Gå til innhold
Arkivverket

Samuel Otto Knudsen Haugen f. 15 Sep 1865, Kongsvinger

Susan Andersen
 Del

Recommended Posts

Mye som sammenfaller med historien fra Amerika og vår kandidat her, men ingenting er sikkert før det er bekreftet. Og med så mye ulikheter i data og navn blir det vanskelig, dog ikke umulig.

Jeg har ikke lett etter disse evnt. fetterne som er reisefølge, ser ikke det som så veldig relevant, da det nok var brorparten av de som reiste som hadde følge med slektninger. Lite sannsynlig at Sigvarts far Ole Otters. hadde barn fra før, se anm ved Sigvarts dåpsinnf # 36; Begge foreldrenes 1 leiermål, Og vielsen i 1869 er hans første.

Jeg vil igjen oppfordre trådstarter til å lese innlegg 37, og vurdere den muligheten.  Hvor ble det forresten av henne? Hadde vært kjekt med litt tilbakemeldinger.

Hei,

Har lest innlegg 37, jeg synes det virker som samme person. Det meste i historien stemmer og datoen og maaneden. Etter at fortellingen har blitt fortalt i generasjoner kan jo ting bli litt forandret. Et sted staar det at Samuel var foedt i 1864, men de fleste steder staar det 1865. Det kan jo lett aa skrive feil paa ogsaa. Jeg synes dette ser ut som Samuel Otto Haugen.

Beklager at jeg ikke har skrevet saa mange tilbakemeldinger, er paa ferie i en annen stat og har ikke hatt tilgang paa pc foer naa. Er tilbake 23 Oktober.

Skriver mer naar jeg er tilbake.

mvh

Susan Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har lest innlegg 37, jeg synes det virker som samme person. Det meste i historien stemmer og datoen og maaneden. Etter at fortellingen har blitt fortalt i generasjoner kan jo ting bli litt forandret. Et sted staar det at Samuel var foedt i 1864, men de fleste steder staar det 1865. Det kan jo lett aa skrive feil paa ogsaa. Jeg synes dette ser ut som Samuel Otto Haugen.

Beklager at jeg ikke har skrevet saa mange tilbakemeldinger, er paa ferie i en annen stat og har ikke hatt tilgang paa pc foer naa. Er tilbake 23 Oktober.

Skriver mer naar jeg er tilbake.

mvh

Susan Andersen

Fint å høre fra deg, og det ville glede mye hvis dette er rett person. Håper du treffer noen som husker sønnen Bills besøk i Odal rundt 1970. Telefonnr ligger i linken i innlegg 37.

Ønsker deg fortsatt god ferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre fra deg, og det ville glede mye hvis dette er rett person. Håper du treffer noen som husker sønnen Bills besøk i Odal rundt 1970. Telefonnr ligger i linken i innlegg 37.

Ønsker deg fortsatt god ferie

Hei igjen,

Skal ringe dem paa Melgaard naar jeg kommer hjem igjen. Skulle nesten oenske jeg kunne ringe naa. Jeg er i Amerika. :) Sjekker e-mailen paa hotellet.

Dette er veldig interessant aa lese alt dere har funnet ut.

mvh

Susan Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Skal ringe dem paa Melgaard naar jeg kommer hjem igjen. Skulle nesten oenske jeg kunne ringe naa. Jeg er i Amerika. :) Sjekker e-mailen paa hotellet.

Dette er veldig interessant aa lese alt dere har funnet ut.

mvh

Susan Andersen

Lykke til med det, håper du kommer inn her og forteller hvordan det går videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint Susan. Håper jo at det vi har funnet kan være noe riktig da  ;)

Prøver å lete litt etter Andreas dødsfall i Oslo uten hell foreløpig. I håp om at en dødsfallsmelding etter henne kan si noe om sønnen.

Håper som Hilde sier at du gir oss hint om du får noe napp med noen i Sør Odal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Andrea i 1910 sammen med mannen og et pleiebarn som jeg tror er et barnebarn.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392031076

Her er kanskje en halvbror i 1910

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392212788

Jeg har sett litt på de andre barna til Marius og Andrea også, men ser ikke ut til at de har etterkommere.  Men det får vi se på når vi vet mer. Jeg skal til min nabo og låne bygdebøkene for Sør-Odal i aften.  Spennende om jeg finner noe der.

Endret av Tordis Trønnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, jeg skal gi tilbakemelding saa snart jeg har kontaktet dem.:-) hoeres spennende ut med bygdeboken.:-) fortalte Caroline I usa om det dere har funnet og hun ogsaa synes at dette hieres ut som riktig person. Hennes oldefar. Ser frem til aa kontakte de personene.

Mvh susan Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innflyttere Knud Knudsen f. i Norge og hustru Josephine Johansen f. i Sverige kommer fra Stockholm i 1867 for å bli husmenn på Vestli Oppstad,like utenfor Kongvinger i Sør Odal. Er ikke notert at de har noe barn med seg,ser det, men er det noen med tilgang til svenske kilder som har mulighet til å sjekke evnt. fødsel i Sverige.

Eller er det allerede gjort kanskje?

Håper lenken virker :)

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 3 (1864-1870), Inn- og utflyttede 1866, side 346.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8871&idx_id=8871&uid=ny&idx_side=-328

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070124350530.jpg

Plassen Vestli under Oppstad gård ligger vel ikke "like utenfor Kongsvinger i Sør Odal" Her er det snakk om avstander på en 3-4 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse 6/7-1871 Marcus Hansen Kamphus og Andrea Sørensdatter  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=696&idx_id=696&uid=ny&idx_side=-259

Fra Søndre Odal med far som heter Søren Hansen, stemmer da det?

Før jeg blir altfor overivrig her tenker jeg jo litt på om denne Sigvart som er funnet er den rette???

Marcus Hansen Kamphus Fødselsdato: 1845 Død: (Dato og sted ukjent) Nærmeste familie:

Son of Hans Jacob Syversen Kamphus og Gorine Martea Gulbrandsdatter

Husband of Andrea Sørensdatter

Brother of Ole Hansen; Gunerius Hansen; Hans Robert Hansen og Anders Hansen Kamphus

Administrert av: Anders Høkedal Sist oppdatert: 22. juli 2014

http://www.geni.com/people/Marcus-Hansen-Kamphus/6000000017642340627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe nytt i dette temaet? Har du vært i kontakt med noen i Odal Susan?

Spennende å høre om det er noe som stemmer av det som hittil har kommet fram 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe nytt i dette temaet? Har du vært i kontakt med noen i Odal Susan?

Spennende å høre om det er noe som stemmer av det som hittil har kommet fram 

Hei,

I dag fredag ringte jeg den ene personen paa listen, Eva Melgaard, hun er inngiftet i familien og har bodd paa gaarden siden 1980, hun fortalte meg at mannen hennes og all de andre som kunne ha husket det besoeket fra Amerika er gaatt bort. Hun skulle undersoeke og ringe en slektning av mannen sin for aa hoere der.

Hun fortalte meg at den melgaarden som hun bor paa hoerte til en annen Melgaard for ca. 100 aar siden, men at begge gaardene er i familie med hverandre. Det var familien til Ole Haugen.

Eva henviste meg til Ole Haugen som er i en alder av ca. 80+aar og ga meg hans telefonnummer. Jeg ringte ham og han kunne fortelle meg at han ikke husker noen med navnet Arthur Bill Haugen besoeke deres gaard, men han visste at Ole Ottersen eide garden foer Ole Haugen's familie kjoepte den. Men vet ingenting om Ottersen familien.

Han skal undersoeke med soennen sin Trond E. Haugen som er interessert i slektsgranskning og kanskje vet mer om Ottersen familie , saa vi skal snakkes i morgen loerdag.

Ole Haugen's bestefar het Ole Sorensen f. 1874 og hadde en bror som het Amund Sorensen f. 23 Jan 1864, Melgaard. Han emigerte til Amerika.

I 1971 kom datterdatteren til Amund paa besoek til dem paa gaarden og en annen slekt kom 30 aar senere.

Skriver mer paa soendag, etter at jeg har snakket med dem igjen.

mvh

Susan Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Har sett over lenkene igjen naa i kveld.

Paa side 2, lenken fra Family Search som Hilde Rossing fant fra 1875 tellingen-Haugen, der er Ole Haugen's oldefar Soren Amundsen og Ole's bestefar Ole Sorensen listet, sammen med Sigvart Olsen's besteforeldre som har stilling som foederaadsmann og kone.

I foelge Ole Haugen solgte Ole Ottersen garden til Amund Sorensen ca. i 1874.

mvh

Susan Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt 3 stk. bygdebøker for Sør-Odal og fant Ole Ottersen Haugen død 11. juli 1898. Det stemmer alt som Susan har blitt informert om.

Sigvart Olsen Haugen har vi funnet vokste opp hos sine besteforeldre. De hadde kun sønnen Ole og datteren Inger født i 1833.  Hun ble gift med Carl Christian Olsen Schoyen den 16.12.1858. Jeg kan ikke finne at de har noen barn. Så Sigvart var nok eneste barnebarnet.  Otter Amundsen døde på Haugen 20.12.1877 g kona Anne Tostensdatter født Glomås døde samme sted 5. mars 1880.  Det var nok disse som ble "foreldrene" til Sigvart.  Samuel Otto Haugen første datter het Anne mener jeg å huske.

Bestefaren Otto Amundsen Melgarden fikk en datter før han ble gift. Anne Otterdatter født 23.7.1812.  Henne har jeg ikke funnet noe mer om.

Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt 3 stk. bygdebøker for Sør-Odal og fant Ole Ottersen Haugen død 11. juli 1898. Det stemmer alt som Susan har blitt informert om.

Sigvart Olsen Haugen har vi funnet vokste opp hos sine besteforeldre. De hadde kun sønnen Ole og datteren Inger født i 1833.  Hun ble gift med Carl Christian Olsen Schoyen den 16.12.1858. Jeg kan ikke finne at de har noen barn. Så Sigvart var nok eneste barnebarnet.  Otter Amundsen døde på Haugen 20.12.1877 g kona Anne Tostensdatter født Glomås døde samme sted 5. mars 1880.  Det var nok disse som ble "foreldrene" til Sigvart.  Samuel Otto Haugen første datter het Anne mener jeg å huske.

Bestefaren Otto Amundsen Melgarden fikk en datter før han ble gift. Anne Otterdatter født 23.7.1812.  Henne har jeg ikke funnet noe mer om.

Mvh Tordis

Otters Amundsen Melgaard sin datter Anne var født 28 juli 1812,ikke 25 juli 1812,

Anne Ottesen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth:

28 July 1812   christening: 2 August 1812 SOR ODAL,HEDMARK,NORWAY father: Otter Amundsen mother: Marte Andersdr

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt en forespørsel til Statsarkivet på Hamar om dødsfallsmelding/skifte etter Ole Ottersen Haugen etter hans død i 1898.

Vet ikke om dette finnes , er ikke scannet noe under skiftemateriale på DA ivertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marit,

Tusen takk for at du har sendt en forespoersel til Statsarkivet i Hamar.

I gaar snakket jeg med den yngste soennen til Ole Haugen. Han fortalte at bruket ble delt I to deler etter at Sigvart flyttet og at gaarden som moren til Sigvart kom i fra er ikke langt fra Melgaard/Haugen gaarden.

Han sa at det er mulig at Arthur 'Bill' Haugen besoekte Samuel's mor sin slekt. 

mvh

Susan A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.wikitree.com/wiki/Sørensdatter-178

I følge denne linken har Andrea mange søsken, så det kan jo være en mulighet for at noen av dems etterkommere ble værende i Kongsvingertraktene og at det var der denne Bill var på besøk eventuelt.

Håper Marit får svar fra SAH.

Mange spader fortsatt som kan vendes her. Jeg er ikke ved hjemmepc for tida, men følger spent med på en liten IPad .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått svar fra Statsarkivet Hamar ang. dødsfallsmelding/skifte til Ole Ottersen Haugen død 1898. Her er svaret:  forum.arkivverket.no/topic/193011-dødsfallsmelding-sør-odal-1898/

Siden dette skiftet var offentlig har jeg sendt ny forespørsel til SAH.

Hvor lang saksgang det er vet jeg ikke men venter i spenning på om dette skiftet kan inneholde noen navn.

(Vet ikke om en må være innlogget for å få opp linken til svaret fra SAH)

Endret av Marit Nyhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra Statsarkivet og skifteutlodningen etter Ole Ottersen Haugen i 1898. Den er vond å lese pga skrifta men jeg fikk dem til å sjekke om Oles uektefødte sønn var nevnt i skifte og det det er han ikke.

Dette var ifølge dem først med de Castbergske barnelovene fra 1915 at uektefødte fikk samme rett til arv som ektefødte.

Jeg ser navnet til Oles søster Inger men ikke noe om Oles sønn.

Har gjort et forsøk på å legge ved skifteutlodningen.

Da er vi egentlig ikke noe lenger i letingen.

post-606-0-38019400-1414686915_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,  

Tusen takk for innleggene og forespoerselen. :) 

I den foerste emailen  fra Statsarkivet er den uektefoedte sonnen nevnt og det er jo bra, selv om han ikke var listet i skiftemeldingen.

Jeg fikk tilbakemelding fra Oregon Historical Society I gaar, om at de ikke hadde funnet noen obituary=nekrolog? paa Samuel Otto Haugen, men de hadde funnet en doedsfallmelding istedet, men ingen foreldre var nevnt i den.

Vennlig hilsen

Susan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal vi prøve nå da tro ?  Er det noen som har kontakt med Sør-Odal slekts- og historielag ?  Jeg prøvde å ringe leder i kveld, men har ikke fått svar. Prøver igjen utover kvelden.

Mvh

Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har lett etter Sigvart Olsen Haugen i Amerika? Om han eventuelt kan bekreftes der med hendelser som utelukker at han er Samuel Haugen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider