Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?

guest
 Del

Recommended Posts

joda jeg har lest det , bare glem dette jeg skrev ang Anna Larsdatter Aga
 datter av Lars Torgilsen Aga ætten .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, nå må du lese! Jeg skriver at skiftet etter Lars Torgilsen, den Lars som er av "Aga-ætten", er funnet, og at hans datter Anna ikke var gift med Ivar Helgeson Eidnes.

Hvis Anna Larsdatter var fra Aga (at hun ikke bare var i tjeneste der), er hun datter av Lars Oddson eller Lars Åmundson.

Glem Aga-ætten!

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg leser hva du skriver ; . men du heller mot Lars Oddson f 1598  eller Lars Åmundson . Greit nok jeg tror du er på rett linje , så for vi se hvor denne linjen havner

mvh jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingen ting! Hvis vi ikke finner dokumentasjon på hvem som er hennes far, må anerekken kuttes ved Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første bør du vel kutte ut de to eldste på denne linja.. 

Hvem som er foreldre til Brita er usikkert frem til dåpen finnes, eller et skifte etter hennes foreldre dukker opp.

De som er lagt inn som foreldre er Guro Eidnes og Magnus Velure, de får flere barn i riktig periode og jeg finner også vielsen deres.. Guros dåp finner jeg og foreldrene heter Ivar Helgesen og Anna Lauritsdatter, de gifter seg i 1680 og forlovere? var Lauridtz Ommundsön Agga og Matthiis Andersön Aarhus. 

Lauridtz kan i teorien være far til Anna og Matthis kan være onkel til Ivar (Hvis det som er lagt inn på geni stemmer..).

Hvis Lauridtz er far til Anna, så kan kan ikke være sønn av Odd Måge. 

Det blir nok vanskelig å finne sikre kilder for hvem far til Anna Lauridtzdatter Aga var.

Så jeg ville nok kutta det tvert av der... Ellers nevner ikke Ugulens avhandling noen barn av Peter Nilsson Torsnes, han nevnes som ugift i de kildene som er funnet.. Så her er det flere ting som skurrer slik jeg ser det..

Men sannsynlig slektslinje forbi Anna og inn i middelalderen og Aga-ætten regner jeg med at andre kan bedre enn meg.. Ellers er kilden for at Anna var datter av Lars Odsson Aga fra bygdeboka: Olav Kolltveit: Odda Ullensvang og Kinsarvik i gamal og ny tid, Bind 4, del I, s. 482. 

Men det må understrekes at det nok er en antakelse fra bygdebokforfatterens side da det står et spørsmålstegn foran.

jeg ser den tror vi må kutte ut Anna Lauridtzdatter Aga også og mulig mere av denne linjen vi må nok bruke ljåen hehe.  Men takk for hjelpen David :) Det har jo vert lærerikt , nå har jo jeg fått lest litt om aga Ætten også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser den tror vi må kutte ut Anna Lauridtzdatter Aga også og mulig mere av denne linjen vi må nok bruke ljåen hehe.  Men takk for hjelpen David :) Det har jo vert lærerikt , nå har jo jeg fått lest litt om aga Ætten også :)

Jan Harald: Det får ikke andre til å ta deg seriøst, når du gjentar noe som allerede er tydelig avvist tidligere i debatten.

Det er to forskjellige Anna Larsdatter Aga, en som skal være født 1652 og antatt datter av Lars Oddsson Aga eller Lars Ommundsson Aga. Denne Anna Larsdatter Aga som er født 1665 og datter av Lars Torgilsson Aga har ingenting med din slektslinje å gjøre. Og hvem påstår at det er noe feil i kirkebøkene?

Eneste grunnen jeg kan se at Anna født 1652 skal være fra Aga er på grunnlag av at Lars Ommundsson Aga er nevnt som en av hennes forlovere. Så hvis det ikke står noe om arveparter i gården Aga i et skifte, så er jeg veldig usikker på hvordan bygdebokforfatteren antar at hun kunne være datter av Lars Oddsson. Og hvis vielsen er eneste kilde for koblingen og Lars Ommundsson viser seg å ikke kunne være faren, kan hun likegodt være fra en helt annen gård.

Å lese om Aga-ætten er nok interessant, men det er et langt skritt fra midten av 1600-tallet til den store Aga-ætten.

Men du har ennå ingen kobling til slekta, å ha slekt fra samme gård (gården var delt inn i flere gårdstun) som Aga-ætten en gang bodde, gjør de ikke til Aga-ættlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker litt i samme bane som deg , mulig denne Anna Lauridtzdatter Aga ikke har noe med Aga og gjøre ? vi for svar mulig før 12 i natt hehe , jeg har kontaktet aga tunet :) så jeg har hatt en liten tlf samtale med de alt , jeg er også helt enig ang kilder og det må jo vi ha minn venn .

m jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan onfomere så mye att ole iversonn Røyseter er faren , Anna født 1652 -1662 er fra aga ætten , alt kommer på e post i morgen . hele linjen . familien er fra øvsetune som nedretunet  . jeg jobber på en rar måte men jeg mener alt godt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan onfomere så mye att ole iversonn Røyseter er faren , Anna født 1652 -1662 er fra aga ætten , alt kommer på e post i morgen . hele linjen . familien er fra øvsetune som nedretunet  . jeg jobber på en rar måte men jeg mener alt godt .

Nå håper jeg at denne eposten inneholder noe interessant, for jeg skjønner ikke helt hva Ole Iversson Røyseter har med denne debatten å gjøre? Anna er ikke født 1652-1662, det er to forskjellige en født ca 1652 og en født ca. 1665.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg at denne eposten inneholder noe interessant, for jeg skjønner ikke helt hva Ole Iversson Røyseter har med denne debatten å gjøre? Anna er ikke født 1652-1662, det er to forskjellige en født ca 1652 og en født ca. 1665.

da kan det hvere feil i arkivet , for det var ingen anna i deres rigister som var født 1665 . Men begge to anna var fra aga ætten som han sa til meg . du har også anna f 1663 om det er henne du tenker på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kilde viser at hun er f 1665? Hun gifter seg i 1680, så det er nok feil!

Forøvrig har jeg funnet et skifte til, og det viser at Lars Torgilsens datter, Anna, var gift med Ole Aga? Så hun kan utelukkes!

her er det. Jeg skulle selvsagt ha skrevet Ole Ivarsen Reiseter til Aga.

Dette har ingen ting med "vår" Anna Larsdatter å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da kan det hvere feil i arkivet , for det var ingen anna i deres rigister som var født 1665 . Men begge to anna var fra aga ætten som han sa til meg . du har også anna f 1663 om det er henne du tenker på ?

Feil i arkivet er det nok ikke.. Årstallet 1665 var det du som nevnte i et tidligere innlegg, men ifølge bygdeboka var hun født 1662, men det har uansett ikke noe med saken å gjøre siden hun ikke er samme som din Anna.

Ein Ole Ivarsen født på Reiseter skal ha vært gift med ei Anna Larsdatter Aga...

Ser det nå ja :) Men uansett ser ikke helt sammenhengen med debatten.. Se aktuell familie i bygdeboka (vedlegg)

post-581-0-24626600-1429652654_thumb.jpg

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er rett , han fikk info fra det som er min anna . kan ikke vi se på dette sammen i morgen ? jeg er meget trøtt nå . men det var to anna aga der og jeg fikk min linje . jeg legger det ut her så går vi sammen igjennom dette , god natt til dere alle .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kilde viser at hun er f 1665? Hun gifter seg i 1680, så det er nok feil!

Forøvrig har jeg funnet et skifte til, og det viser at Lars Torgilsens datter, Anna, var gift med Ole Aga? Så hun kan utelukkes!

Er dette Anna og Ole som gifta seg i 1686?

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er rett , han fikk info fra det som er min anna . kan ikke vi se på dette sammen i morgen ? jeg er meget trøtt nå . men det var to anna aga der og jeg fikk min linje . jeg legger det ut her så går vi sammen igjennom dette , god natt til dere alle .

Det går bra, blir nok natta her også ;)

Er dette Anna og Ole som gifta seg i 1686?

Det ser ut som at paret som Arnfrid nevner er samme som gifter seg i 1686. Se også vedlegg i innlegget over.

Som viser familien i bygdeboka (regner med at skiftet er bygdebokforfatterens kilde for kobling til Aga).

Men disse er uansett ikke aktuelle i denne debatten. 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kanskje du Åsbjørg stammar frå den kjende Aga-slekta?

Medan "vår" Anna altså gifta seg i 1680 i følgje #148. No vert det spennande kva Jan Harald evt. fekk vite om denne Anna.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen føler seg kallet; her er skifteregisteret! Det er altså Kinsarvik, og protokollene A.c.1 til A.c.5a (lenger er vel ikke aktuelt)! http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=hardvoss&sideid=211&storleik=

Når de to yngste barnene til Ivar og Anna døpes er fadrene nevnt! De kan kanskje bidra til å kaste nytt lys over hvem Annas slekt var!

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ullensvang i Ullensvang, Ministerialbok nr. A 1 /1 (1669-1718), Fødte og døpte 1691, side 113.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11709&idx_id=11709&uid=ny&idx_side=-50

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070522620323.jpg

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Ullensvang i Ullensvang, Ministerialbok nr. A 1 /1 (1669-1718), Fødte og døpte 1693, side 116.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11709&idx_id=11709&uid=ny&idx_side=-53

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070522620326.jpg

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for hyggeleg samtale i går.
Men eg var nok altfor trøytt, for eg klarde å blande slektene.
Når ein kjem bak ca 1650 er det vanskeleg å halda tråane. Det er dei eg no prøver å nøste opp i, men det er ikkje enkelt og noko vert vurdering av kva som er sannsyneleg. ( Gjentaking av namn, bumerke, eige og eigedomar, vurdering av både fødsel, ekteskapsinngåing og dødsårstal). Det er eit mødesamt arbeid som eg truleg vil bruka mange år på.

I dag tidleg, frisk og opplagd leita eg på ny etter Anna Larsdatter (Laurits er nok berre ein fordanska skrivemåte) f 1652. Og såg straks at eg hadde bomma i går kveld.
Her kjem opplysingar som eg fann i bygdeboka: Odda, Ullensvang og Kinsarvik, 4-I, av Olav Kolltveit:
Eg fann: ? Anna med fødselsårstalet 1652 og død 1733. Ho var gift 1680 med Ivar Helgeson Eidnes, bruk 1 på Eidnes i Ullensvang. ( sjå side 482 )
Faren var Lars Oddson, truleg fødd 1598. ( han er i så fall 54 år ? då Anna vert fødd men det kan vera mogeleg ) Mora er ukjend.
Far til Lars, Odd Larson Måge kom frå bruk 1 i Måge, Ullensvang og gifta seg etter alt å døma til bruk 1, Øvstatunet på Aga. Namnet på kona som hadde garden på Aga er heller ikkje kjend.
Dette finn du i den nemde bygdeboka bind 4-I og 4-II. Om mellomalderættene på Aga finn du meir i same bygdebokserien men då må du kikka i  bind 1 frå side 288.
Bøkene finn du nok både på Statsarkivet, Bergen off Bibliotek og på på biblioteket UiB. Ein del av årbøkene til Hardanger Historielag har stoff om slektene i Hardanger. Du finn nok dei same stad.
Eg vil gjerne hjelpa deg, men no vår/forsommar har eg det svært travelt så eg kan diverre ikkje stilla opp i noko særleg grad.
Eg sender deg likevel den ættelinja eg refererte til i går kveld.
Me snakkast.

Mvh
Guttorm A. Rogdaberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider