Gå til innhold
Arkivverket

Distrikt d 13.

nina nordli heimdal
 Del

Recommended Posts

Min bestefar holdt til i distrikt d 13 i Nordmarka. Noen som vet om det er noen som lever enda ,og som var med der?Har fødselsår og navn om noen er interessert.

Han var en aktiv idrettsmann, og var med i idrettsklubben Vidar.

Blir svært takknemlig for all info og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Arkivportalen: Detaljer
logo_hjemmefrontmuseet3.png

Norges hjemmefrontmuseum

1_48.png

Virksomhet

Hjemmestyrkene i (Milorg) D 13 (Stor-Oslo)

Tidsrom: 1941 - 1945

Historikk

Distrikt 13 (D 13 Stor-Oslo) av Hjemmestyrkene (Milorg) omfattet kommunene Oslo, Aker, Bærum, Asker, Lørenskog. Distriktet var delt inn i 3 avsnitt: D 13.1 (Oslo øst for Akerselva), D 13.2 (Oslo mellom Akerselva og Lysakerelva) og D 13.3 (Bærum og Asker).

.

http://www.arkivportalen.no/arkivportalen-web/side/aktor/detaljer;jsessionid=c0a480d66cf018059af4cb0b8f52?aktorId=no-NHM_arkiv000000001655

.

Onkelen min var med i D 13.2, men døde dessverre tidlig. (1987) Han var også medlem i Oslo Nordre skytterlag. Vet du hvilket av de tre avsnittene bestefaren din var med i? Kanskje det også er informasjon å hente på Norsk Hjemmefrontmuseum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Hei. Jeg har funnet en Egil Jacobsen i listene, han var medlem av milorggruppe 13240, tropp 1, og var nestkommanderende i laget. Han sto i 1945 oppført med adressen Kjelsåsveien 83b, Grefsen. Mvh Trond

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig han bodde et annet sted en stund i yngre dager. (Jeg var ikke født ennå.) Ellers var adressen Tåsenveien 124, (tidligere kalt Fredheim), hvor foreldrene bodde. Han bodde i alle fall der på 50-tallet (mormor ble enke i 1955) til han i 1977 flyttet til huset etter sin tante Aagot, som også er på Korsvoll.

Jeg har tatt bilde av det oransje Milorg-kortet hans, men finner det ikke akkurat nå. Han etterlot også et førerkort med pseudonym. Sikkert fornuftig, om han skulle bli stoppet av de tyske soldatene som hadde kontrollposter her.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ha bodd i en form for bofellesskap, jeg ser av listene at det var en til fra tropp 1 som også bodde på samme adresse (troppsjefen Ragnar Bø). 

Var onkelen din fra Grefsen/Kjelsås-området og han var med i Milorg, så var det naturlig at han soknet til 13240 (de fleste derfra bodde i området Kjelsås/Grefsen/Øvre Torshov mm)

jeg fant ikke noe i adressebøker, bortsett fra den fra 1950 der en Egil Jacobsen, instrumentmaker, bodde i Tåsenveien 124. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ham. Jeg ser at nevnte Ragnar Bø, politibetj. bodde på samme adresse i 1952. Kanskje Egil bodde på hybel der?

Akershus fylke, Adressebøker nr. 1952 (1952-1952), Bokside, Side 114
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10061509088920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å ‘tagge’ trådstarter, så hun blir oppmerksom på tilbudet ditt @trond klykkenom å slå opp i listene fra Milorg. 🙂

Forhåpentligvis sendes det ut en e-post til henne. 

@nina nordli heimdal 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider