Gå til innhold
Arkivverket

Losoldermann Hans Pedersen, Kristiansand

Anne-Jorunn Aamodt
 Del

Recommended Posts

De ble nok gift I Oddernes kirke. Dessverre finnes det ikke en kirkebok med ekteskap inngått mellom 1731 og 1764 i Oddernes.

Kanskje finnes kirkeboken, men da er den ennå ikke  fotografert og lagt ut på digitalarkivet. Mormonerne (family search) har heller ikke ekteskap fra disse årene i Oddernes i sitt register.

Men han kan ikke være sønn til Johanne Pedersdtr. For den sønnen Hans er født i 1740 (november)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, han er tydeligvis fødd 4 november 1740, og losoldermannen til 1732. En vrien sak.

Torleif

Som en ny teori, kan jeg nevne kjøpmann Peder Hansen Lund I Kristiansand ca.1710 - 1770 gift med Gjertrud Knudsdtr Åbel -1786. Vet ikke om noen barn, men det bør i så fall være Peder Hansens med en tidligere ektefelle fordi Gjertrud Knudsdtr Åbel i Birkenes var gift 3-4 ganger og ser ikke  tidsmessig  ut til å kunne ha fått barn omkring 1730-35 med PH.   Peder Hansen var sønn av hospitalprest Hans Pedersen Lund -1731 og Helga Jakobsdtr Boen Tveit 1693-1762.  Grunnen til jeg ville se nærmere på dette er at Boen i Tveit ikke er så veldig langt fra Gjusnes/Justnes hvor Hans fant sine to ektefeller.  Hvis man skulle gå eller ri til Boen i gamle dager (før ferje og bro) var Justnes omtrent midtveis.

Det finnes ikke noen Hans Pedersen døpt i Oddernes 1730-1735 jfr. kirkeboken. Vi vil aldri få vite om han var født I Kristiansand eller Tveit, for begge stedene er kirkebøkene borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for tips. 

Jeg får bare grave og grave i gammelt stoff.

Hilsen Anne-Jorunn

ps. Jeg tenker om han kan være fra en annen by. Men vet jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Anne Jorunn, i biografien over losene og havnefogdene samt fyrbetjening på Agder, står der klart og tydelig, fødd i Kristiansand i 1732. Men hvor de har tatt opplysningen fra, er en gåte. Men om du skulle finne noe som du vil undersøke på SAK.     torl-o@online.no

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.