Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?

guest
 Del

Recommended Posts

Eit par små tekniske tips: Dersom du ikkje har blitz/fotolys på ved bruk av kameraet får du betre bilete av skjermen. Men det beste vil vere å kopiere skjermbiletet ved å trykkje på Alt+Prt Sc. på tastaturet (Alt+Fn+Prt Sc. på min berbare PC) og lime dette inn i eit bildebehandlingsprogram som f. eks. Paint. ("+" vil seie at du held Alt-tasten nede medan du trykkjer Prt Sc.). Då får du flotte skjermbilete som dette:

post-77-0-05122000-1429239911_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det som er opplyst, og sammenlignet med kartet, vil jeg tro at det under "Expand all" står: 60% Western and Central European, 34% Scandinavia, 5% Finland and North Siberia, 1% Central Asia.

Svært mange nordmenn får rundt 5%  Finland and N-Siberia - mer eller mindre (det slås sammen i en pott og trenger ikke å ha noe med Sibir å gjøre, i hvertfall ikke i nyere tid). Ofte er det skogfinner som har lagt igjen sine "seige" gener. Mange nordmenn får også 1% Central Asia. Om det har å gjøre med reisende folk, er ikke godt å si.

Men når det er sagt, så er nok myOrigins fortsatt bare i støpeskjeen. Likevel må man vel si at den er ganske treffsikker i mange tilfeller. Mange nordmenn får bare 100% Scandinavia (selv om de har noen slektslinjer også til andre deler av Europa), så i dette tilfellet (Fosse) vil jeg tro at det er sterke bånd sørover.

Grunnen til at myOrigins ikke er 100% ennå, er at de som har laget/lager dette verktøyet er avhengig av å kartlegge mutasjoner rundt om i verden for å finne noe å sammenligne med, og databasene med DNA er foreløpig for små til å kunne gi et helt godt bilde av etnisitet.

Men ditt kartlagte DNA kan du stole på. MyOrigins er bare et "leketøy" ved siden av alle DNA treffene du får og de mulighetene du har ved hjelp av Chromosom Browser til å se hvor og på hvilke kromosomer dere har treff, hvilke felles treff dere har osv. Dette bør flere prøve. En Family Finder koster 99 amerikanske dollar, kan bestilles på nett, og testen tas med en børste i munnen. Og så får dere se om dere er i slekt med Jan Harald  :-)

Endret av Kjell Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker dere for at dere kunne bistå i etterslekten til Brita Magnusdtr. Velure . Ja jeg har noen rare treff fra Tyskland og i området der på disse testene mine . dna treffene fra West og Central Europa er jo spendene .  Ellers er jeg enig med kjell olsen  dna gir en pekepinne hvor mann kommer fra til bake i genrasjoner .   Ei Slektskrønike - Jåstadfolket er jo spendene og se videre på .

mvh jan

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektslinjen er nok hentet fra geni, i profilen til Ragnvald finner jeg dette:

Først i 1998 kom det et forskningsbidrag trykt i NST som definitivt kaster nytt lys over en del av forfedrene til Nils. Jeg skal nedenfor gi et kort sammendrag av den aktuelle artikkelen som er skrevet av den finske forskeren Marko Lamberg.

I følge den meget fyldige dokumentasjon som finnes i de såkalte «tänke-böckerna» (nedtegnet i Stockholm), besøkte rådmann i Bergen, «Niels ragualsson» Stockholm i desember 1475. Han hadde to formål med dette besøket. Dels skulle han bistå i forbindelse med en testamentarisk gave fra en kollega (rådmann Anders Nilsson) til byens Storkyrka. Saken gjaldt donasjon av et sølvbelte.

Det andre formålet var å ivareta sine egne interesser i forbindelse med en arvesak. Omstendighetene omkring denne arvesaken gir mange nye opplysninger. På slutten av sitt opphold i Stockholm solgte Nils en «tomt och en källare» til skomakeren Gottskalk Magnusson Hage som Nils kaller sin nære slektning. Noen flere opplysninger om denne skomakeren finnes ikke. Omtrent samtidig hadde Nils i retten krevd hustru Elin, «en överskärareänka» for fire mark. Dette kravet måtte Nils gi opp, en av disse to personene, Gottskalk og Elin, blir i Lambergs analyse nøkkelpersonene i opprullingen av forfedrene til Nils. Lamberg tolker dette slik at det er helt usannsynlig at en rådmann i Bergen skulle ha skaffet seg en eiendom i Gamla Stan i Stockholm med sikte på f.eks. forretningsmessig utleie. Eneste alternativ synes å være at Nils må ha fått eiendommen gjennom arv, og at eiendommen må ha tilhørt en av hans nære slektninger.

Nå er det slik at de stockholmske «tänkeböckerna » også gir interessante opplysninger om en «Ragvald överskärare», en håndverker som hadde spesialisert seg på etter-behandling av ulltøy. Lamberg viser i sin artikkel at den tomta som Nils i 1475-76 solgte til skomakeren Gottskalk Hage, 30-40 år tidligere hadde vært eid av Ragvald (i alle fall en del av tomta). Lamberg konkluderer ut fra dette med at Nils må være sønn til denne Ragvald, og at Elin hadde vært gift med Ragvald. Hun var dog ikke Nils’ mor, men hans stemor.

Parallelt med dette, inngikk Nils en avtale med hustru Birgitta, som blir kalt for Karl Joanssons enke, om den arv som tilfalt Nils og hans bror, biskopen på Island, Olav! Slektskapsforholdet til Birgitta og Nils er ikke klart. Men hvem er den islandske biskopen Olav som Nils kaller sin bror? spør Lamberg. Og han gir også svaret:

På 1400-tallet hadde Island bare én biskop med navnet Olav, nemlig Holarbiskopen Oláfur Rögnvaldson som var biskop fra 1458 til han døde 1495. Biskop Olav hadde overtatt bispestolen etter sin (og Nils’) onkel Gottskalk Könekeson som fungerte i perioden 1442-57. Far til Ragvald og Gottskalk skal ha vært norsk ridder (Køneke Gottskalkson) hvis onkel igjen, Jon Skalli Eiriksson, var biskop på Island (Holar) i perioden 1357-1390, etter å ha vært biskop på Grønland i perioden 1348-57. Når vi i tillegg til dette vet at sønn til Nils Rag(n)valdson, nemlig Gottskalk som døde i 1520, også ble biskop på Holar, har vi i følge Lamberg virkelig å gjøre med et biskopdynasti. Lamberg avslutter artikkelen sin med en interessant sosiologisk betraktning:

Rådmannen Nils Rag(n)valdsons familie preges av en meget stor sosial spredning. Rådmannen ser ut til å ha hatt i alle fall 3 brødre: Biskop Olav, presten Per og (?) skomakeren Gottskalk. Faren var håndverker og onkelen var biskop. Lamberg snakker om «de nordiska medeltidssläkternas elasticitet ». Selv om farsslekta til Nils hadde produsert mange fremtredende samfunnsmedlemmer, konstaterer Lamberg at sønn til Nils, Guttorm Nilsson, som seinere overtok som rådmann i Bergen, var så misfornøyd med farsslekta si, at han overtok morsslektas (Sandven/Torsnes) slektsvåpen. Med Lambergs artikkel ser et av de mange mysteriene i den hardangerske ættehistoren langt på vei ut til å være løst. 1)

1) Marko Lamberg: «Bergensrådmannen Nils Ragvaldsson och hans norsk-svensk-isländska släkt». NST 1998,bd. 2

For flere av slektene i slektslinjen så burde ellers Jo Rune Ugulens avhandling undersøkes.. http://www.ub.uit.no/ansatte/jorune/Avhandlingrevidert.pdf

laila jacobsen your mother

Hanna Sofie her father

Anne Sofie his mother

Lars her father

Ingeborg his mother

Odd her father

Britha Velure his mother

Guro Eidnes her mother

Anna Aga her mother

Lars Aga her father

Odd Måge his father

Anna Måge his mother

Torbjørn Ormson Måge her father

Herborg Samsonsdatter Sundal his mother

Herborg Pedersdtr. Torsnes her mother

Peter Nilsson på Torsnes her father

Nicolaus Ragnvaldsson til Brandvig his father

Ragnvald á Steig í Gudbrandsdalen his father

Ónefnd Hákonardóttir his mother

jeg finner ikke feilen i denne kilden kan du vise meg feilen ?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brita Magnusdatter Velure født 1726   hvor er resten av kildene til og motbeviser denne linjen som jeg la ut er feil ? jeg må se det skriftelig . ellers blir det feil og si at andre forskere har feil her på våres arkiv , kan noe legge ut bevis ? så jeg for alt på rett linje om dette er feil ? jeg finner det ikke mulig jeg er blind ? ;)

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brita Magnusdatter Velure født 1726   hvor er resten av kildene til og motbeviser denne linjen som jeg la ut er feil ?

Det er jo du selv som må bevise linjen du la ut? Utsagn på Geni er ingen bevis. Der er det veldig mye som er veldig feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Inger hva er feil ? jeg finner ikke feilen .  Her trenger jeg hjelp til og finne feilen som dere sier , jeg må si at jeg ser det ikke må ha hjelp av dere for og rette det opp .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Inger hva er feil ? jeg finner ikke feilen .  Her trenger jeg hjelp til og finne feilen som dere sier , jeg må si at jeg ser det ikke må ha hjelp av dere for og rette det opp .

Feilen, Jan Harald, den er den samme som jeg har påpekt mange ganger. Du begynner i feil ende! Du må starte ut fra det du VET - og deretter nøste deg utover i slekten din utfra det du finner i anerkjente kilder. Du kan ikke bare plukke tilfeldige personer for å forsøke å finne ut at de er i slekt med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør heller om noen kan finne opphavet til Brita Magnusdatter Velure født 1726 . hva linje kommer henne fra . kan noen hjelpe meg her ?

Dette er en mulighet for en søsken, men jeg vet ikke om det er den riktige familien (Døpt som Inga).

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ullensvang i Ullensvang, Ministerialbok nr. A 3 / 1 (1719-1733), Fødte og døpte 1724, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11711&idx_id=11711&uid=ny&idx_side=-13

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070522630114.jpg

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste sikre kilden som jeg har sett om denne personen er folketellingen i 1801 for Ullensvang. Der er alder angitt til ca. 73 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg setter stor pris på om du kan slette dette , Jeg ser at noen har lekt seg der inne på gine , Min far døde før jul av kreft og jeg har kontaktet gine for og få dette slettet . Jeg håper du forstår at dette har ikke noe her på arkivet og gjøre .

mvh jan harald

Hvis vi ikke skal nevne døde folk i forbindelse med slektsforskning, så blir det ganske vanskelig. Men, jeg skal slette det for din skyld, det er jo heller ikke hans profil dette gjelder, men sønnens. Så da omskriver jeg litt: Her er Wilhelm I's geni-profil, han er gift med en <privat> Fosse...

http://www.geni.com/people/Wilhelm-I-von-Braunschweig-L%C3%BCneburg/6000000003827363880

Poenget mitt var ikke å henge ut din døde far, men å vise deg at det ikke er noen som helst kontroll med at det du finner på Geni er korrekt, det kan faktisk være aldeles riv ruskende galt (en opplysning som absolutt har noe på "arkivet" å gjøre - ikke minst fordi du selv bruker Geni for å "bevise" slektsrelasjoner)!     :)

Geni synes altså det er "greit" at en som er født etter 1960 er gift med en som er født på 1300-tallet...

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvfølgelig ikke ta Jan Harald Fosse seriøst

Han har forfalsket et innlegg jeg hadde i brukerforumet, noe som er dokumentert.

Han kan ikke metodikken i slektsforskningen

Han er en drømmer som er mer opptatt av "fine" aner enn riktige aner

Men han er en fargerik person som vi som slektsforskere ikke MÅ bruke tid på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan selvfølgelig ikke ta Jan Harald Fosse seriøst

Han har forfalsket et innlegg jeg hadde i brukerforumet, noe som er dokumentert.

Han kan ikke metodikken i slektsforskningen

Han er en drømmer som er mer opptatt av "fine" aner enn riktige aner

Men han er en fargerik person som vi som slektsforskere ikke MÅ bruke tid på

da ønsker jeg og svare deg , jeg har aldrig forfalsket noe du har skreve . nr 1 jeg er heller ikke opptatt av fine aner . nr 2 jeg har heller aldrig sakt at jeg er slektsforsker . jeg prøver og lære .

men ellers håper jeg at du forstår . du er sikkert en grei kar . men jeg har aldrig forfalsket noe !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fylla gjorde du det, og det var ganske alvorlig. På brukerfoumet så endret du mine innlegg mye i fylla mye. Alle vet det

Din fetter fikk meg til å ikke anmelde det. Ikke lat som du ikke vet

Du er en drømmer, men det er ikke noe galt.

Slapp av gutten. Venner får du ved å være ærlig å realistisk,ikke en drømmende drosjekusk i Bergen som bare prater tull

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gidder jeg ikke og svare på . Men du husker selv godt hva du sendte meg lars , på innboksen . Men jeg har ikke noe i mot deg  så nå håper jeg du kan avslutte dette .

mvh jan harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal legge meg flat her , denne linjen jeg fikk fra gine var en STOR feil og legge ut her , sorry . ja jeg har mye og lære .

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laila jacobsen your mother

Hanna Sofie her father

Anne Sofie his mother

Lars her father

Ingeborg his mother

Odd her father

Britha Velure his mother

Folketellingen 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058376002548

Gift 1748 med Fredrik Amandus Pedersen på Jaastad: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070522630335.jpg

?→

Guro Eidnes her mother ?

Dåp: Ullensvang, 1683: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070522620306.jpg

Gift 1716 med Magnus Sveinsen Velure: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070522630033.jpg

Anna Aga her mother

Gift 1680 med Ivar Helgesen: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070522620433.jpg

Lars Aga her father

Odd Måge his father

Anna Måge his mother

Torbjørn Ormson Måge her father

Herborg Samsonsdatter Sundal his mother

Herborg Pedersdtr. Torsnes her mother

X

Peter Nilsson på Torsnes her father

Nicolaus Ragnvaldsson til Brandvig his father

X→

Ragnvald á Steig í Gudbrandsdalen his father

Ónefnd Hákonardóttir his mother

jeg finner ikke feilen i denne kilden kan du vise meg feilen ?   

For det første bør du vel kutte ut de to eldste på denne linja.. 

Hvem som er foreldre til Brita er usikkert frem til dåpen finnes, eller et skifte etter hennes foreldre dukker opp.

De som er lagt inn som foreldre er Guro Eidnes og Magnus Velure, de får flere barn i riktig periode og jeg finner også vielsen deres.. Guros dåp finner jeg og foreldrene heter Ivar Helgesen og Anna Lauritsdatter, de gifter seg i 1680 og forlovere? var Lauridtz Ommundsön Agga og Matthiis Andersön Aarhus. 

Lauridtz kan i teorien være far til Anna og Matthis kan være onkel til Ivar (Hvis det som er lagt inn på geni stemmer..).

Hvis Lauridtz er far til Anna, så kan kan ikke være sønn av Odd Måge. 

Det blir nok vanskelig å finne sikre kilder for hvem far til Anna Lauridtzdatter Aga var.

Så jeg ville nok kutta det tvert av der... Ellers nevner ikke Ugulens avhandling noen barn av Peter Nilsson Torsnes, han nevnes som ugift i de kildene som er funnet.. Så her er det flere ting som skurrer slik jeg ser det..

Men sannsynlig slektslinje forbi Anna og inn i middelalderen og Aga-ætten regner jeg med at andre kan bedre enn meg.. Ellers er kilden for at Anna var datter av Lars Odsson Aga fra bygdeboka: Olav Kolltveit: Odda Ullensvang og Kinsarvik i gamal og ny tid, Bind 4, del I, s. 482. 

Men det må understrekes at det nok er en antakelse fra bygdebokforfatterens side da det står et spørsmålstegn foran.

post-581-0-20443300-1429325673_thumb.jpg

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Magnus Velure i 1743. Brita er 15 år. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hardanger og Voss sorenskriveri, Skifteprotokoll Ac 5b , 1739-1747, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register bak i protokollen. Fol. 286-ut.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24109/163/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081119620742.jpg

Skifte etter Ivar Helgesen Eidsnes i 1718. Datteren Guro gift med Magnus Velure. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hardanger og Voss sorenskriveri, Skifteprotokoll Ac 2 , 1711-1718, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register først i protokollen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24104/455/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081118680847.jpg

Er det flere skifter som skal letes opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Magnus Velure i 1743. Brita er 15 år. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hardanger og Voss sorenskriveri, Skifteprotokoll Ac 5b , 1739-1747, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register bak i protokollen. Fol. 286-ut.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24109/163/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081119620742.jpg

Skifte etter Ivar Helgesen Eidsnes i 1718. Datteren Guro gift med Magnus Velure. Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hardanger og Voss sorenskriveri, Skifteprotokoll Ac 2 , 1711-1718, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register først i protokollen.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24104/455/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081118680847.jpg

Er det flere skifter som skal letes opp?

Veldig bra Arnfrid, ser du om det eksisterer skifte etter Lauritz/Lars Ommundsen Aga (død etter 1680) eller et etter Lars Oddsson/Ottesson Aga? (død før 1675).

Lenke til kommentar
Del på andre sider