Gå til innhold
Arkivverket

Tyding kirkebok Oslo domkirke. Ministerialbok nr 10, Ekteviede: s 866

Morten Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Jeg kan tolke en del, men ikke alt fra tip-oldefars Niels Peter Harboes giftemål i Oslo domkirke 11. mai 1826 med Georgine Hansdatter. Det som er et uløst mysterium ennå for meg, er tip-oldemor Georgines slekt bakover.

Jeg finner via FamilySearch at "Jorgine Hansen" skal være født 14.09.1807, og døpt i Oslo domkirke 02.10 samme år, med foreldre Hans Pedersen og Randi Nilsdatter.  MEN jeg finner ikke kildene til dette i kirkebøkene  på Digitalarkivet.  Jeg finner heller ikke ut av Georgines (Jørgines?) foreldre fra FT1801. At Georgines far het Hans Pedersen passer for øvrig bra.

Kanskje jeg kan komme lenger om noen kan hjelpe meg med å tolke teksten fra kirkeboka (nr 44 i oppslaget på adressen under):

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 10 (1824-1830), Ekteviede 1826, side 866-867.

På forhånd takk for all mulig hjelp.

Mvh  Morten  Edvardsen

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7239&idx_id=7239&uid=ny&idx_side=866-867

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061005040441.jpg 

PÅ forhånd takk for all mulig hjelp.

Mvh  Morten

post-3493-0-66353200-1396889586_thumb.png

Endret av Morten Edvardsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgines dåp her:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 6 (1807-1817), "Uægte" fødte og døpte 1807, side 684-685.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7235&idx_id=7235&uid=ny&idx_side=-225
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061005030055.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så uekte barn står på et annet sted i kirkeboka?  Mange takk for hjelpen!

Håper noen også kan tolke kirkebok-teksten for meg, både for Georgine (Jørgines) vielse og for hennes dåp. Jeg Har store problemer med å tolke håndskriften. Står det noe om bosted, eller yrke til Hans Pedersen?

Morten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen:
Mai 11te | Niels Peter Harboe, Copiist i den norske Regjerings Finantsdepartement, og Pigen Georgine Hansdatter. | Han er født i Kjøbenhavn, men opholder sig nu her i Staden; Hun er født her i Staden. | 36 A. - 18 A. | Gunner Harboe | Hans Pedersen | Harboe, Revisor, og O. Hansen Fuldmægtig ved Maaler og Vrager Embedet; den Første boer i Grønlien ved Opsloe, den Sidste her i Staden | Januar 29de, Februar 5te og 12te | Ligesaa | - | Begge har havt naturlige Kopper efter Attest af Stadsphysicus.

Dåpen:
October 2den. Randi Niels Datter besvangret i sin Tieneste hos Mægler Erich Schmidt, laae i Barsel-Seng hos Glasbærer Johannes Nielsen lige over Høker Rasmus Grøns forrige Gaard i Vaterland, og angav for Barnefader Hans Pedersen, Tiener hos Raadmand Moestue, hendes Datter Jørgine (Fød den 14d Sept.). Fadd: Snedker-Svend Wilhelm Andersen, Garver-Dreng Lars Olsen, Anders Jacobsen, Enke Karen Hans og Oline Ols Datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen:

Mai 11te | Niels Peter Harboe, Copiist i den norske Regjerings Finantsdepartement, og Pigen Georgine Hansdatter. | Han er født i Kjøbenhavn, men opholder sig nu her i Staden; Hun er født her i Staden. | 36 A. - 18 A. | Gunner Harboe | Hans Pedersen | Harboe, Revisor, og O. Hansen Fuldmægtig ved Maaler og Vrager Embedet; den Første boer i Grønlien ved Opsloe, den Sidste her i Staden | Januar 29de, Februar 5te og 12te | Ligesaa | - | Begge har havt naturlige Kopper efter Attest af Stadsphysicus.

Dåpen:

October 2den. Randi Niels Datter besvangret i sin Tieneste hos Mægler Erich Schmidt, laae i Barsel-Seng hos Glasbærer Johannes Nielsen lige over Høker Rasmus Grøns forrige Gaard i Vaterland, og angav for Barnefader Hans Pedersen, Tiener hos Raadmand Moestue, hendes Datter Jørgine (Fød den 14d Sept.). Fadd: Snedker-Svend Wilhelm Andersen, Garver-Dreng Lars Olsen, Anders Jacobsen, Enke Karen Hans og Oline Ols Datter.

Så flott!  Her får jeg mye informasjon, mange takk!!  Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider