Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei

Julianne Fines (født Brandtzæg den 19. mai 1847 på Jørum gård i Sparbu) fikk fem barn med Hans Peter Fines (1841-1875). Hun bodde på gården Frøseth i Sparbu og til slutt Jørum.

Rundt 1896 flyttet Julianne med sønnen John Peter Fines og hans familie til Trondheim. De bodde først i Taraldsgårdsveita 10. John Peter drev en sild- og fiskeforretning i Fjordgata 9. Senere begynte Julianne å drive privathoteller.

3. desember 1900 er Julianne registrert som boende på et privat pensjonat og hotell i Søndre gate 22 i Trondheim:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01601&gardpostnr=1561&personpostnr=7719&merk=7719#ovre

I Trondheim adressebok for 1904-1905 er enkefru Julianne (Julie) beskrevet som boende på hotell "Nordstjernen" i Brattørgata 17.

Kilde: http://www.tfb.no/db/adresseboktrondheim/1904/3_9_20030219_102202.pdf

Men samtidig samme år er Julianne hotelleier av et Pensjonat i Brattørveita 17. Herfra er det ingen livstegn fra henne, og jeg kan ikke finne henne død i noen kirkebøker.

I Kjøpmannsgata 59 fortsatte John Peter med sild- og fiskeforretningen. Antageligvis gikk den konkurs.

Etter hvert flyttet han til Stjørdal. Der var han disponent for en torvstrøfabrikk.

Folketelling for Veisletten på Søndre Halsen i Stjørdal 1910:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036858002637

Siden Julianne Fines ikke er å finne i Stjørdal (eller et annet sted i landet) under folketellingen for 1910, dro hun kanskje til Amerika (selv om jeg ikke har funnet henne på emigrantlista), eller kanskje hun døde et annet sted i Trøndelag?

Håper dere kan hjelpe meg!

mvh

Knut

• 2 uker senere...

Jeg har sett igjennom døde for Vår Frue sogn 1904-1910 uten å finne henne. Jeg har sett igjennom utflyttede fra Vår Frue sogn 1904-1910, også uten å finne henne. Jeg har sett igjennom folkeregisterets hovedregisterkort for utflyttede 1904-1910. Jeg fant hennes sønn. Han flyttet ut, med kone og to barn, 21/12 1905 (Trondheim folkeregister, Hovedregisterkort, Inn- og utflyttede 1904-1905, Fa L0003), men Julianne/Julie er ikke nevnt. Registeret er sortert på etternavn, så dersom hun har giftet seg på nytt vil hun kunne stå i protokollen med et annet navn. Jeg så derfor på navnene før og etter sønnens flyttemelding uten å finne noen Julianne/Julie. Det eneste jeg kan anbefale deg er å lete igjennom alle døds- og utflyttingsmeldinger i kirkebøkene fra Trondheim i håp om å finne henne. Du kan også se på vigsler i samme periode for å se om hun giftet seg på nytt, og dermed byttet etternavn. 

Vennlig hilsen

Solrun Hommedal

Statsarkivet i Trondheim

Hm, hun er svært vanskelig å finne ja. Har lett og lett gjennom flere år uten å få så mye mere informasjon. Selv bygdebøker som dekker hennes liv, kan ikke si noe om hvor hun endte opp hen. 

Får lete videre. Eventuelt spørre etterkommere.

Takk for svar!

• 4 uker senere...

I Trondheim adressebok for 1904-1905 er enkefru Julianne (Julie) beskrevet som boende på hotell "Nordstjernen" i Brattørgata 17. Siden jeg da ikke finner noe om henne etter dette, så hadde det vært interessant å finne ut hva som skjedde med Nordstjernen hotell.

Går det an å finne ut om det?

• 6 måneder senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.