Chris Tony Johansen Skrevet Juni 2, 2014 Del Skrevet Juni 2, 2014 (endret) Hei Jeg lurer på om det er mulig å finne ut om det er noe register for krigsfanger i vestfold. Jeg har en som heter Karl Ivan (Ivar) Mattsson Født: 26.08.1917 i Mariehamn, Åland, Sverige Faren er russer og moren er svensk Han dør 1946 i Åland sverige Jeg har blitt fortallt at han satt som fange av tyskeren i tønsberg. og at han skal ha sitti i 3 år. Jeg vet at det var fangeleier på Berg og jeg vet det var en Russisk fangeleir 1942-1945 på Dalsroa ved Lakskjønn i Andebu kommune, Vestfold fylke. Men jeg finner ikke noe register for fanger i vestfold. Finnes det noe lister eller går det ann og spore opp Kar Ivan Mvh Chris Tony Endret Juni 2, 2014 av Chris Tony Johansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TangenTorunn Skrevet Juni 2, 2014 Del Skrevet Juni 2, 2014 (endret) Hei. Det var også en fangeleir ved Bergan på Nøtterøy, vet jeg. (Der var det blant annet russere.) Mest sannsynlig tilknyttet Vardås, men jeg vet ikke med sikkerhet. En "gammel" venninne av meg glemte aldri marsjeringen, sangene, kommandoene, stemningen... De marsjerte iblant til og fra Tønsberg. Tyskerne hadde blant annet brakker på Oserød. Mange av disse står fremdeles, og er i bruk som bolighus. Kongsberg har kanskje slike registre? Jeg håper at du får mange svar, og ønsker lykke til! Endret Juni 2, 2014 av TangenTorunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carsten Schanche Skrevet Juni 2, 2014 Del Skrevet Juni 2, 2014 Det er en Karl Ivar Mattsson oppført i "Nordmenn i fangenskap 1940-45", men uten f.data. Arrestert, overført Falstad ankomst 28-11-44 (fangenr. 2959), fortsettelse ukjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris Tony Johansen Skrevet Juni 2, 2014 Forfatter Del Skrevet Juni 2, 2014 Har du link til den siden?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carsten Schanche Skrevet Juni 2, 2014 Del Skrevet Juni 2, 2014 Du finner boka her under Fanger (side 476) http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_b%C3%B8ker_med_biografisk_informasjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Langås Skrevet Juni 2, 2014 Del Skrevet Juni 2, 2014 Fangekort fra SS Strafgefangenenlager Falstad viser at Karl Ivar Mattsson (f. 26.08.1918, Åland) kom til Falstad 28. november 1944. Han er maskinist, finsk statsborger, ugift, bopel Åland i Finland. Årsak for arrestasjon er "Schwedenflucht". Han er registrert med fangenummer 2959 på Falstad, overført til Grini 14.03.1945. Et "Haftkarte" utfylt i Trondheim gir mye av de samme opplysningene. Karl Ivar Mattson, f. 26.08.1918 i Jumala, bopel "Jumala in Aalansinsel" [Jumala på øya Åland], arrestert 05.11.1944 i Sul i Verdal, overført til Trondheim 07.11.1944. Arrestasjonsårsak: "Schwedenflucht, M. ist Fin[ne] und wollte nach F.-land fluechten". De originale fangekortene oppbevares i Riksarkivet (digitale kopier hos Stiftelsen Falstadsenteret). Mvh Arne Langås / Falstadsenteret Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris Tony Johansen Skrevet Juni 2, 2014 Forfatter Del Skrevet Juni 2, 2014 (endret) Hmmm..klarer ikke å finne han i den boka. men Arne: Er det sånn at man kan få en kopi av fangekortet?? Mvh Chris Tony Endret Juni 2, 2014 av Chris Tony Johansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris Tony Johansen Skrevet Juni 3, 2014 Forfatter Del Skrevet Juni 3, 2014 Fangekort fra SS Strafgefangenenlager Falstad viser at Karl Ivar Mattsson (f. 26.08.1918, Åland) kom til Falstad 28. november 1944. Han er maskinist, finsk statsborger, ugift, bopel Åland i Finland. Årsak for arrestasjon er "Schwedenflucht". Han er registrert med fangenummer 2959 på Falstad, overført til Grini 14.03.1945. Et "Haftkarte" utfylt i Trondheim gir mye av de samme opplysningene. Karl Ivar Mattson, f. 26.08.1918 i Jumala, bopel "Jumala in Aalansinsel" [Jumala på øya Åland], arrestert 05.11.1944 i Sul i Verdal, overført til Trondheim 07.11.1944. Arrestasjonsårsak: "Schwedenflucht, M. ist Fin[ne] und wollte nach F.-land fluechten". De originale fangekortene oppbevares i Riksarkivet (digitale kopier hos Stiftelsen Falstadsenteret). Mvh Arne Langås / Falstadsenteret Er det sånn at man kan få en kopi av fangekortet?? Mvh Chris Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå