Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Konfirmasjon, Haus (1826)

Recommended Posts

Hei,

Jeg trenger litt hjelp til å tyde det som står på nr. 40 (Johannes Olsen Veseth).

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 13 (1821-1827), Konfirmerte 1826, side 250. 

Hadde vært strålende!
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/191070-konfirmasjon-haus-1826/
Del på andre sider

40 | Den niende November 1826. | Johannes Olsen Wesæther | 15 Aar | Wesæther | Ole Einersen og Anna Johannes datter | Han er begavet med et udmærket Lyst Hoved og en Let Fatteevne, dertil kommer særdeles Lære og Læselyst i det Hele, som ham i Regning og Skriv-ning ogsaa har bragt det vidt. Hans Hjerte og Færd sætter Kronen paa hans Kundskaber. | - den 23de November 1813. af Wisbech

Litt av nokre godord - har aldri sett liknande, men eg ser at denne presten var god til å føre grundige merknadar :)

Redigert: Alderen, eg skreiv fyrst "Mar", men det skal sjølvsagt vera "Aar".

Endret av Atle Brandsar

Takker, ja Johannes Olsen Veseth gikk jo hen og klarte kunststykket å gå fra gårdbrukers sønn til å bli stortingspolitiker - han var sågar visstnok også tilstede i Stockholm ved kroningen av Kong Carl IV i 1860 - en spennende kar dette :-)

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.