Jenny Emelia Nikolaisen Skrevet Mai 4, 2014 Del Skrevet Mai 4, 2014 Ble man begravet på lørdager før? Jeg har en begravelsesfolder etter min oldefars ene bror, der det står "Lørdag 14. April 1917". Det står verken "Baare" (som på morens begravelsesfolder fra senere samme år), eller begravelse/bisettelse. Forsida er altså helt tom, uten om et kors, navnet hans og dagen og datoen jeg nevnte. Har ingen anelse hvor den kan være fra. Hvis han ikke ble begravet da, kan det være at man vet han døde den dagen, men ikke har funnet ham? Eller var det vanlig med begravelser på lørdager, og det bare er jeg som ikke har klart å spore ham opp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solveig R Håklev Skrevet Mai 4, 2014 Del Skrevet Mai 4, 2014 Joda,lørdager ble brukt som begravelsesdag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne Østhus Skrevet Mai 4, 2014 Del Skrevet Mai 4, 2014 Hei ! Er enig med Solveig i det. Da også i dag begravelser på lørdager, om ikke så vanlig så kan det bestemmes lokalt eller hva ? Mvh. Magne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Langås Skrevet Mai 4, 2014 Del Skrevet Mai 4, 2014 Du skrive at du ikke vet hvor den kan være fra. Står trykkeriets navn på forsida eller baksida? Det var ikke uvanlig at slike hefter ble trykt hos et lokalt avistrykkeri. Kanskje kan det gi en pekepinn på hvor i landet begravelsen fant sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jenny Emelia Nikolaisen Skrevet Mai 4, 2014 Forfatter Del Skrevet Mai 4, 2014 Dessverre ikke et eneste trykk. Jeg vet svært lite om ham. Han skal ha vært gift med ei fra Oslo, og har sannsynligvis funnet ham i FT1900 og F1910 der (dog med litt feil på navnet, men det er jo ikke noe nytt. Fødselssted og år passer). Har sjekka adresseboka for Oslo, men har hittils funnet ham bare til og med 1911. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solveig R Håklev Skrevet Mai 4, 2014 Del Skrevet Mai 4, 2014 Sikkert mange som vil hjelpe med å finne ham,men det blir jo vanskelig så lenge du ikke forteller hva han heter og hvor/når han er født........... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jenny Emelia Nikolaisen Skrevet Mai 4, 2014 Forfatter Del Skrevet Mai 4, 2014 Joda, greia er at jeg ikke kan få for mye hjelp, i og med dette er eksamensoppgava i slektsforskningsstudiet jeg tar ;) Men jeg har jo fått svar på det jeg lurte på - nemlig om det var begravelser på lørdager eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solveig R Håklev Skrevet Mai 4, 2014 Del Skrevet Mai 4, 2014 OK, Lykke til videre :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jenny Emelia Nikolaisen Skrevet Mai 5, 2014 Forfatter Del Skrevet Mai 5, 2014 Takk for det! Har jeg ikke funnet ut av det til jeg har levert eksamen 27. mai, så skal jeg spørre mer konkret, ja :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jenny Emelia Nikolaisen Skrevet Mai 27, 2014 Forfatter Del Skrevet Mai 27, 2014 Da er eksamen innlevert, og jeg vil spørre helt konkret. Min oldefars bror, Toralf Oskar Torgersen, har gjort meg heeeeelt sprø!!! Født i Larvik 18. september 1877, nr. 266: Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Larvik, Ministerialbok nr. I 6 (1871-1883), Fødte og døpte 1877, side 130. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5921&idx_id=5921&uid=ny&idx_side=-131Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061106310131.jpg Bodde og arbeidet i Oslo i alle fall fra FT1900 til FT1910: Gift med Sigrid Larsen fra Oslo, i følge notater etter min oldefar - vet ingenting om henne. Begravelsesfolder uten trykkested sier lørdag 14. april 1917. Har funnet en som kan være ham i adressebok for Oslo i 1910 og 1911, men ikke senere. Har lett etter ham innflyttet og utflyttet ut i fra bostedene ved folketellingene, uten å finne ham (kan fint ha oversett ham, da øya til slutt gikk i krøss). Noen som kan hjelpe med å finne mer info om ham? Vil så gjerne finne ekteskapet og hvor han døde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solveig R Håklev Skrevet Mai 27, 2014 Del Skrevet Mai 27, 2014 Hei Han døde på Grefsen sanatorium, se nr 216 Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, Dødsfallsprotokoll 4 (Hb 0004), 1914-1918, oppb: Statsarkivet i Oslo. Merknader: Gjelder for Aker, Asker og Bærum. Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27366/255/ Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090519341225.jpg Mvh Solveig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jenny Emelia Nikolaisen Skrevet Mai 27, 2014 Forfatter Del Skrevet Mai 27, 2014 Tusen takk!! Kan jeg spørre åssen du fant det så kjapt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solveig R Håklev Skrevet Mai 27, 2014 Del Skrevet Mai 27, 2014 Tusen takk!! Kan jeg spørre åssen du fant det så kjapt? Hei Noen ganger går det raskere å se i dødsfallprotokollene hvis de finnes Siden han sist var "sett" i Oslo,tok jeg en sjanse på dødsfallprotokollene for Oslo og Akershus Du hadde jo oppgitt dødsfallet til april 1917 så det gikk ganske greit å sjekke dødsfallprotokollene. Mvh Solveig :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jenny Emelia Nikolaisen Skrevet Mai 28, 2014 Forfatter Del Skrevet Mai 28, 2014 Ah, ja, selvfølgelig.. Har brukt dem selv noen ganger, men er såpass fersk at det ikke har blitt noen rutine ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Februar 4, 2020 Del Skrevet Februar 4, 2020 (endret) På 4.5.2014 den 13.51, Jenny Emelia Nikolaisen skrev: Ble man begravet på lørdager før? Jeg har en begravelsesfolder etter min oldefars ene bror, der det står "Lørdag 14. April 1917". Det står verken "Baare" (som på morens begravelsesfolder fra senere samme år), eller begravelse/bisettelse. Forsida er altså helt tom, uten om et kors, navnet hans og dagen og datoen jeg nevnte. Har ingen anelse hvor den kan være fra. Hvis han ikke ble begravet da, kan det være at man vet han døde den dagen, men ikke har funnet ham? Eller var det vanlig med begravelser på lørdager, og det bare er jeg som ikke har klart å spore ham opp? @Jenny Emelia Nikolaisen Akers-Postenfredag 20. april 1917 Tilgang for alle Side 4 8de —16de april 1917 Fru Mane Jensen, 36 aar. Enke Oline Berge, 63 aar. Handelsreisende Toralf Oskar Torgersen, 44 aar. Solveig Tvedt, 19 aar. Barn Nils Johan Helgesen, 8 dage gammel. Hevisor Fredrik more_vert Norsk Kundgjørelsestidendeonsdag 4. april 1906 Tilgang for alle Side 2 Marts 1906. Kristiania Magistrat. Kristiania den 22 marts 1906. Herved anmeldes, at undertegnede Toralf Oskar • Torgersen, Huitfeldtsgade 28, under firma T. O. Torgersen agter at drive handel i Kristiania. Jeg more_vert Aftenpostenfredag 13. april 1917 Tilgang for alle Side 6 Burmeister Prinsensgate 22 Sorgehaffer Sørgeslør i sterst Utvala:. Min kiære strævsomme Mand Handelsreisende Toralf Oskar Torgersen døde Pnaskeafton 40 Aar gammel. Sigrid Torgersen ft. Larsen. Pna Mor, Svigermor, Svoirers or more_vert Aftenpostenonsdag 11. april 1917 Tilgang for alle Side 6 Begravelsen foregaar fra sørge- huset fk. frodag 13. dennes. Min kiære strævsommo Mand Handelsreisende Toralf Oskar Torgersen dødo Paaskcaften 40 Anr gammel. Sigrid Torgersen ft. Larsen. Paa Mor, Svicermor, Svogern og more_vert Aftenpostentorsdag 12. april 1917 Tilgang for alle Side 5 ner kapel, Lier, fredag den 13de ds. kl. 2 eftm. Min kjæro strævsomme Mand Handelsreisende Toralf Oskar Torgersen dede Paaskeaften 40 Aar gammel. Sigrid Torgersen ft. Larsen. Pna Mor, Svigermor, Svogers og more_vert https://www.nb.no/search?q="Toralf Oskar torgersen" &mediatype=aviser Endret Februar 4, 2020 av Ann-Mary Engum Torbjørn Igelkjøn og Jenny Emelia Nikolaisen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jenny Emelia Nikolaisen Skrevet Februar 4, 2020 Forfatter Del Skrevet Februar 4, 2020 Tusen takk! 🙂 Ann-Mary Engum reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå