Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?

guest
 Del

Recommended Posts

Jeg spurte om kilden og om navnene på de 3 historikerne I Hardanger. Din families champagnefest på hotell Norge i Bergen er forlengst latterliggjort.

tenker du på familie treffe på hotell Norg ? Fosse slekten har familie treff og champagnefest ofte . så om det var på Norge eller andre steder er jo helt utrolig at du vet . meget bra lars ,OM du kan kaiser historien også blir jeg imponert av deg . Jeg ser jo at du følger med denne saken endå  og fosse klanen :)  bra stå på videre ,

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vet hele slektsforsker miljøet i Norge om Fosse-familiens "kaiser-fest" på hotell Norge. Det må vel beskrives som Norges mest "eventyrlige fest" og som et klassisk eksempel på et forsøk på et moderne eventyr. Men både champagnen og sigaren kunne vært spart. Det var jo bare tull. Men eventyr driver de ikke med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er viktig for meg Lars , Men et behov for og finne ut av kor slekten kommer fra er jo interessant . Om du endå er interessert i kaiser saken må du kontakte Min fetter jeg ikke bryr meg om den saken . Jeg ser heller på min mors familie som meget spennende , du har jo kontakt med min fetter eller ? Det ene navnet eller to av navnene til disse forskerene ligger her på Forumet .  Kan ikke du slutte og jage meg Lars ? du er jo slektforsker da , du er jo en mann som skal vise til kilder og hjelpe til ikke bare skrive tull om meg . Kan du ikke slutte nå vær så snill ,

vær så snill lars ...

Lars.O.Wangensteen ?

Lars.O.Wangensteen  kan du ikke slutte nå ? vær så snill lars !!

Selvfølgelig vet hele slektsforsker miljøet i Norge om Fosse-familiens "kaiser-fest" på hotell Norge. Det må vel beskrives som Norges mest "eventyrlige fest" og som et klassisk eksempel på et forsøk på et moderne eventyr. Men både champagnen og sigaren kunne vært spart. Det var jo bare tull. Men eventyr driver de ikke med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær så snill lars ...

Det er en oppfordring jeg tiltrer.

Hvis man ikke har noesomhelst konstruktivt å bidra med, men bare ønsker å henge ut og latterliggjøre andre debattanter og spørsmålsstillere, er det bedre at man lar være å "delta" i denne debatt-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med deg Tore.

Det er unødvendig med mobbing(uten at du nevnte mobbing) her på forumet.

Det finnes nok av andre fora hvor slikt foregår.

Synes det var fint at Jan Harald sa ifra på en slik måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Gunnarson Rogdo Født 1530 Ullensvang og er sønn av Gunnar Olson Rogdo og Johannesdtr. Aga
Er det sånn aga navnet havnet i min slekt ? da Har jeg prøvd og følge linjene til Mangnus velure Født 1686 ? døde 1743 i ullensvang

. kan noen dobbel kjekke at jeg ikke har gjort noe feil ?

mvh jan harald som ikke er slektsforsker :) sliter med og finne frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen . Det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med denne nøtten . En som jeg kjenner meget godt kommer til meg med dette bilde av min tippoldemor . Han sier at dette er min slekt også Marta Marie Akselsdatter født 1836-1926 med børre og barn. Familien steffensen har hatt dette bilde i eie i mange år . Jeg greier ikke og finne linjen til dette . Jeg vet at foreldrene til min venn døde tidlig og de måtte skifte navn fra steffensen til Hatlevik .

Jeg må jo si at det er rart vist de har bilde av min tippoldemor og far uten at jeg finner linjen til steffensen. Her er det mulig noe som skurrer ? Er det noen her som greier og løse denne nøtten ? Jeg greier det ikke . Det er ikke mye info og jobbe med da dette er alt de har . Men meget rart at de har dette bilde synes jeg . jeg legge ved den info jeg har fått av de se bilder :

mvh hilsen jan

post-5205-0-03121300-1430560406_thumb.jpg

post-5205-0-37645500-1430560413_thumb.jpg

post-5205-0-46163300-1430560423_thumb.jpg

post-5205-0-25653600-1430560433_thumb.jpg

post-5205-0-13246500-1430560443_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå nede til høgre i slektstreet:

http://genealogy.brudvik.org/pedigree.php?personID=I60&tree=fosse

Ho var g. med Lars Børresen, og dei var foreldra til Lars Larsen som m.a. fekk festebrev av min tippoldefar, Kolbein Haugland på Ungholmen ved utløpet av Flekkefjorden i 1892. Som nemnt tidlegare er eg interessert i informasjon og/eller bilete av Lars Larsen og Sara Bornedriusdtr. og/eller gamle bilete frå den tid det var hus på Ungholmen dersom dette skulle dukke opp. Det står meir om denne delen av slekta i "leter etter min mors slekt", men ein har vel ikkje funne noko om anene til Marta Vikøren så langt.

Redigert: Beklagar, men det har ein visst likevel:

http://genealogy.brudvik.org/pedigree.php?personID=I96&tree=fosse

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en oppfordring jeg tiltrer.

Hvis man ikke har noesomhelst konstruktivt å bidra med, men bare ønsker å henge ut og latterliggjøre andre debattanter og spørsmålsstillere, er det bedre at man lar være å "delta" i denne debatt-tråden.

Det hadde ikke vært feil om Tore S. Falch hadde kjent historien før han forsøker å "latterliggjøre" meg.

Men jeg innser at han heller vil forsøke å  tiltrekke seg oppmerksomhet som heller ikke har noe med trådstarters spørsmål å gjøre ved å å kritisere andre. Det er ikke første gang, og det blir nok ikke siste heller.:-)

Egentlig er det bare fornøyelig for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke vært feil om Tore S. Falch hadde kjent historien før han forsøker å "latterliggjøre" meg.

Men jeg innser at han heller vil forsøke å  tiltrekke seg oppmerksomhet som heller ikke har noe med trådstarters spørsmål å gjøre ved å å kritisere andre. Det er ikke første gang, og det blir nok ikke siste heller.:-)

Egentlig er det bare fornøyelig for meg

Lars min venn . Det er ingen her som ønsker og latterliggjøre deg eller kritisere deg . Jeg forstår bare ikke at du stresser deg opp begrunnet at jeg stiller spørsamål ang slekt . Dette er kunn en side om slekt og aner der vi skal kose oss med denne hobbyen ikke krangle .

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars min venn . Det er ingen her som ønsker og latterliggjøre deg eller kritisere deg . Jeg forstår bare ikke at du stresser deg opp begrunnet at jeg stiller spørsamål ang slekt . Dette er kunn en side om slekt og aner der vi skal kose oss med denne hobbyen ikke krangle .

Jan Harald, jeg mener at du nå bærer bensin til bålet selv. Du kommer med en mengde udokumenterte påstander, og besvarer ikke høyst påkrevde spørsmål bl.a. fra Lars Wangensteen.

Jeg har forsøkt å hjelpe deg endel i starten, med å finne noe av din mors familie, men jeg har hoppet av diskusjonen fordi det ble altfor useriøst. Det virker ikke som om du tar noe som helst alvorlig. Jeg håper at du nå tar til deg det velmente slektsforskere forteller deg, og ikke bare kjører i vei videre.

Jeg har faktisk enda ikke sett din dokumentasjon på at du faktisk har aner tilbake til Aga, kun en fadder derfra... Enten så får man finne dokumentasjon for tilknytningen til Aga, ellers bør du gjøre som mange mener: KUTT. Der det ikke er mer dokumentasjon, der stopper slektsforskningen!

Du bør også ta deg tid til å lese det andre har funnet for deg tidligere, ellers er jo det helt forgjeves?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mogeleg at eg yttrykte meg uklårt, men dersom ein skulle prøve å finne ein link til Steffensen ville det vere nyttig å få sjå heile slektstreet i #257, og ikkje berre bitar av det.

Elles meiner eg at så lenge L.O.W. ikkje har noko konstruktivt å komme med må det vere mogeleg å halde kjeft og å ignorere tråden. Var det nokon som nemnte ordet seriøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mogeleg at eg yttrykte meg uklårt, men dersom ein skulle prøve å finne ein link til Steffensen ville det vere nyttig å få sjå heile slektstreet i #257, og ikkje berre bitar av det.

Elles meiner eg at så lenge L.O.W. ikkje har noko konstruktivt å komme med må det vere mogeleg å halde kjeft og å ignorere tråden. Var det nokon som nemnte ordet seriøs?

Og slik jeg ser det så er det mange som ikke har noe konstruktivt å komme med her og burde holde kjeft.

Er det egentlig noe konstruktivt å komme med i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det meiner eg. David og Arnfrid prøvde å finne svar på spørsmål ved å bla i gamle kjelder. Dei fleste innlegga i tråden inkludert det siste frå Inger har dreia seg om sak, og ikkje vore reine personangrep på JHF.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Harald, jeg mener at du nå bærer bensin til bålet selv. Du kommer med en mengde udokumenterte påstander, og besvarer ikke høyst påkrevde spørsmål bl.a. fra Lars Wangensteen.

Jeg har forsøkt å hjelpe deg endel i starten, med å finne noe av din mors familie, men jeg har hoppet av diskusjonen fordi det ble altfor useriøst. Det virker ikke som om du tar noe som helst alvorlig. Jeg håper at du nå tar til deg det velmente slektsforskere forteller deg, og ikke bare kjører i vei videre.

Jeg har faktisk enda ikke sett din dokumentasjon på at du faktisk har aner tilbake til Aga, kun en fadder derfra... Enten så får man finne dokumentasjon for tilknytningen til Aga, ellers bør du gjøre som mange mener: KUTT. Der det ikke er mer dokumentasjon, der stopper slektsforskningen!

Du bør også ta deg tid til å lese det andre har funnet for deg tidligere, ellers er jo det helt forgjeves?

Hei Inger , Jeg har jo avsluttet leitingen ang Aga slekten . Jeg har prøvd og finne ut om resten av Hardanger linjene mine .Som Magnus Sveinsen Velure og derfra .

Ola Gunnarson Rogdo Født 1530 Ullensvang og er sønn av Gunnar Olson Rogdo også videre

Jeg har jo fått mye hjelp av dere alle her til og med fra Lars det takker jeg dere mye for . Mulig jeg ligger for mye ut her på arkivet før jeg har kjekket godt nok opp ? Inger du har vert til stor hjelp og det mener jeg fra hjerteroten . Alle her vet at Lars er en topp historiker og sitter med mye kunskap , Jeg ønsker ikke og krangle med noen og ikke slenge bensin på bålet . Meg og lars har på en måte kommet litt skeivt ut her det er synd . Men som jeg har sagt tidligere jeg er ikke en topp slektsforsker og må på en måte få det godkjent av dere før jeg fører det inn i min slektsbok . Jeg blir bare helt giret når jeg holder på med slekt og aner -historie , Da er jeg i en annen verden hehe ikke vondt ment .

.ps som  dyslektikere er ikke det like lett for meg som de som ikke har det ;)

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Harald , Sjå litt  på familie-linjen til Gyrild Torgilsdatter Aga i Ullensvang .

Eg tipsa  deg !

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britha Magnusdtr. Jåstad Velure

Født:     1726

Velure, Ullensvang

Mons (Magnus) Sveinson Velure

Født:     1686

Velure, Ullensvang

Anna Jacobsdatter Ljono (Velure)

Født: 1627 ?

Jakob Asbjørnson Velure

Født:     1616

Asbjørn Øysteinson Velure

Født:     cirka 1600

Øystein Olson Velure

Født:     cirka 1565

Ola Gunnarson Rogdo

Født:     1530

Gunnar Olson Rogdo

Ullensvang, Hordaland

Født:     1500

Ullensvang, Hordaland,

Død:     1564

Rogdo i Ullensvang

Så har vi Ola Gunnarson Rogdo som var gift med Johannesdtr. Aga  .datter av Johannes Torgilsson Galte -Aga født 1550

Om dette er feil så har jeg og en til her på arkivet tatt feil , men jeg tror dette er rett linje .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det som er opplyst, og sammenlignet med kartet, vil jeg tro at det under "Expand all" står: 60% Western and Central European, 34% Scandinavia, 5% Finland and North Siberia, 1% Central Asia.

Svært mange nordmenn får rundt 5%  Finland and N-Siberia - mer eller mindre (det slås sammen i en pott og trenger ikke å ha noe med Sibir å gjøre, i hvertfall ikke i nyere tid). Ofte er det skogfinner som har lagt igjen sine "seige" gener. Mange nordmenn får også 1% Central Asia. Om det har å gjøre med reisende folk, er ikke godt å si.

Men når det er sagt, så er nok myOrigins fortsatt bare i støpeskjeen. Likevel må man vel si at den er ganske treffsikker i mange tilfeller. Mange nordmenn får bare 100% Scandinavia (selv om de har noen slektslinjer også til andre deler av Europa), så i dette tilfellet (Fosse) vil jeg tro at det er sterke bånd sørover.

Grunnen til at myOrigins ikke er 100% ennå, er at de som har laget/lager dette verktøyet er avhengig av å kartlegge mutasjoner rundt om i verden for å finne noe å sammenligne med, og databasene med DNA er foreløpig for små til å kunne gi et helt godt bilde av etnisitet.

Men ditt kartlagte DNA kan du stole på. MyOrigins er bare et "leketøy" ved siden av alle DNA treffene du får og de mulighetene du har ved hjelp av Chromosom Browser til å se hvor og på hvilke kromosomer dere har treff, hvilke felles treff dere har osv. Dette bør flere prøve. En Family Finder koster 99 amerikanske dollar, kan bestilles på nett, og testen tas med en børste i munnen. Og så får dere se om dere er i slekt med Jan Harald  :-)

Men når det er sagt, så er nok myOrigins fortsatt bare i støpeskjeen. Likevel må man vel si at den er ganske treffsikker i mange tilfeller. Mange nordmenn får bare 100% Scandinavia (selv om de har noen slektslinjer også til andre deler av Europa), så i dette tilfellet (Fosse) vil jeg tro at det er sterke bånd sørover. Det er helt rett Kjell olsen . Jeg har vider sendt noen treff ang dna til folk her på arkivet ang y og myOrigins , fabelaktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei vi gir ikke opp folkens :) se litt på denne

Ola Gunnarson Rogdo som var gift med Johannesdtr. Aga  og var datter av Johannes Torgilsson Galte -Aga født 1550 . Denne linjen er jo fra Velure slekten . Er vi alle enig ? så jeg kan gå videre :) jeg har kjøpt meg bobil nå sån at jeg kan reise rundt på de steder som jeg har røtter fra hehe , Fint og ta litt bilder også fra de steder jeg kommer fra :)

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vi gir ikke opp folkens :) se litt på denne

Ola Gunnarson Rogdo som var gift med Johannesdtr. Aga  og var datter av Johannes Torgilsson Galte -Aga født 1550 . Denne linjen er jo fra Velure slekten . Er vi alle enig ? så jeg kan gå videre :) jeg har kjøpt meg bobil nå sån at jeg kan reise rundt på de steder som jeg har røtter fra hehe , Fint og ta litt bilder også fra de steder jeg kommer fra :)

Er det ikke slik - at du igjen begynner i feil ende? Du må starte med de forfedre du vet at du har, og deretter gå bakover i tid. Ikke omvendt.

Mener du at disse er i slekt med deg? Hvordan og hvorfor?

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider