene er det iallfall en sterk tilknytning til Lofthus i Kinsarvik.

• Ommund Iverssön? Loffthuus (1651-1733), side 84, bind 4, del 2.
  • Jens Omundsön, nu dreng paa Loffthuus. ?(1670-1744), side 91, bind 4, del 2.
  • Marita Jensd. Loffthuus, mor til ovennevnte Jens og gift med Aamund Eiriksson Lofthus (ca., 1650-16951693).
  • Ingeborg Jensdatter Jacobsd.? Ejdnes I bygdeboka står det at Niels Endresson Eidnes sin kone het Ingebjørg Jonssdatter Velure, mens på geni Jacobsdatter Velure, uansett så er hun nok gift med nedennevnte Niels Eidnæs.. Deres datter var dessuten gift med Aamund Eiriksson Lofthus (1676-1733).
  • Torbiör Heliesdatter Oppdall, søster til nedennevnte Iver Helgesen.. side 111-112, bind 4, del 2.
  • Niels (Endresson) Eidnæs (1655-1720), side 65, bind 4, del 2.
  • Baar (Ivarsson) Oppedal (Fra Lofthus), gift med førnevnte Torbiør Oppdall..
  • Iver? Eidnæs, (mulig Iver Helgessen bruker på Eidnes, men fra Oppdal) side 71, bind 4, del 2.
  • Brita/Berit? Jörgensd.

Har forsøkt å se på faddere og funnet endel i bygdeboka.. Men det blir litt mye navn på kryss og tvers så ser mer på dette i morgen.. Uansett så ser de fleste til å kunne knyttes til Anna Larsdatters mann Iver, så ingen indikasjon på noe Aga her heller..

Britha Magnusdtr. Jåstad Velure Født: 1726 -døde 1807 .Jåstad, Ullensvang

Datter Mons Magnus Sveinson Velure og Guro Ivarsdtr. Velure . for og si det sån både Jåstad slekten og Velure slekten går inn i aga atten ! da ser jeg meg ferdig med dette . ang Hardanger røttene mine . Røtter og aner fra Brynjulf Sveinsson på Aga (1200 - 1250) :) tja Mange som hevder det uten bevis og ikke har en krøniker eller bygdehistorie mot slektskap . så tja jeg er med på leken :)

m jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan se, er det ingen som hittil har bevist en forbindelse til den nevnte Brynjulv. Dermed er det vel greit som en konklusjon at ei heller Fosse har evnet dette gjennom de mange innlegg.

Med andre ord. Jeg avventer virkelige bevis. Eventyr kan alle drive med.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett Are . Når det angår Ullensvang (Hardanger) så begynner kirkebøkene i 1669 alt før der er fra bygdebøker og bygdehistorier , Jeg har også fått noen eposter fra kjente Historikere fra Hardanger , alt er BYGGET opp på Historier og det finnes ikke noe faste kilder før år 1669 .Men jeg har nå i det minste fått min families krønike ang bygdehistorie fra Hardanger  av bygdehistoriker .Det som er 100 prosent sikkert er mine røtter er dype i Hardanger og rundt Jåstad og Aga samt bygdebøker inn i Aga ætten . Men det er ingen som kan vise til faste kilder ned til Brynjulf Sveinsson på Aga (1200 - 1250) . Det var poenget mitt her . Ang Eventyr har du rett i , jeg ser flere kjente forskere legge ut sine Eventyr her og andre steder !

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.............

1691: 16. Den 21 Jul. döbte H. .....? et barn som bleff kaldet Torbiörn. Föd paa Eidnes. Faderen Iver Heliessön, Moderen Anna Lauridz datter. Mandfaddere er Ommund Iverssön? Loffthuus oc Jens Omundsön, nu dreng paa Loffthuus. Quindefaddere: Maurita? Jensd. Loffthuus, Ingeborg Jensdatter Jacobsd.? Ejdnes oc Torbiör Heliesdatter Oppdall.

1693: 25. Johannes d. 29 Sept: forælder: Iver Helgess. Eidnæs oc Anna Larsd. ..?faddere: Niels Eidnæs, Baar Oppedal, Iver? Eidnæs, Marita sl. Aamund Loffthuus, Brita/Berit? Jörgensd. .....? ....? .....? 

......

Forsøk på kartlegging av slektskretsen (se bilde). 

Blå=Ivar Helgesson Eidnes, Rød=Anna Larsdatter Aga, Gul=Forlovere til Ivar og Anna, Grønn=Faddere til Torbjørn og Johannes.

Finner ikke noe som støtter en kobling til Lars Oddsson Aga, men derimot til Lars Ommundsson Agas hustru.

Ellers ser de fleste faddere ut til å være fra Ivars side av slekta, problemet her er at det ikke er lett å helt sikkert identifisere personen som er fadder med det som står i bygdeboka. Så dette er kun et tankekart som ikke er ferdig...

Det andre problemet er at det kan være multiple giftemål på tvers av disse linjene.

Det tredje er at vi faktisk ikke vet hva Lars Oddssons kone het. Så da er vi kanskje like langt...

Så igjen som nevnt tidligere, Aga-ætten finnes det fortsatt ingen kobling til og slektslinjen må fortsatt kuttes ved Anna, 

da vi fortsatt ikke vet sikkert hvem foreldrene var.

I oversikten har jeg også Jens Åmundsson Lofthus sin familie med på siden, foreløpig har jeg ikke funnet ut hvor de hører hjemme. Men det antas i bygdeboka at han var beslektet med Åmundsfolket på Lofthus. 

post-581-0-49696700-1429981999_thumb.png

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett Are . Når det angår Ullensvang (Hardanger) så begynner kirkebøkene i 1669 alt før der er fra bygdebøker og bygdehistorier , Jeg har også fått noen eposter fra kjente Historikere fra Hardanger , alt er BYGGET opp på Historier og det finnes ikke noe faste kilder før år 1669 .Men jeg har nå i det minste fått min families krønike ang bygdehistorie fra Hardanger  av bygdehistoriker .Det som er 100 prosent sikkert er mine røtter er dype i Hardanger og rundt Jåstad og Aga samt bygdebøker inn i Aga ætten . Men det er ingen som kan vise til faste kilder ned til Brynjulf Sveinsson på Aga (1200 - 1250) . Det var poenget mitt her . Ang Eventyr har du rett i , jeg ser flere kjente forskere legge ut sine Eventyr her og andre steder !

mvh jan

Vel.. Nå må du ikke glemme at vi har noen diplomer, jordebøker og manntalll også da som er eldre enn 1669..

Ingen tvil om du har dype røtter i Hardanger og til endel av gårdene her bla. Aga, Jåstad, Velure o.a. (men ikke Aga-ætten ennå..)

Er noe usikker på hvor riktig alt er i denne bygdeboka, noen feil er det nok. (Bla. er det trykkfeil når Nils Eidnes sin kone kalles Jonsdatter på side 66, del 2, for hun nevnes som datter av Jacob Velure på side 531, del 1) Og det er alltid viktig at slike sekundærkilder ikke må tas som fasit før primærkildene er kontrollert.. Veldig viktig også å ta forfatterens antakelser for det de er, spesielt når det nevnes forbehold eller settes et spørsmålstegn foran.

Hadde også vært interessant å hørt hvilke "kjente forskere" som legger ut eventyr både her og andre steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke lage noe Eventyr men ser noen lager det :) . Men i dag har jeg vert på Jåstad og Aga tunet . Di mener at Anna larsdatter er datter av lars oddson . Så jeg kan ikke gå mot Forskere fra Hardanger . Husk anna er født på Aga-tune gård 1 på øvstetunt . Far til anne  er i følge Historiker fra aga tunet , Lars oddson . Jeg har også slekt fra Velure det er tre gårder Aga - Velure - Jåstad som Aga tunet som er på samme sted og  som har mye felles familie . Samme om jeg er fra AGA Ætten eller ikke , Men etter hva som er i deres historiebøker kommer anna fra denne Ætten . Men uansett her legger jeg med noen bilder fra aga tunet :) , Meget fint jeg anbefaller dere og ta en tur :) Hardanger er jo en kjempe plass .

post-5205-0-21445400-1429991100_thumb.jpg

post-5205-0-27023700-1429991106_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke lage noe Eventyr men ser noen lager det :) . Men i dag har jeg vert på Jåstad og Aga tunet . Di mener at Anna larsdatter er datter av lars oddson . Så jeg kan ikke gå mot Forskere fra Hardanger . Husk anna er født på Aga-tune gård 1 på øvstetunt . Far til anne  er i følge Historiker fra aga tunet , Lars oddson . Jeg har også slekt fra Velure det er tre gårder Aga - Velure - Jåstad som Aga tunet som er på samme sted og  som har mye felles familie . Samme om jeg er fra AGA Ætten eller ikke , Men etter hva som er i deres historiebøker kommer anna fra denne Ætten . Men uansett her legger jeg med noen bilder fra aga tunet :) , Meget fint jeg anbefaller dere og ta en tur :) Hardanger er jo en kjempe plass .

Du lage eventyr hele tiden. Der finnes ingen dokumentasjon for at "din" Anna er født på Aga. Hun er muligens / kanskje født der. Hennes far heter Lars og hvis /dersom hun er født på Aga så er muligens / kanskje Lars Oddson hennes far.

Gi beskjed hvis der er noen av dei utheva orda du ikke skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg regner nok med at disse Hardangerforskerne har nøyaktig den samme referansen til bygdeboka som vi kjenner til fra før, der Anna står som angivelig datter med tydelig ? foran. Noe mer kunnskap om Annas opphav enn det som finnes i de faktiske kildene har nok heller ikke en historiker på Agatunet. Noe mer troverdig blir ikke en påstand bare fordi en lokalhistoriker fra Agatunet eller Hardanger har sagt det. Eventyr starter først når man begynner å tro på noe som det ikke finnes faktiske kilder for.. Hvis det ikke finnes andre primærkilder for å knytte Anna til Lars Oddsson Aga enn vielsen, så er det ingen grunn til å påstå at Lars Oddsson være faren, da det faktisk er Lars Ommundsson Aga som er nevnt i denne kilden. Og kilden sier i tillegg ikke noe om at hun faktisk var fra Aga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror deg   David , Du er en flink forsker , jeg har vert på Aga tunet i dag og jeg har pratet med tre forskere om Anna larsdatter og de står fast på sitt . hele nette er jo fullt av at lars oddson er faren , her er endå en http://records.ancestry.co.uk/lars_oddson_aga_records.ashx?pid=23594672. Men aga folkene sier at hun er fra aga ætten så hva skal jeg tro da ? , Men jeg for stole på deg her David jeg vet du er flink

m jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante er ikkje kva folk på Aga-tunet trur, meiner eller hevdar, men kvifor. Det interessante er å få vite kvar dei har opplysningane frå, og dersom dei kjenner til kjelder frå samtida som kan belyse dette er desse kjeldene svært interessante.

Ei bygdebok skriven fleire hundre år seinare er ei sekundærkjelde som kan byggje på kjelder frå samtida (primærkjelder), andre sekundærkjelder, munnleg overlevering "... det er sagt at ..." (upåliteleg) eller antakelsar. Bygdeboka kan ha feil i avskrifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lage eventyr hele tiden. Der finnes ingen dokumentasjon for at "din" Anna er født på Aga. Hun er muligens / kanskje født der. Hennes far heter Lars og hvis /dersom hun er født på Aga så er muligens / kanskje Lars Oddson hennes far.

Gi beskjed hvis der er noen av dei utheva orda du ikke skjønner.

Denne svare jeg deg på . det var ikke jeg som sa at hun var født på aga tunet vist du leste det brevet jeg la ut . så jeg har da ikke laget noen Eventyr . Jeg forholder meg ikke til noe ang denne saken , så ikke si at jeg har laget noe eventyr den blir for tynn .  Men jeg har fått mange muligheter at hun er Fra Aga  Ætten , men uten bevis kommer jeg ikke til og legge dette inn i mitt familie tre . før fakta er på bordet , om så , Gi meg heller bedskjed om du ikke forstår alt jeg sier .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg regner nok med at disse Hardangerforskerne har nøyaktig den samme referansen til bygdeboka som vi kjenner til fra før, der Anna står som angivelig datter med tydelig ? foran. Noe mer kunnskap om Annas opphav enn det som finnes i de faktiske kildene har nok heller ikke en historiker på Agatunet. Noe mer troverdig blir ikke en påstand bare fordi en lokalhistoriker fra Agatunet eller Hardanger har sagt det. Eventyr starter først når man begynner å tro på noe som det ikke finnes faktiske kilder for.. Hvis det ikke finnes andre primærkilder for å knytte Anna til Lars Oddsson Aga enn vielsen, så er det ingen grunn til å påstå at Lars Oddsson være faren, da det faktisk er Lars Ommundsson Aga som er nevnt i denne kilden. Og kilden sier i tillegg ikke noe om at hun faktisk var fra Aga..

slettet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, Guro og Kristi er navn som kan være aktuelle i Annas slekt, i tillegg til Lars da. Kanskje vi bør vurdere gårder i Kvam også.....

Forloveren Mattis Århus har en bror Lars som er gift med ei Guro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var to anna på tunet . Begge heter Anna L aga , En er født 1652 den andre er født 1662 . Det står et sted at disse to er halvsøstre , Om Lars fikk et barn uteom ekteskap ? Vi finner jo ikke moren til anna aga født 1652 . sansynlig er jo hun født på aga-tunet gard 1 øvstetunet . dette blir det siste av meg før det ligger mere bevis .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Jan Harald.

Jeg er en helt vanlig slektsforsker som syns det er utrolig artig og interessant å forske på slekta mi. Det å kunne gå tilbake i tid, -ja se svart på hvitt hva som har skjedd i forgagne tider er jo bare en helt utrolig opplevelse som jeg unner alle som har lyst til å finne sine aner kanskje århundre tilbake. Det meste ligger godt dokumentert i kirkebøker og folketellinger, skifter, manntall og ekstraskatter for å nevne noe. Dette er sikre kilder, og JEG får i allefall en AHA-opplevelse hver gang jeg finner et navn i min slekt på disse sidene. Her står navnet på for eksempel min tipptipptippoldemor, på hennes ektemann og barn, ja til og med gården de bodde på for over hundre år siden!!Og likens hva de etterlot seg!! Utrolig!!! Alt er så godt dokumentert at det er en fornøyelse å være slektsforsker i dag, -hva gjorde man egentlig før internett gjorde sitt inntog?

Jeg får kanskje gjennom disse sikre kildene vite at noen i min slekt er eiere av storgårder, andre er husmenn uten jord, noen er understøttet av fattigvesernet, går på legd eller er "iddiot" eller "sindsvag". Men hvilken rolle spiller det? De er alle av min slekt uansett herkomst eller intelligens! Og takk for det!!!

Jeg føler faktisk en tilhørighet til disse menneskene som er i slekt med meg, - de er en del av meg, og jeg føler nærhet til dem, - til SLEKTA mi!!!

Jeg har ingen som helst slags ønske om å spinne en utopi om mine aner tilbake i tid, - skulle de tilhøre en betydningsfull slekt så er det bare sånn det er, - men like verdifulle er de som er "iddiot" eller "åndsvage"!!! Ja, faktisk så er jeg mer nyssgjerrig på hvordan det går med disse svake i samfunnet enn med de som levde et liv i sus og dus.

Ser DU dette, Jan Harald når du søker slekta di? Ser du menneskene du stammer fra? Kjenner du tilhørighet og kan forestille deg hvordan de levde på 1800/1700 tallet og endatil før det? Eller er det bare en streben etter å være bedre enn alle andre?

Dette var mine tanker etter å ha fulgt deg gjennom leting på keisere og adelige, - ja til og med vikinger! Hvordan i all verden har du tenkt å dokumentere dette da, Jan Harald? Nei, - vær du glad i den nasen du har.......... :rolleyes: :D :P

Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke meningen med denne tråden bortsett fra at trådstarter er bortimot besatt av tanken på å være etterkommer av noe "stort". Det er ikke første gang

Hva er poenget med å tro eller mene noe i slektsforskning?

Jeg har holdt på i 40 år med denne hobbyen, og hvis jeg ikke finner en opplysning bekreftet i primærkildene så bruker jeg ikke en kalori på å tenke, tro eller mene noe som helst.

Hva historikere eller slektsforskere mener eller tror kan være interessant for de med sans for eventyr, men totalt uinteressant for de som er seriøst opptatt av å arbeide med sitt eget slektstre.

Og hvem er de 3 seriøse og dyktige historikerne fra Hardanger? Jeg har ikke hørt om de før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Lars Ove, det kan da godt finnes dyktige og seriøse historikere i Hardanger som andre steder. Fosse viser til dem for å gi sine egne fabuleringer mer troverdighet, men når navnene holdes skjult blir man jo litt skeptisk ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke meningen med denne tråden bortsett fra at trådstarter er bortimot besatt av tanken på å være etterkommer av noe "stort". Det er ikke første gang

Jeg har holdt på i 40 år med denne hobbyen, og hvis jeg ikke finner en opplysning bekreftet i primærkildene så bruker jeg ikke en kalori på å tenke, tro eller mene noe som helst.

Hva historikere eller slektsforskere mener eller tror kan være interessant for de med sans for eventyr, men totalt uinteressant for de som er seriøst opptatt av å arbeide med sitt eget slektstre.

Og hvem er de 3 seriøse og dyktige historikerne fra Hardanger? Jeg har ikke hørt om de før

Hva er grunnen til at jeg laget denne tråden lars ? For og ikke lage et Eventyr men for og finne fakta . Har du sett på nette og rundt om hvem som er innført som far til Anna larsdotter ? Jeg har prøvd og finne ut om dette kan vere rett ikke noe mere en det . Jeg har snart godt igjennom hele Hordaland ang navnet lars og barna av lars fra den gang .

Ja jeg vet at du ønsker og ta meg litt her helt greit det . Men jeg har ingen store ønsker om og ha noe stort i mine aner-slekt . jeg tar det som kommer . Jeg ser at du legger ut hva jeg jobber med og annet tull , Hva er grunnen for at du gjør det Lars ? Jeg er en sliter og jobber hardt for min familie og mine barn. Hadde jeg vert en drømmer hadde jo jeg ikke vert på dette forumet for og finne ut av saker ang slekt og aner .  Men du har rett i en sak jeg skulle mulig sluttet ang anna da du skrev det for snart 10 sider til bake ,

mvh jan

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tru eller meine noko er eit godt utgangspunkt dersom ein ynskjer å bekrefte/avkrefte teorien ved å leite i primærkjelder. Men dersom det ikkje finst primærkjelder som gjev klåre svar er det ikkje nokon vits i å bruke meir energi på saka. Då er det på tide å gje seg og la slektsrekka ende der, og så får ein bruke kreftene på å utforske resten av slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Helgeson Eidnes, bruk 1 på Eidnes var gift med anna larsdatter Aga . Eidnes, bruk 1 om jeg ikke tar feil ligger i Ullensvang Hardanger ? 

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde? Og du har ennå ikke sagt navnene på de tre dyktige historikerne i Hardanger. De vil helt sikkert ikke ha noe i mot å bli navngitt. Og du som drømmer? Nei selvfølgelig ikke. Keiseren var nok ikke en drøm :-) den var nok virkelig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er viktig for meg Lars , Men et behov for og finne ut av kor slekten kommer fra er jo interessant . Om du endå er interessert i kaiser saken må du kontakte Min fetter jeg ikke bryr meg om den saken . Jeg ser heller på min mors familie som meget spennende , du har jo kontakt med min fetter eller ? Det ene navnet eller to av navnene til disse forskerene ligger her på Forumet .  Kan ikke du slutte og jage meg Lars ? du er jo slektforsker da , du er jo en mann som skal vise til kilder og hjelpe til ikke bare skrive tull om meg . Kan du ikke slutte nå vær så snill ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om kilden og om navnene på de 3 historikerne I Hardanger. Din families champagnefest på hotell Norge i Bergen er forlengst latterliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider