Gå til innhold
Arkivverket

Birger Anton Kleve/Birger Antonius Cleve, født 1902, Oslo

TangenTorunn
 Del

Recommended Posts

Ang. Kirkeveien 23 i Oslo:

Oslo byleksikon: Her lå tidligere en fireetasjes murgård fra 1897 med adresse 23b, oppført for Egede Nissens barnehjem (ark. Olaf Boye). Fra 1919 ble bygningen overtatt av staten, ombygd og brukt som gardekaserne, senere Politiskole, og under krigen brukt av Statspolitiet. Det var hit jødene ble ført under den store arrestasjonsbølgen høsten 1942.

Rettelse:

Enda jeg hadde sjekket flere ganger så klarte jeg å lese husnummeret som 23, og det er jo feil siden du hadde skrevet 3.

Det står ingen ting om Kirkeveien nr. 3 i byleksikonet.,

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har en Berger A. Cleve blitt registrert ankommet New York av immigrasjonsmyndighetene i 1953, 1956 og 1957: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/2H6X-WJ4

.

Om dette er ham, har han kanskje hatt et arbeid som bringer ham ofte til Europa (hjemlandet?) eller forpliktelser i Norge? Det er forskjellige skip hver gang, så det kan tale mot at han er ansatt ombord, for sjøfolk byttet vel ikke arbeidsplass hvert år?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

.

Ang. Kirkeveien 23 i Oslo:

Oslo byleksikon: Her lå tidligere en fireetasjes murgård fra 1897 med adresse 23b, oppført for Egede Nissens barnehjem (ark. Olaf Boye). Fra 1919 ble bygningen overtatt av staten, ombygd og brukt som gardekaserne, senere Politiskole, og under krigen brukt av Statspolitiet. Det var hit jødene ble ført under den store arrestasjonsbølgen høsten 1942.

Rettelse:

Enda jeg hadde sjekket flere ganger så klarte jeg å lese husnummeret som 23, og det er jo feil siden du hadde skrevet 3.

Det står ingen ting om Kirkeveien nr. 3 i byleksikonet.,

.

Birger A. er i nr. 23 i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392065525

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk til deg, Berit :)

Også du er aldeles vaken, Anne-Lise!

Det var nok ikke så veldig vanlig at sjøfolk byttet båt. Det var nok helst når de steg  

i gradene, og det ikke var ledig noen stilling (for opprykk) på samme båt.

Og de skiftet ofte båt, vel og merke innen samme rederi, ved opprykk. Når rederiet

var fornøyd med en ansatt, og det ikke var bråk og drukkenskap. 

Var det spetakkel under en overfart, fikk de hyren utbetalt, og ble satt av i første havn.

Ingen nåde!

Det var slik min far (sjømann fra han var 16, samt i marinen) fortalte det. 

Forpliktelser... :D

Jeg kom over denne

Tenke seg til, at her er kanskje Berger å finne, blant de aller yngste på bildene... fra

guttehjemmet August Herman Francke, i perioden ca. 1900-1910...

Endret av TangenTorunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider