Gå til innhold
Arkivverket

Fra gamle slitte fotoalbum rundt ca. 1900


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Jeg synes det er veldig morsomt med gamle album. Dessverre har altfor mange kassert bilder de har etter gamle slektninger, fordi de ikke vet hvem som er fotografert. Men i vår digitale tidsalder burde det nettopp være mulig å legge ut slike bilder i en database, for det er utrolig hvor mange som "kjenner noen som kjenner noen". Slik vil i hvert fall noen kunne gjenkjennes. Uansett er fotografier kulturhistorie, som har egenverdi selv om man ikke kjenner den avbildede personen.

 

Jeg sitter også med gamle album - med svak familietilknytning, til og med. Men ikke et navn er påført, så det blir bare ansikter for meg, dessverre.

 

Hvordan går man best fram for å legge ut slike bilder og få hjelp med å knytte dem til personer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter også med gamle album - med svak familietilknytning, til og med. Men ikke et navn er påført, så det blir bare ansikter for meg, dessverre.

 

Hvordan går man best fram for å legge ut slike bilder og få hjelp med å knytte dem til personer?

 

 

Godt spørsmål! For det er jo portretter av folk som har et navn, og kanskje har noen til og med vært borti

"de ukjente" gjennom debatter i disse forumene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kunne få til en god struktur, er kanskje dette noe for Slektshistoriewiki, i samarbeid med de gode kreftene på dette forumet?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kunne få til en god struktur, er kanskje dette noe for Slektshistoriewiki, i samarbeid med de gode kreftene på dette forumet?

 

DTH

 

Ja, for på det aller meste har en i hvertfall navnet på fotografen/forretningen. 

 

Fikk nå sjøl plutselig ca. 100 gamle portretter i fanget, og så godt som alt er navnløst bortsett fra fotografen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for på det aller meste av slikt har en i hvertfall navnet på fotografen/forretningen antagelig, så en har jo litt.

 

Fikk nå sjøl plutselig ca. 100 gamle portretter i fanget, og så godt som alt er navnløst bortsett fra fotografen  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.digitaltmuseum.no/things/personalet-p-hnefoss-stasjon-oppstilt-for/NJB/JMF012240?owner_filter=NJB&name=Jernbanepersonale&search_context=1&count=751&pos=21

 

Ad # 6.  Her er et annet bilde tatt av H. (Hans) Carlsen + litt informasjon om ham.

Kanskje er den staute soldaten fotografert i forbindelse med det noe "anstrengte" forholdet til Sverige i 1905?

Det var en smule mobilisering, ja, og jeg har sett flere lignende bilder.

 

Astrid, som har meget stor sans for gamle fotografier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kunne få til en god struktur, er kanskje dette noe for Slektshistoriewiki, i samarbeid med de gode kreftene på dette forumet?

 

Med 50 k tilgjengelig for bilder er det vel ganske sikkert dette forumet er det rette. Men jeg er villig til å gjøre en scannejobb hvis "noen" legger til rette på slektshistoriewiki eller andre steder. Det er jo for synd å brenne inne med så mange bilder. Men per dato har jeg ingen løsning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Stian. Det var bare høyttenkning fra min side (har ikke diskutert det med øvrige administratorer). Du mener at forumet er mest egnet så lenge 50 k (per bruker) er tilstrekkelig? På wikien kunne man opprette en artikkel for hvert fotoalbum med ukjent opprinnelse og bruke gallerifunksjonen. I informasjonsfeltet til hvert opplastede bilde legger man inn all den informasjon man har så langt og så kan man legge til info når flere detaljer blir kjent. Alt vil jo være søkbart, både i wikien og via Google osv. Så fremt opphavstiden ikke har gått ut, kan man legge til en påminnelse om at fotoalbumets eier må kontaktes hvis noen ønsker å bruke bildet utenom wikien. Igjen, fortsatt høyttenkning fra min side. Alt til slektsforskningens fremme ... :-)

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#26 Du har kanskje gamle bilder av felles slekt i Telemark Stian Høiset? Jeg har knapt bilder derfra.

 

Høres ut som en god ide med egen side. Jeg skal rydde i galskapen av papirer/bøker etc. nå. Legger ut hvis jeg finner noe.

 

Berit Gullbekk

Endret av Berit Gullbekk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Stian. Det var bare høyttenkning fra min side (har ikke diskutert det med øvrige administratorer). Du mener at forumet er mest egnet så lenge 50 k (per bruker) er tilstrekkelig? På wikien kunne man opprette en artikkel for hvert fotoalbum med ukjent opprinnelse og bruke gallerifunksjonen. I informasjonsfeltet til hvert opplastede bilde legger man inn all den informasjon man har så langt og så kan man legge til info når flere detaljer blir kjent. Alt vil jo være søkbart, både i wikien og via Google osv. Så fremt opphavstiden ikke har gått ut, kan man legge til en påminnelse om at fotoalbumets eier må kontaktes hvis noen ønsker å bruke bildet utenom wikien. Igjen, fortsatt høyttenkning fra min side. Alt til slektsforskningens fremme ... :-)

 

DTH

Høyttenking kan føre til gode ideer ;)

Ser at dette har vært etterlyst flere steder på brukerforum tidligere, så jeg tror interessen er tilstede.

Har selv begynt å legge ut en god del av slike uidentifiserte og identifiserte bilder på picasa, 

men å koble bildene opp til album i slektshistoriewiki synes jeg er en veldig god ide.

(De som allerede har lagt inn bildene i et digitalt album kan jo også linkes opp til wikien..)

Etter hva jeg husker av en tidligere debatt var det ønske om å koble bilder til folketellinger,

kanskje det hadde vært mulig å koble de identifiserte til Norsk befolkningsregister?

Uansett høres ut som en god ide som bør undersøkes nærmere ;)

Men det er kanskje noe begrensing på plassen til serveren, eller har vi mer enn nok plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at forumet er mest egnet så lenge 50 k (per bruker) er tilstrekkelig? På wikien kunne man opprette en artikkel for hvert fotoalbum med ukjent opprinnelse og bruke gallerifunksjonen. I informasjonsfeltet til hvert opplastede bilde legger man inn all den informasjon man har så langt og så kan man legge til info når flere detaljer blir kjent. Alt vil jo være søkbart, både i wikien og via Google osv. Så fremt opphavstiden ikke har gått ut, kan man legge til en påminnelse om at fotoalbumets eier må kontaktes hvis noen ønsker å bruke bildet utenom wikien. Igjen, fortsatt høyttenkning fra min side. Alt til slektsforskningens fremme ... :-)

 

DTH

 

Jeg mente vel egentlig at jeg synes 50 k per post, som her på forumet, er ganske begrensende, og jeg kunne godt tenke meg mer egnede løsninger.

 

#26 Du har kanskje gamle bilder av felles slekt i Telemark Stian Høiset? Jeg har knapt bilder derfra.

 

Berit Gullbekk

 

Jeg har tilbake til oldeforeldregenerasjonen som er født ca. 1860, Berit. Du har sett noe av det i oversendt materiale.

 

Bildene jeg har i de navneløse albumene er stort sett fra Skien og Kviteseid rundt 1910-1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jo bilder som dette er utrolig flott!

 

Det har i blant i forumene lagt ut slike bilder som dette, men husker ikke om akkurat dette har vært med?

 

Virker som litt det er fra litt kondisjonerte kretser kanskje, men fotografer ordnet kanskje slike arrangement?

 

Alt er ukjent her, men flotte folk!

post-185-0-97269100-1399911295_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fra Hamar igjen!

 

Og utrolig flott logo på fotografen.

 

Er nok en familie som har kostet på seg å gå til fotograf.

post-185-0-57610300-1399914612_thumb.jpg

post-185-0-37480400-1399914673_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med gamle bilder.

Det fortelles at bildeplatene til Abraham Melås i Gjerstad ble senket i Gjerstadvannet...På leting etter glassplatene etter fotograf Johan Emil Lund ble jeg fortalt at de skulle sendes til et arkiv i Oslo, men da ingen ville bekoste forsendelsen ble alle platene kastet på søppeldynga...Jeg fikk for en tid siden spørsmål fra en kar i New Zealand om jeg kunne hjelpe med å finne hans slektninger i Norge. Han sendte meg, sammen med utskrifter av gamle brev og papirer, også endel bilder som var tatt i Norge. Jeg fant hans slektninger på Stathelle i Bamble, og reiste dit og hilste på dem, og vise fram det han hadde sendt over. Det varte ikke lenge før den gamle damen i stolen tørket tårer mens hun sier: «Alle bildene i familien ble borte i brannen, og vi var så lei oss, og så kommer du på besøk med alle bildene igjen ! Hvem kunne tro at noen på den andre siden av jorda hadde tatt vare på bildene våre !» Det var en ganske rørende opplevelse når hun tok opp bildene av sine oldeforeldre...

Det gjøres en alt for dårlig innsats for å ta vare på denne kulturskatten, og det er nesten skammelig. Snart vet ingen lenger hvem som er på bildene. Men en hjelp kan være Susan Bonge's bok om Eldre norske fotografer. Her finnes opplysninger om hvor fotografene hadde sine atelier, og når de var i virksomhet. Dette sammen med stipulert alder på personen på det aktuelle portrettet kan gi mange opplysninger.
Det er også mulig å se på detaljene i atelie for å bestemme når bildet er tatt. Jeg fant et gammelt bilde av et ektepar som satt i hver sin stol, og spurte en bekjent om hjelp. Har de tresko? spurte han. Ja svarte jeg. Går det 2 tresko på golvplanka ? Ja, og da oppdaget jeg at det var gamle gulvbord på gulvet, og at det passet med to tresko side om side på hver planke. Da er bildet tatt før gulvet ble ombygget i ca 1870... 

En viktig sak for oss som er interessert i gamle bilder er å få registrert de gamle protokollene til fotografene. Her i Kragerø er flere av disse protokollene dataregistrert. Jeg har spurt Digitalarkivet tidligere, om dette kunne være av interesse, men siden datene var registrert i kommaseparert felt, så var det for omfattende å konvertere dette til de søkeprogrammene de benyttet.
Protokollene inneholder platenummer, dato, personens navn og type fotografi (gruppebilde/portrett osv.) Før internett ble startet opp, drev jeg Slektsforum BBS i Kragerø, og forsøkte å finne en løsning hvor bilder kunne sendes som vedlegg mot en epostadresse, og så legges inn i en database og sammenlignes med tidligere innsendte bilder, og returnere automatisk en epost til avsender med informasjon om resultatet. Jeg tenkte at man kanskje kunne benytte samme algoritme som Kripos benytter for søk på fingeravtrykk. I dag er dette sikkert enklere å realisere. Jeg har også lagt inn noen hundre bilder i Picasa hvor man har funksjon med ansiktgjenkjenning.
I dag burde det være mulig å lage løsninger for å automatisere slike søk mot store bildedatabaser.
Hadde jo vært spennende om man kunne sende inn de gamle bildene og få vite om noen andre hadde det samme bildene, og om det fantes opplysninger om hvem som var avfotografert.
Det finnes mange som sitter på hele samlinger av glassplater etter fotografer i privat eie. Dersom man i tillegg har protokollene, så kan man finne navnene på alle de avfotograferte.
Det kan være en god regel å sjekke bildene nøye. Et svakt nummer med blyant kan være et platenummer. Finnes protokollen til fotografen ? I så fall så kan man være heldig å finne navnet på personen.

 

m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg maser med disse gamle bildene, og jeg har nettopp snakket med auksjonarius fra lørdag, og han forteller at dette 

albumet stammer fra Hedmarken, ellers er opphavet ukjent, men da vet vi det  :)

 

Et bilde her som kanskje tyder på Hamar/Hedmarken-området: Madame Børesen ? 

 

Noen som har formening?

 

 

 

post-185-0-38304600-1399920768_thumb.jpg

post-185-0-59246500-1399920789_thumb.jpg

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du prøvd å søke på digitalt museum via fotografens navn, kan hende du har flaks at samme bilde er der,

 

Ja, driv å kikke litt i digitalt museum, og finn ofte fotografen, men ikke de samme personene enda  :)

Geværet i innlegg nr. 6 er mest truleg ei 8 mm Remingtonkarabin for ingeniørvåpenet, modell 1888.

 

Sikkert riktig det Gunnar  :)

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg maser med disse gamle bildene, og jeg har nettopp snakket med auksjonarius fra lørdag, og han forteller at dette 

albumet stammer fra Hedmarken, ellers er opphavet ukjent, men da vet vi det  :)

 

Et bilde her som kanskje tyder på Hamar/Hedmarken-området: Madame Børesen ? 

 

Noen som har formening?

 

Hvis vi ser over Mjøsa, finnes/fantes det i hvert fall en familie Børresen på Heggshus/Hekshus/Hexhus på Østre Toten. Men de må ha kommet dit etter 1900. I tellingen er det flere Børresen på Toten, men enda flere i Biri og Vardal; noen få på Hedemarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser over Mjøsa, finnes/fantes det i hvert fall en familie Børresen på Heggshus/Hekshus/Hexhus på Østre Toten. Men de må ha kommet dit etter 1900. I tellingen er det flere Børresen på Toten, men enda flere i Biri og Vardal; noen få på Hedemarken.

 

Takk for innspill Svein!

 

Har vel vært borti det flere ganger før muligens, men når de titulerer seg madam, så er de kanskje gift med èn med 

tittel, som doktor, jurist, forretningsdrivende osv.?

 

Det er ikke nevnt noen fotograf ved dette bildet, og det lå i en liten papirpose for seg sjøl inni albumet.

 

 

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har en fin database over slike gamle portrettbilder som også pr dags dato inneholder 846 bilder fra Norge. Her kan man bla igjennom utifra sted/fotograf og legge inn kommentarer hvis man gjenkjenner personer på bildene.

 

http://www.genealogi.se/faktabanken/portraettfynd-ren-index/oevriga-norden/norge

 

Dette så ut som et godt forbilde for en slik database, ser at dette absolutt er mulig å gjennomføre.

Regner med at dette blir tatt videre med i planleggingen av wikien fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har en fin database over slike gamle portrettbilder som også pr dags dato inneholder 846 bilder fra Norge. Her kan man bla igjennom utifra sted/fotograf og legge inn kommentarer hvis man gjenkjenner personer på bildene.

 

http://www.genealogi.se/faktabanken/portraettfynd-ren-index/oevriga-norden/norge

Enig at dette må være et godt forbilde. Ser forøvrig at en av fotografene fra gamle Ibestad er salangsværingen Peder Ansgar Antonsen Rotvik (f. 1878, d. 1942), som ifølge bygdeboka utvandret til Minnsota, USA.  Selv om følgende selvsagt  ikke er formålet med denne tråden, så kan jeg likevel ikke dy meg og våger meg frampå med et spørsmål:  Kanskje noen der ute gjenkjenner personene (fra Salangen?)  på bildene?

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.