Gå til innhold
Arkivverket

Hvor gammel måtte en fadder være på 1700-tallet?

Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Tømmermann Nils Pedersen Friis var fadder ved en dåp i Stavern (Frederiksvern) 4. april 1768. For å prøve å finne fødselstidspunktet hans ville minstealder for en fadder hjelpe. Jeg kjenner heller ikke dødsfallet hans - bare at han var død ved folketellingen 1801. Ekteskapet hans og barna kjenner jeg, men vet ikke hvor han kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge FamilySearch giftet en Niels Pedersen Friis seg i Stavern 19.10.1771 med Liive Torjersdtr. Om dette er samme mann vet jeg ikke, men det kan jo være verdt å følge opp. Det er også en Niels Friis som giftet seg i Borre 1783 og 1785.

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW8R-HYD

Joda, det er han i Stavern - min 3-tippoldefar. De fikk 4 barn, hvorav 3 levde opp. De bodde på Østre Halsen i Tjølling, mens han var tømmermann i Fredriksvern, mest sannsynlig på marineverftet. Om han var sivil (skipsbygger) eller militær (skipstømmermann) vet jeg ikke. Jeg vet ikke hvor eller når han var født - Danmark eller Nederland kan være mulig pga. Friis-navnet, hvis han selv tok det. Jeg har ikke klart å knytte ham til noen andre norske Friis'er. Men flere etterkommere er også døpt med Friis-navnet.

Jeg vet heller ikke hvor eller når han døde, men i 1801 var Live enke. Tjølling gamle bygdebok sier at han "visstnok ble vekk ute", uten å angi noen kilde for dette. Hennes dødsfall har jeg heller ikke kunne finne, men hun bodde fortsatt på Østre Halsen ved den lokale folketellingen i 1814, og kan være den Live som dør på Løve i Tjølling i 1834. Men da er alderen feilaktig skrevet til 76 år, mens min Live ville vært 86 år i 1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også en Kristine Friis som fadder i Stavern i 1776, en Kassi Friis som ble mor i 1756 og en Christian Friis som var fadder i 1796. Jeg vil vel tro at disse på en eller annen måte var i slekt med hverandre

Og her i Tønsberg.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr07051760vfr.

Og her en Ober mas mæster Niels Pedersen Friis gravlagt i Langesund 1790, 61 år gammel.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=gr07071779la&gardpostnr=193&personpostnr=324&merk=324#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Rune!

Det er mange Friis'er, og vanskelig å koble dem sammen. Det er også uvisst hvor mange som "tok" Friis-navnet uten slektskap. I det gamle forumet ble det gjort et forsøk på å kartlegge Friis'er i Larviksdistriktet. Tema #9835 - jeg får ikke til å lage lenke her ...?

Obermasmesteren og tømmermannen er ikke samme Niels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.