Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvordan bekrefte slektskap med syvmenning gjennom manns- og kvinneledd?

Recommended Posts

Hei, jeg har en syvmenning som jeg ønsker å få verifisert faktisk slektskap med gjennom DNA-test. Hans ledd utvandret til Amerika i 1869 og skal være bror til min tipp-tipp-tippoldemor. Hva slags test bør vi ta for å få verifisert dette? Vi har dessverre ikke tilgang på rene manns- eller kvinneledd. Og er det mulige feilkilder vi bør ekskludere som felles anesammenfall fra andre ledd osv?

Hei Tore Fevollen,

Dersom du ikke har rene manns,- eller kvinnelinjer å teste, er din eneste mulighet å prøve en autosomal test. Om du benytter selskapet FamilytreeDNA, heter denne testen FamilyFinder.

Men når jeg har sagt det, må det også sies at sannsynligheten for treff på en syv-mening (6th cousin), er liten. Videre, vil du neppe kunne avgjøre om treffet representerer slektskap fra en syv-mening, eller om det er lengre ute.  

Her er en tabell som viser sannsynligheten for treff mellom fjerne slektninger:

2nd cousins or closer    >99%

3rd cousins or closer    >90%

4th cousins or closer    >50%

5thcousins or closer     >10%

6th cousins and remote    <2%

Om du kan finne andre «felles» slektninger med færre generasjoner til den du ønsker å teste, vil dette selvsagt kunne øke muligheten for treff.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.