Gå til innhold
Arkivverket

Amerikaner etterlyser Hval familie ved Hønefoss

Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

De to konfirmantene jeg har funnet i 1806 må være familien på Aasa i FT 1801 som vi allerede har ekskludert.

Familien på Frog (innlegg 125) virker veldig interessant. Deres sønn Ole Halvorsen fra Frogseie, ser ut til å bli døpt 30. juni 1793 (?), og den alderen stemmer 'mistenkelig' bra med den Ole Halvorsen fra Frog, som er 22 år ved giftermålet den 6. juni 1815. Stemmer også bra med alderen hans i FT 1801, og konfirmasjonen i 1809.

Dette ser jo ut som rett Ole Halvorsen, men 'vår' Ole Halvorsen var født 23. juni 1791. Kan det henge sammen ??

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min vurdering må vi holde fast på Oles fødselsdato 23. juni 1791. Jeg er noe usikker på geografien i dette området, men i Buskerud har jeg funnet bare en Ole Halvorsen som er 10 år i 1801.

Jeg kan ikke lage linker slik dere er så flinke til, men likevel.

Dette gjelder 0619 Ål prestegjerld, sogn: Hoels Annex Aal

Bostedets navn Sundahlen eller Gulbrandsgaard.

Faren heter Halvor Olsen 42 år, huusmand med jord

Mor: Gunhild Webiørnsdatter 42 år

Ole 10 år

Erich 7 år

Holge 5 år

Borgil 3 år

Webiørn 1 år

Håper det kom fram at funnet var fra FT 1801

Fint hvis noen kan se i kirkebøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se, viser ikke kirkebøkene i Norderhov for det aktuelle tidsrommet fødselsdatoer, men kun dåpsdatoer. Så da spørs det hva opphavet til fødselsdatoen 23. juni 1791 er. Er det en måte å få kontrollsjekket den datoen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphavet til datoen 23/6-1791 er dødsmeldingen, men å finne andre kilder som kan bekrefte det er vel verre.

En mulighet kan være i de militære rullene for Norderhov, men disse ligger ikke på nett.

Tom

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er innførselen i kirkeboka i forbindelse med Ole Halvorsens dødsfall i 1866. Det står ikke fødselsdato der, bare alder 75 år.

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 13 (1866-1874), Døde og begravede 1866, side 388.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1113&idx_id=1113&uid=ny&idx_side=-354

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111040354.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opphavet til fødselsdatoen finnes i innlegg 10. Sønnen Gulbrand melder dødsfallet til sorenskriveren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt mer på Ole Halvorsen fra ft 1801 Frog

Her er familien:

108 * Halvor Andersen Mand 38 Begges 1ste ægteskab Huusmand M

109 Olia Joensdtr Hans kone 36 Begges 1ste ægteskab K

110 Eli Halvorsdtr Deres børn 10 K

111 Ole Halvorsen Deres børn 7 M

112 Anders Halvorsen Deres børn 5 M

113 Joen Halvorsen Deres børn 3 M

114 Mads Halvorsen Deres børn 1 M

Ole Halvorsen Frog med ? som det er skrevet tidslinje på i innlegg 119 (Kurt Østbye), er listet opp med to sønner, Gudbrand og Halvor.

En av faddrene til Gudbrand er Eli Halvorsdatter Hverveneie. Ole Halvorsen har en søster som heter Eli og en bror som heter John, skrevet Joen i ft 1801, og Anders.

Når Gudbrand blir konfirmert i 1832 er far skrevet som Ole Halvorsen Botilrud.

NAVN: Gulbrand

KJØNN: M

EKTE/UEKTE: E

FØDT: 06/12-1816

DØPT: 01/01-1817

FAR: Ole Halvorsen Frogs-Eie søndre

MOR: Kari Jonsdtr Frogs-Eie

SIVILSTAND: H:

Faddere

John Halvorsen Averøen

Christen Ellings. Frogs Eie

Elie Halvorsd. Hverven Eie

Marte Ellingsd: Hverven Eie

Gjertrud Jensdt Helland Eie

Faddere her er John Halvorsen og Elie Halvorsdatter Hverveneie. Det kan være søsken av dåpsbarnets far.

Når gudbrands bror, Halvor, blir døpt i 1815 er også Elie Halvorsdatter fadder. Det er også hennes mann, Anders Hansen, Hverveneie.

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 8 (1814-1833), Fødte og døpte 1815, side 40-41.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8528&idx_id=8528&uid=ny&idx_side=-22

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313660623.jpg

Her er vielsen til Elie Halvorsdatter i 1814, hennes mann er Anders Hansen Hverveneie.

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 8 (1814-1833), Døde og begravede 1833, Ekteviede 1814, side 378-379.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8528&idx_id=8528&uid=ny&idx_side=-192

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313670061.jpg

Ole Halvorsens bror Anders Halvorsen blir viet til Kirsti Thorbjørnsdatter i 1820.

Når Anders og Kirsti døper datteren Julianne Oliane i 1835 er det en Ole Botilrud (!!) som er fadder og samt Sara Engebretsdatter.

Sara Engebretsdatter er gift med John/Joen Halvorsen.

Dåpen til Julianne Olianne:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 9 (1819-1837), Fødte og døpte 1835, side 584-585.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8536&idx_id=8536&uid=ny&idx_side=-295

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070314620676.jpg

Her er også Ole Halvorsen Botilrud fadder til Anders og Kirstis barn:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 9 (1819-1837), Fødte og døpte 1827, side 328-329.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8536&idx_id=8536&uid=ny&idx_side=-165

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070314620546.jpg

Vielsen til Anders og Kirsti, par nr. 21:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 8 (1814-1833), Ekteviede 1820, side 428-429.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8528&idx_id=8528&uid=ny&idx_side=-218

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313670087.jpg

Vielsen til Joen/John og Sara, par nr. 30

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 9 (1819-1837), Ekteviede 1826, side 852-853.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8536&idx_id=8536&uid=ny&idx_side=-422

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070314630064.jpg

Jeg har ikke sett på alle barna av Ole Halvorsens søsken. Det er ganske så omfattende. Det kan sikkert gjøres lettere ved et søk i Ringerike historielags database.

Men så var det den fødselsdatoen i 1791 som ikke stemmer med den Ole Halvorsen fra ft 1801, født på Frogseje i 1793

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett nærmere på Ole Halvorsen Gullerud som giftet seg med Anne Abrahamsdtr. den 27. april 1821, da han er 31 år. Hans eldre bror Anders er forlover. Denne Ole Halvorsen bor etter 1840 på Gjermundboeie, hvor Gabriels far også bodde.

Han er 11 år og bor på Aasa i FT 1801 med foreldrene Halvor Andersen og Eli Larsdtr. Denne familien er nevnt i et skifte (innlegg 75) etter faren Halvor Andersen. Sønnene Ole og Anders overtar gården Gullerud, og løser ut sine yngre søsken. De to brødrene selger Gullerud i 1839 og 1840 (innlegg 74). Jeg antar at det er ham som dør i desember 1865 på Nærstad (innlegg 102).

Bosteder blir etter nedenstående liste for Ole Halvorsen Gullerud:

1801 Aasa

1806 Kittelsbøeie

1821 Gullerud

1850 Gjermundboeie

1862 Gjermundboeie

1865 Nærstad

1865 Nevnt som lægdslem Ole Halvorsen Gullerud, 75 år, død på Nærstad den 17. des. 1865

1862 Nevnt som Ole Halvorsen ved datteren Karen sin vielse. Bruden er nevnt som Karen Olsdtr., Gjermundboeie.

1850 Nevnt som Ole Halvorsen Gjermundboeie ved sønnen Halvor sin vielse.

1840 Nevnt som Ole Halvorsen når han selger gården Gullerud

1835 Nevnt som Ole Halvorsen Gullerud ved datteren Karen sin dåp

1831 Nevnt som Ole Halvorsen Gullerud ved sønnen Carl sin dåp

1827 Nevnt som Ungkar Ole Halvorsen Gullerud, 31 år, ved giftermålet med Anne Abrahamsdtr. Forlovere var gårdmann Anders Gullerud (bror) og Jørgen Gullerud

1827 Nevnt som Ole Halvorsen, Gullerudeie, ved sønnen Anders sin dåp

1823 Nevnt som Ole Halvorsen, Inderste på Gullerud, ved sønnen Halvor sin dåp

1822 Nevnt som Ole Halvorsen ved skifte/overtagelse av gården Gullerud sammen med broren Anders

1821 Nevnt som Ole Halvorsen Gullerud ved datteren Else Marie sin dåp

1806 Nevnt som Ole Halvorsen, Kittelsbøeie ved konfirmasjonen i november 1806

1801 Nevnt i FT som Ole Halvorsen, 11 år, på gården Aasa, foreldre Halvor Andersen og Eli Larsdtr.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med sistnevnte Ole Halvorsen, vil det være interessant å vite om han var enkemann i 1857. Med andre ord, når døde kona Anne Abrahamsdtr. ? Hun er ført som Anne Abrahamsdtr, 25 år, Wager, ved vielsen i 1821.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Abrahamsdtr., Wagerseie, blir konfirmert, 16 år gammel, så vidt jeg kan se i 1807 (?)

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 6 (1789-1811), Konfirmerte 1809, side 196.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8526&idx_id=8526&uid=ny&idx_side=-198

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313660437.jpg

Det må vel da være henne vi har her i FT 1801:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058270000680

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I databasen er hun ikke nevnt som død, siste gang hun nevnes er 7/10-1849 da datteren Karen Olsdtr

Gjermundseie blir konfirmert i Haugkirke.

Konfirmert 1849 i Haug kirke

NAVN: Karen Olsdatter Gjermundseie

KONFIRMERT: 07/10-1849

FØDT: 30/03-1835

KJØNN: K

FØDESTED: Gullerud

FAR: Ole Halvorsen

YRKE: Hmd

MOR: Anne Abrahamsdatter

SIVILSTAND: Hst

KARAKTERER: Meget god

MERKNADER: K: V af F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se har vi da to kandidater for Gabriels far:

Ole Halvorsen Botilrud, og Ole Halvorsen Gullerud. Vi har ikke funnet når deres koner døde, så begge kan være enkemenn i 1857. Gabriels far er knyttet til Gjermundboeie ifølge kirkeboka ved Gabriels dåp.

Ole Halvorsen Gullerud bor på Gjermundboeie i perioden 1840 til 1862, og har etter det flyttet til Nærstad hvor han dør i 1865. Han kan derfor godt være den Ole Halvorsen Gjermundboeie som nevnes der i 1857.

Når jeg ser på tidslinjen til Ole Halvorsen Botilrud (innlegg 119), så er ikke han overhodet ikke knyttet til Gjermundboeie, annet enn at han dør der i 1866. Da bor hans sønn Gulbrand der.

Jeg tror derfor det er mer sannsynlig at det er Ole Halvorsen Gullerud som er Gabriels far, enn Ole Halvorsen Botilrud.

(Jeg har ikke glemt vaksinasjonsdokumentet i innlegg 93. Det som faktisk står der, er at Øreneie var Gabriels fødested).

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på når Gulbrand Olsen, sønn til Ole Halvorsen Botilrud, kan ha flyttet til Gjermundbo, hvor han altså bor ved FT 1865.

Gulbrand Olsen Botilrud, født 6. des. 1816 på Frogseie, ble gift med Marthe Marie Olsdtr. den 7. april 1748. Han er ved vielsen i kirkeboka ført som Gulbrand Olsen Botilrud, Prestegårdseie.

Paret fikk mange barn: Halvor (1848), Karen Marie (1850), Ole og Hans (1852), Johan (1855), Ovedia (1857), Maren og Gabriel (1860).

Det ser ut til at Gulbrand og hans familie fortsatt bor på Botilrud i 1863 da eldste sønnen Halvor blir konfirmert. Hvis det er hovedbølet, Gjermundbo, de bor på i 1865, og ikke Gjermundboeie, så finnes det kanskje informasjon i bygdeboka om flyttingen deres fra Botilrud til Gjermundbo ?

Bosteder i kirkeboka:

1863 S. Hønefos (Botilrud ?), ved konfirmasjonen den 28. juni for sønnen Halvor

1860 Botilrud i S. Hønefos, ved dåpen av tvillingene Maren og Gabriel den 20. mai 1860

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lurer kanskje på hvorfor Ole Halvorsen Gullerud som levde til 17. des. 1865 ikke er med i FT 1865. Det skyldes tidspunktet, da tellingen ble gjort ved årsskifte 1865/66.

Ved kongelig resolusjon av 11. oktober 1865 ble det bestemt at det skulle gjennomføres en "almindelig Folketælling" natten mellom 31. desember 1865 og 1. januar 1866 . Tellingen skulle omfatte alle i Norge. De som var fraværende fra sin faste bopæl på tellingstidspunktet (på reise, til sjøs osv.), skulle tellest ved bostedet sitt. Personer som var midlertidig tilstede (på besøk) på tellingstidspunktet, skulle ikke telles der de var på besøk.

Arbeidet med å samle inn tellingslistene startet 8. januar 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse til mitt innlegg nr. 133:

Ole Halvorsen Gullerud og Anne Abrahamsdtr. giftet seg i 1821 (ikke 1827 som det står i innlegget)

Ellers lurer jeg på om dere har kommentarer til min konklusjon i innlegg 137 ? Jeg må innrømme jeg ble overrasket da jeg studerte de to tidslinjene, og såg at Ole Halvorsen Gullerud er sterkt knyttet til Gjermundboeie, mens Ole Halvorsen Botilrud faktisk ikke ser ut til å ha tilknytning til Gjermundboeie før i 1865.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så var det Gabriels konfirmasjon i 1873. Der står faren oppført som enkemann Ole Halvorsen, Øreneie. Mens altså dåpsattesten sier at faren er Ole Halvorsen, Gjermundboeie.

Vi har funnet at Ole Halvorsen Gullerud med familie bodde på Gjermundboeie såvel i 1840, 1850, og i 1862, og derfor mest sannsynlig også i 1857. To husmenn med samme navn kan det neppe ha vært på Gjermundboeie i 1857.

Vi ser at ved Gabriels konfirmasjon i 1873 er opplysningene om hans foreldre endret til Ole Halvorsen, Øreneie, og Berthe Nilsdtr. Kan det være at presten har oppdaget feil i opplysningen på dåpinnførselen i 1857 ? I så fall er det Ole Halvorsen på Øreneie som er faren til Gabriel !

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt

Jeg tror det er mulig at det er 2 Ole Halvorsen på Gjermundbo/Gjermundboeie.

Se Far og Forlover,

Viet 1850 i Norderhov kirke

DATO VIET: 15/04-1850

BRUDGOM: Halvor Olsen Gullerud

SIVILSTAND: Ungkarl

STED FØDT: Sætrang

ALDER: 26

FAR: Ole Halvorsen Gjermundbo Eie

BRUD: Bolette Thorbjørnsdatter Færden

SIVILSTAND:Pige

STED FØDT: Færen

ALDER:25

FAR: Thorbjørn Andersen Hoffs Eie

MERKNADER:K:Lysning de to påfølgende søndagene

1.FORLOVER

NAVN: Ole Halvorsen Gjermundbo

KJØNN:M

2.FORLOVER

NAVN: Gulbrand Poulsen Klækken

KJØNN: M

1.LYSN.DATO: 20/02-1850

LYSNINGSFORL.: Brudgommen

BRUDENS KOPPEST.: VBRUDG. KOPPEST.: V

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det måtte være en på hovedbølet (Gjermundbo) og en på husmannsplassen (Gjermundboeie). Da skal vel den som ev. bor på hovedbølet være nevnt i bygdeboka. I så fall er det Ole Halvorsen Øreneie som er far til Gabriel.

Alternativt er det faren til Halvor som også er forlover for sin sønn, jeg vet ikke om det er tillatt (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også rart at Ole Halvorsen Botilrud ved Gabriels konfirmasjon i 1873 omtales som Ole Halvorsen Øreneie, når han bevislig bodde på Gjermundbo ved FT 1865 og ved sin død året etterpå.

Vi ser av FT 1865 at han er 'logerende' på Gjermundbo, så forklaringen på innførselen i 1873 kan være at hans faste bosted var Øreneie, men at han losjerte hos sin sønn f.eks. pga. sykdom.

Konklusjonen på det hele blir at om vi tror dåpsinnførselen er korrekt, da er Gabriels far Ole Halvorsen Gullerud. Tror vi konfirmasjonsinnførselen er korrekt, så er det Ole Halvorsen Botilrud som er Gabriels far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da. Jeg sitter her med et stort ark og prøver å få oversikten over dette.

Det er blitt umulig for meg etter de siste utsagnene.

Jeg har rett og slett ikke peiling.

Målet med spørsmålet var å se om det var mulige slektninger i Norge i dag.

Jeg hadde etter hvert forsonet meg med at Ole Halvorsen var gift med Kari Jonsdtr og hadde barna Halvor, Johanne og Gulbrand + Gabriel med Berte Nilsdtr.

Det har også vært nevnt at faren ved dåpen, tror jeg det var, som kanskje bare hadde påtatt seg farskapet?

Hva gjør vi nå? Jeg er oppgitt.

Håper flere kan bidra i konklusjonen til Kurt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Har du tligang til dødsfallsmeldinger og skifter for Norderhaug, vil det kunne innehole viktig info.

Og kjære trådstarter, fortvil ikke. Du har funnet etterkommere etter mor til Gabriel. Og, hvis vi ikke finner ut av hvem av de to kandidatene som er faren, så får de i Amerika sjekke ut etterkommerne etter begge to. Det kan godt tenkes at noen i slekta vet hvem som var Gabriels far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallsmeldinger fra 1863, men et årstall hadde vært greit for å begrense letingen.

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorenskriverens dødsfallsmeldinger: 19/12 1865.

Legdslem Ole Halvorsen Gullerud (Indlagt paa Nærstad) død 17/12 1865, 75 aar gl.

Andm. Tilsynsmand John Alme.

(ingen familie nevnt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.