Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning: Far til Anne Marie Pedersdatter Frich, f. ca. 1737, Bergen.

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Vel, ser nå at at hun som bar barnet var generalmajorinde Elisabeth Amalia Bonerts, så barnet kan være oppkalt etter henne.

Prøver å sitere #23 også, men får det ikke til :-(

Har prøvd i finne ut av Elisabeth Amalie (Lisbeth). TEORETISK så kan det jo være henne som er født i KBH i 1715, med Generalmajorinden ved samme navn som fadder. Gifte seg i Norge 19 år gammel? Tja . .

Men det henger selvsagt ikke på greip med Danielsdatter, hvis det er Bjørn Danielsen Borch som er far.

Går ut fra at Generalmajorinden ikke er mor til Bjørn og Lisbeth og Pernille. Hun heter, som du sier Bonerts. Finner ikke navnet i Julin. Heller ingen eventuell Gen.M. Borch.

Litt mer stoff for spekulasjoner:

En av fadderne ved København-dåpen er "Capt. Barcolaj".

Navnet Barclay dukker opp i flere periferier:

"Major Barchlai" befinner seg i Bergen i 1722.

En fadder for Peter Frichs første vossebarn 1734 er tjener hos løytnant "Barchlai". Karen Christine heter hun. Det heter også moren til vossebarn nr.2 . .

Løytnant "Albert Christopher Barchelay" er året før fadder i Bergen. Ingen kjente ellers i den dåpen.

Fireogtredve år etter er "Capitain Albrecht Christopher Barclaj" fadder til Skipper Stephan Barclaj de Tollys barn.

Tre år etter er en av fadderne til nok et barn av skipperen, Jørgen Brunchorst som to år før var fadder til Anne Marie Frichs barn.

Fadder der var også Reinert Lude hvis barn døpes i 1775 med skipper Stephan som fadder. . .

Skipperen er også fadder i en dåp sammen med Madammene Kierulf og Lude som også var faddere for A.M. Frichs barn. Ett hver. Puhh . . 

(Jeg har ikke brydd meg med å oppgi lenker, i og med at dette er så aldeles ute på viddene.)

Er vel kanskje som å måle pyramidene - man kan finne alle mulige "skjulte" nummere og sammenhenger.

Man får vel muligens slå seg til ro med at et sted må man nødvendigvis møte veggen, - ikke mulig å finne ut mer. 

På tide å komme seg ut i solen ;-)

Ps. Tror forøvrig at kapteinen som er sjef for Bjørns kompani heter Place- ikke Haus. Ikke at det har noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barclay de Tolly:

Major Barclay i 1722 må ha vært permiermajor Stephan Barclay de Tolly f. c1677 i Latvia, død i 1732 gift 1697 i Voss med Anna Jensdatter Sprang c1675-1740 i Bergen.

Løytnant Barclay i 1734 er hans sønn senere major Johan Albrecht Christopher Barclay de Tolly 1698-1776 gift 1729 med Wilmiche Kirstine Frantzdatter Messen 1707-1882.

Skipper Stephan Barclay senere også kjøpmann gifter seg 1)i 1765 med Lucie Erichsdatter Østensen 1736-1776 og får barna Erich 1767, Albrecht Christopher 1768, Anna Idse 1770 og Wilhelmine Christine i 1771.  Han ble 2) gift med Divert Henrichsdatter Dedechen 1748-1800 - barn Lucie 1777 og Gertrud 1779.  Skipperen er sønn av Major Johan Albrecht Christopher Barclay de Tolly, nevnt ovenfor.  Hustru 1 og 2 er søskenbarn idet mor til Divert het Gjertrud Østensdatter og er bror av Erich Østensen.

Brunchorst sees ikke i familie med Barclay de Tolly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å sitere #23 også, men får det ikke til :-(

Nå vet jeg ikke om systemet klikket eller om du mangler oppskriften, men slik gjøres det:

Klikk på knappen Multisitat i alle innlegg du vil sitere, deretter på Bruk full editor - nå skal alle siteringsboksene vises i svarvinduet.

Ps. Tror forøvrig at kapteinen som er sjef for Bjørns kompani heter Place- ikke Haus. Ikke at det har noen betydning.

Du har rett! Kapteinen finnes for øvrig også blant fadderne.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om systemet klikket eller om du mangler oppskriften, men slik gjøres det:

Klikk på knappen Multisitat i alle innlegg du vil sitere, deretter på Bruk full editor - nå skal alle siteringsboksene vises i svarvinduet.

Du har rett! Kapteinen finnes for øvrig også blant fadderne.

Hei, takk for det - er bare jeg som ikke vet hvordan, og ikke leser bruksanvisninger.;-) Neste gang får jeg det til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barclay de Tolly:

Major Barclay i 1722 må ha vært permiermajor Stephan Barclay de Tolly f. c1677 i Latvia, død i 1732 gift 1697 i Voss med Anna Jensdatter Sprang c1675-1740 i Bergen.

Løytnant Barclay i 1734 er hans sønn senere major Johan Albrecht Christopher Barclay de Tolly 1698-1776 gift 1729 med Wilmiche Kirstine Frantzdatter Messen 1707-1882.

Skipper Stephan Barclay senere også kjøpmann gifter seg 1)i 1765 med Lucie Erichsdatter Østensen 1736-1776 og får barna Erich 1767, Albrecht Christopher 1768, Anna Idse 1770 og Wilhelmine Christine i 1771.  Han ble 2) gift med Divert Henrichsdatter Dedechen 1748-1800 - barn Lucie 1777 og Gertrud 1779.  Skipperen er sønn av Major Johan Albrecht Christopher Barclay de Tolly, nevnt ovenfor.  Hustru 1 og 2 er søskenbarn idet mor til Divert het Gjertrud Østensdatter og er bror av Erich Østensen.

Brunchorst sees ikke i familie med Barclay de Tolly.

Takk for "kjøtt på beinet", selv om "beinet" skranter for øyeblikket . . ;-) Tramper rundt i ring med Frich og Borch.

Ovenstad har noe om Albrecht - (bd1, s55 [57]) - trist slutt: "Han søkte om en liten pens. men fikk intet . . .(snip) . . Etterlot seg 2 uforsørgete døtre . . .(snip) "

Ovenstad har tydeligvis ikke fått med seg at skipperen er sønn av Albrecht. 

Ellers  tror jeg sannelig at en 6x tippoldemor, Benthe Cathrine Jensdatter Sprang født (døpt?) 9 jan. 1671 i Bergen, må være en søster av Anna Jensdatter Sprang? Enda en søster: Kiersten Jensdatter Sprang født (døpt?) 31. mai 1673.

Ser at jeg har opplysningene fra Einar Berg  - håper jeg har lov å lenke dit - som igjen har opplysningene fra Family Search. (Veldig mange år siden jeg noterte dette, og jeg har tydeligvis ikke gjort noe for å finne originalkilder. FY!) 

Så nå har jeg lett litt. Finner ingen Sprang som far i Bergen foreløpig - men skal forsøksvis etterhvert gå litt grundigere til verks. Man skal jo ha saltkaret klart ifm. FS . . ;-)

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett etter Peter Johannessen Frichs dåp i København uten hell. Har også sjekket diverse kilder i Danmark, men det er en vanskelig nøtt dette her.

Vet ikke hvor interessant det er, men har kommet over en løytnant Niels Henningsen Frich i Danmark. Siden han var militær kan det være slektskap. Tar derfor med opplysningene om han.

Ifølge Nygårds sedler var han korporal i 1709 og fenrik i 1712, og må dermed være en del eldre enn Peter.  Han var gift tre ganger.

1. Niels Frich, korporal i Vindelev, og Karen Sørensdatter på Højgård, 1708 i Grejs, Nygårds sedler + Udensogns vielser før 1814 i Tyrsting, Vrads, Voer, Nim, Nørvang og Tørrild herred.

• Barn, Nygårds sedler x3:
    • Anne Sofie f. 1709
    • Ulrik f. 1712
    • Johan f. ca 1716
    • Selio f. 1718
    • Malene f. 1720
    • Selio f. 1722
    • Katrine f. 1723

2. Niels Frich, løytnant, fra Møberg og Annichen Bredall , 1727 i Vester Nebel, Nygårds sedler

3. Niels Henningsen Frich, løytnant og Pernille Bützow, 1730 i Vejen, Nygårds sedler

• Barn, Nygårds sedler:
    • Margrete f. 1732
    • Anne Magdalena f. 1737
    • Oluf Byson, gravlagt 1731

Fra Erik Brejls hjemmeside:

9 Margrethe Frich i Ålborg. 25.12.1752, fol.121B.
A:
1) mor Pernille Bützow i Varde, enke efter Niels Frich, løjtnant
2) søster Anne Magdalene Frich
3) halvbror Johan Frich, forpagter på Lundenæs [i Skjern sogn]
4) halvbror Ulrik Frich i Kolding
5) halvbror Selio Frich i Kolding
6) halvsøster Anne Sofie Frich g.m. Christen [Andersen] Friis, [degn] i Sønder Omme [og Hoven]
7) halvsøster Cathrine Frich g.m. Peder Jacobsen Kjær i Kolding.
Afdøde døde 25.12.1752.

Kilde: Ålborg amt gejstlige skifteuddrag

-------

I Nygårds sedler (4 stk) finner jeg også Johan Daniel Petersen Frichs navnebror.

Kaptein i det Ålborgiske inf. reg., Johan Daniel Frich, født i Sachsen, død 1724 i Sæby. Han og kona Anna Jensdatter Harsleb var barnløse og opprettet et gjensidig testamente.

Den siste kan jo være en potensiell far, hvis Peter var født utenfor ekteskap.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers  tror jeg sannelig at en 6x tippoldemor, Benthe Cathrine Jensdatter Sprang født (døpt?) 9 jan. 1671 i Bergen, må være en søster av Anna Jensdatter Sprang? Enda en søster: Kiersten Jensdatter Sprang født (døpt?) 31. mai 1673.

Jens Rasmussen Sprang f. c1640 i Steinberg, Schlesvig-Holstein død 1693 i Bergen gift 13.mai.1670 i Nykirken med Mette Carstensdatter Weilandt -1710, datter av Carsten Carstensen fra Eckenførde i Schlesvig-Holstein. ( 5 barn (minst). En sønn Rasmus født 1672 og Mette Christine f. 1684 død 1761 i Ullensvang gift c1706 i Ullensvang med Johan Henrik Fredriksen Burggraf c1670-1753 kommer i tillegg til de 3 nevnte. Anna er min 5tip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen! Du er utrolig god på kildegraving. 

Jeg har også tråklet meg gjennom de kirkebøkene i Kbh som går langt nok tilbake i tid, (apropos #12) - men ingen Peter Johan(nes)sen, som kan knyttes til et Frich-navn.

Ble lettere utmattet og motløs, orket umiddelbart ikke helt tanken på å utvide søket ved å gi meg i kast med Nygaard og resten av landet. 

- Og her serverer du meg opptil flere Johan-er i hele DK!

Motet stiger, - nå har jeg konkrete steder å lete. :-)

(snip)

Jeg har nylig mottatt en meget omfattende slektstavle over Frich som dekker både Norge og Danmark.  

(snip)

(snip) Hadde selvsagt vært utrolig interessant å "tyvtitte" på Frich-tavlen. . .

Og skal bli spennende å se hvordan eventuelle søkeresultat kan sammenholdes/suppleres med tavlen.

Mvh

Even S.

Jens Rasmussen Sprang f. c1640 i Steinberg, Schlesvig-Holstein død 1693 i Bergen gift 13.mai.1670 i Nykirken med Mette Carstensdatter Weilandt -1710, datter av Carsten Carstensen fra Eckenførde i Schlesvig-Holstein. ( 5 barn (minst). En sønn Rasmus født 1672 og Mette Christine f. 1684 død 1761 i Ullensvang gift c1706 i Ullensvang med Johan Henrik Fredriksen Burggraf c1670-1753 kommer i tillegg til de 3 nevnte. Anna er min 5tip.

Ohoi! Her går det om hverandre, forrige innlegg var svar til Grete . . 

Men sannelig, - her kan det virke som nye slektninger drysser inn . . ;-))

Takk! - Jeg må skjerpe søkekniven. Her trengs gjennomgang av egne rutiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor finner jeg ikke vielsen transkribert

Svarer selv: Er det vielsen nederst til venstre? (Nr.13) - 15 mars, ikke 13 mai. Ingen vielser den dagen ser det ut til.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8715&idx_id=8715&uid=ny&idx_side=-109

Her er hverken Sprang eller Weiland nevnt. Hvordan vites at det er dem? - Står det noe om Borgermester?? Klarer ikke tyde i farten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel langt unna Frich, tror jeg.  Her er imidlertid en gammel lenke om Weilandt (og Sprang) med henv. til andre også http://forum.arkivverket.no/topic/187026-weilandt-i-bergen-i-1600-og-1700-hundretallet/?hl=%2B91703

Du har rett ,- jeg har sporet litt av. Kan bli eget emne etterhvert?

Back on topic.

(Redigert)

Og når jeg nå, omsider hjemkommet etter vanvittig VM-semifinale, kikker på lenken din over - kan vi vel trygt si at emnet allerede er etablert :-) Meget interessant - må studeres nærmere.

Selv om emnet er "gammelt" - er det ok at jeg eventuellt kommer med spørsmål etc. ang. Weilandt/Sprang der , sånn smått om senn?

Ser for meg en travel sommer . . ;-)

Takk.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for min egen del konkludert med at Peter Johannnesen Frich må være dansk og altså ikke i nær slekt med de mange Frich i Bergen. Kanskje er hans far er "Johan" Frich for Johannes er uvanlig i Danmark.

Ved søk på ancestry.dk på de forskjellige amt finnes det en masse Frich (og Peter), men dessverre ikke fra tilstrekkelig gammel tid. 

En gjenoppliving av Weilandt (og Sprang) til høsten imøtesees med spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bør ikke være noen tvil om han var dansk, født angivelig i København i 1706, men stedet er trolig feil siden han ikke lar seg finne. Han kan likevel ha tilknytning til byen uten å være født der. Ellers kan mangelen på forfremmelse - at han forble sersjant - tyde på at han ikke hadde slektsforbindelser av betydning. Kanskje var han født utenfor ekteskap? Sachseren Johan Daniel Frich (#56) bør derfor være interessant og sjekkes nærmere.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for min egen del konkludert med at Peter Johannnesen Frich må være dansk 

Det tror jeg du har helt rett i. Og Johan fremfor Johannes tror jeg også på. Kjenner en ørliten uro over at eneste sted Peter er nevnt som Johan(nes)søn er hos Delgobe. På en raskt nedrablet lapp. Lenke. Og der står det også noe om Kbh 1706. Jeg tror jeg med rimelig grad av sikkerhet kan slå fast at hvis det er snakk om fødelsår, så er han avgjort ikke født i noen av Sokkelunds kirker rundt den tiden i hvert fall. Men det var jo samme lappen som anga riktig kompani i Bergenhusiske, - så hva skal man tro?

Ja, det bør ikke være noen tvil om han var dansk, født angivelig i København i 1706, men stedet er trolig feil siden han ikke lar seg finne. Han kan likevel ha tilknytning til byen uten å være født der. Ellers kan mangelen på forfremmelse - at han forble sersjant - tyde på at han ikke hadde slektsforbindelser av betydning. Kanskje var han født utenfor ekteskap? Sachseren Johan Daniel Frich (#56) bør derfor være interessant og sjekkes nærmere.

Her går det som vanlig dobbelt, når det først går ;-) - Fingeren på posteknappen for å svare Leif, og i samme nu - der var du. (Ikke ment å rime;-)

MEN, sachseren er på gjøremålslisten.

Mvh

Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jakt etter opphavet til Bjørn Danielsen Borch, Elisabeth Amalie og Pernille Danielsdøtre Borch.

I Nygårds sedler fant jeg en Daniel Barch – forhenværende rådmann i Rønne (Bornholm) som i 1696 søkte om å bli byfogd samme sted.

I Nørre Herreds Tingbøker 1678-1684 - 1691-1697 - 1697-1703 finnes, naturlig nok, mange saker hvor Daniel Barch (også noen ganger skrevet Borch) var involvert.  Han var kaptein, rådmann og siden by- og herredsfogd for Vester og Nørre herred på Bornholm.

Jeg har sjekket kirkebøkene etter en evt. datter Pernille, f. omkr. 1705, men dessverre ingen stor fangst. I kirkeboka for Hasle, Bornholm Nørre fant jeg Daniel Barchs kone som fadder (bar barnet) i 1703 (oppslag 18b) og Daniel Barch og datteren Elne Lisebeth som faddere i samme dåp i 1704 (oppslag 22a), men altså ingen Pernille døpt med Daniel Barch til far. Det er mange kirkebøker å sjekke, og ble litt lei på slutten, så kanskje har jeg blingset. Så selv om jeg ikke fikk fast fisk bør kildene på Bornholm dobbeltsjekkes før Daniel Barch avskrives.

Har også sjekket skifter på Bornholm, men fant dessverre ikke Daniel Barch.

Kan komme til nytte: Bornholms Slægts- og Lokalhistoriske Forening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jakt etter opphavet til Bjørn Danielsen Borch, Elisabeth Amalie og Pernille Danielsdøtre Borch.

I Nygårds sedler fant jeg en Daniel Barch – forhenværende rådmann i Rønne (Bornholm) som i 1696 søkte om å bli byfogd samme sted.

I Nørre Herreds Tingbøker 1678-1684 - 1691-1697 - 1697-1703 finnes, naturlig nok, mange saker hvor Daniel Barch (også noen ganger skrevet Borch) var involvert.  Han var kaptein, rådmann og siden by- og herredsfogd for Vester og Nørre herred på Bornholm.

Jeg har sjekket kirkebøkene etter en evt. datter Pernille, f. omkr. 1705, men dessverre ingen stor fangst. I kirkeboka for Hasle, Bornholm Nørre fant jeg Daniel Barchs kone som fadder (bar barnet) i 1703 (oppslag 18b) og Daniel Barch og datteren Elne Lisebeth som faddere i samme dåp i 1704 (oppslag 22a), men altså ingen Pernille døpt med Daniel Barch til far. Det er mange kirkebøker å sjekke, og ble litt lei på slutten, så kanskje har jeg blingset. Så selv om jeg ikke fikk fast fisk bør kildene på Bornholm dobbeltsjekkes før Daniel Barch avskrives.

Har også sjekket skifter på Bornholm, men fant dessverre ikke Daniel Barch.

Kan komme til nytte: Bornholms Slægts- og Lokalhistoriske Forening

Jeg kan bare gjenta meg selv til det kjedsommelige: Aldeles utrolig fantastisk!

Jeg vurderer i det stille å heller begynne frimerke-samling, for når det gjelder slekts-samling er jeg ikke bare amatør, men en dårlig sådan - i forhold til dere som danser tilsynelatende flórlett gjennom utenlandske kilder.

Dårlig skjult misunnelse, heter dèt . .  ;-)

Takk&Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, synes du klarer deg veldig godt :-) Det er forresten teamarbeidet som fører til at man blir god, man lærer av andre hele tida. Å bare forske alene er også fryktelig kjedelig. Lurer forresten selv på om jeg bør starte med frimerker i stedet - slektsforskning stjeler mye tid.... (men veldig artig da)

På NSFs Slektshistoriewiki finner du lenker til mye snadder, her f.eks. til Slektsforskning i Danmark (som skulle vært sortert av u.t.)

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje var han født utenfor ekteskap? Sachseren Johan Daniel Frich (#56) bør derfor være interessant og sjekkes nærmere.

Har brettet opp ermene og prøvd å gå Kaptein Johan Daniel Frich i Sæby, nærmere etter i sømmene.

Nå har jeg nettopp gjort et tappert forsøk på å gjennomgå kirkebok for Sæby 1684-1717. 

Lenke til søk

[sæby, (Dronninglund herred, Hjørring Amt) 1684-1717.]

Tappert, både fordi mye er uleselig takket være både tidens tann og prestens hand, men også fordi de fleste "uægte" barn samt Publice Absolverede er skrevet på langs av siden, slik at jeg enten måtte omtrent brekke nakken, eller sette mac-en på høykant, hver gang en slik innførsel kom.

Gjennomgått fra 1690 til 1710, og kan ikke med min beste vilje finne noe som tyder på at Kaptein Johan Daniel hadde et eventyr på si. Nå vet vi jo selvsagt ikke om han overhodet var i Sæby angjeldende tidsrom, men et sted må man jo begynne . .

Og hvis han allikevel skulle hatt dét - et sidesprang, så må det kanskje i så fall vært i godt voksen alder, skal en dømme etter alderen på konen når hun vandrer i 1724. 72 år,Iflg Nygaard. Hvis de var noenlunde jevngamle, burde Johan D. vært sånn rundt 50 når han eventuellt ble pappa - hvis en skal regne noenlunde sannsynlig alder på Peter ( født første årene etter 1700.) 

Ett skikkelig langskudd har jeg bedt om hjelp til i Kildetydningsforumet. Men er etter all sannsynlig ikke bare langskudd, men total skivebom. Det er snakk om en Jens, som kan se ut som har et ord etter seg som muuuligens kan se ut som Fric.

Jaja, kan se ut som om en avstikker til Bornholm kunne vært greit, - for variasjonens skyld?

Sort senker natten seg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Borch

Bjørn Danielsen Borch døde i Førde 1720. De antatte halvsøstrene giftet seg i 1734 og 1736 i hhv Førde og Vik. Spørsmålet en kan stille seg er hvorfor tre blad søsken Borch oppholdt seg her, de må ha en eller annen tilknytning til området. Det er nærliggende å tro at det er deres far Daniel som har brakt dem hit. Trolig var han militær, men hvem han var hviler fortsatt i historiens mørke.

God helg!

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett skikkelig langskudd har jeg bedt om hjelp til i Kildetydningsforumet. 

Og der har jeg fått hjelp og svar. Det var som jeg fryktet: Totalt bomskudd.

Rykk tibake til start ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider