Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Norske Rigs-Registranter. 1660 - 1730.

Recommended Posts

Hei Berit

Serien Norske Rigs-registranter går bare fram til 1660.

Serien blir etterfulgt av kildeutgaven "Norske kongebrev", som så langt går fram til 1703 (hvis jeg husker riktig). Forskjellen er at i Norske kongebrev er ikke teksten fra originalmaterialet - de norske kopibøkene som ble ført i Danske kanselli - gjengitt i originalform. I stedet har Norske kongebrev innholdsreferater i moderne språkdrakt. Det store plusset er at Norske kongebrev også gir opplysninger om eventuelle saksdokumenter og/eller konsepter som hører til de enkelte brevene.

Mvh Tor

Hva da med Regista Norwegica http://www.dokpro.uio.no/dipl_norv/regesta_felt.html  Er det det samme som NR-R ?

Jeg har 3 henvisninger til RgN. Bl.a. 1225/1718 (sak nr.?/årstall). Kan legge til at jeg ikke er helt sikker på (g) i navnet.

Regesta Norvegica er en serie som dekker alle kjente brev (diplomer) fra middelalderen. Så langt har utgiverne kommet litt inn på 1400-tallet. Her finner du brevsammendrag i moderne språkform. Mange av brevene finnes i full tekst i Diplomatarium Norvegicum, men det er også tatt med norskrelevante brev fra det svenske diplomatariet og mange andre kildeutgaver.

Regesta B gjengi altså gjengi alle kjente middelalderbrev, uansett om brevene er kjent gjennom originaler eller gjennom senere kopier, vidisser (dvs tatt inn i senere brev), innførsler i kopibøker etc. Det er også tatt med henvisninger til brev som er nevnt i sagalitteraturen.

Rigs-registrantene gjengir altså bare kongebrev som er utstedt gjennom Danske kanselli, og er en redigert form av innholdet i kopibøker som ble ført i Danske kanselli.

Hilsen Tor

Tillegg: Første bind av Rigs-registrantene starter i 1523.

Tor

Endret av Tor Weidling

Jeg har det jeg trenger av fortegnelsene til Hirsch. 

Det er henvisningene som brukes der jeg ikke finner ut av. Hvor skal jeg lete etter:  RgN  nr./årstall. Dette gjelder utnevnelse til løitnant, kaptein  osv. Det henvises også til: ref. sge eller ref.sag 15/4 1726 §7. Tror det står §.

• 1 måned senere...

Hej Berit

Du behøver ikke at tage til København. Hirsch kan købes her:

www.kildeskriftselskabet.dk

vælg:

1) Bøger

2) Mikrokort

3) katalog over mikrofiche pdf. fil nederst på siden.

Søge evt. efter Hirsch med reader-søgning. Det er hurtigst.

mvh

Anne R

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.