Gå til innhold
Arkivverket

Kristian SKINNERUD - død Natzweiler høsten 1944

Tommy Natedal
 Del

Recommended Posts

Hei Øystein

bilde av Bjørn Kristian SCHINRUD er jeg interessert i, kan det scannes og sendes digitalt til tommy.natedalattkriminialomsorg.no ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tommy Natedal skrev:

Hei Øystein

bilde av Bjørn Kristian SCHINRUD er jeg interessert i, kan det scannes og sendes digitalt til tommy.natedalattkriminialomsorg.no ?

https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/117822946_2681797008727508_420044738909188338_n.jpg?_nc_cat=103&ccb=2&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=8IU4oJ6D_PMAX85bD0h&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=b8e63a88993e27b8af2626809a272ff9&oe=5FF6ECD4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for foto, en ting som forudrer meg at han ble fengslet i september 1943 og innsatt på Møllergaten 19. På kortet der står det på yrke: Zwangsarbeit (tvangsarbeid) og på arbeidssted z.Z Zwangsarbeitslager Opstad (Opstad tvangsarbeidshus). Det var her domfellelser på offentlig fyll etter løsgjengerloven som hjemlet på innsettelse i tvangsarbeid havnet. Tvangsarbeid ble ikke sett på som straff dengang. Men hva i all verden har skjedd, en innsettelse i tvangsarbeid i Norge hjemlet ikke for noen soningsoverføring til tysk konsentrasjonsleir..... offentlig fyll i Norge og påfølgende tvangsarbeid ble sonet i Norge. Et eller annet har skjedd mellom her og 5.5.44 hvor han ble innlagt på lasarett i Natzweiler.

fangemappa hans fra KZ Natzweiler viser at han døde på lasarettet. Men hvilken dom har han fått i Norge? Et eller annet motstandsarbeid må han ha viklet seg inn i? Hvordan kan jeg finne ut hva han ble domfelt for? Jeg vet at han den 25.4.39 fikk et forenklet forelegg på 100 kr subs. 45 dagers fengsel for å ha deltatt i en antisemittisk aksjon i Norge, med tilgrising av to jødiske (Alf Levin) forretninger i Oslo, samt overtredelse av uniformsforbudet. Han gikk i brun skjorte med armbind med hakekors i norske farger.

Endret av Tommy Natedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte et spørsmål. I adresseboka for Oslo i 1939 er han bosatt i Gjetemveien 15b, sammen med sin mor, denne veien eksisterer ikke idag, har veien fått nytt navn? Er det i Oslo eller Bærum og hva heter veien idag?

Endret av Tommy Natedal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tommy Natedal skrev:

Glemte et spørsmål. I adresseboka for Oslo i 1939 er han bosatt i Gjetemveien 15b, sammen med sin mor, denne veien eksisterer ikke idag, har veien fått nytt navn? Er det i Oslo eller Bærum og hva heter veien idag?

Det er forkortelse for Gjetemyrsveien

https://www.google.no/maps/place/Geitmyrsveien+15B,+0171+Oslo/@59.926628,10.7409911,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x46416e70562c553f:0x693d56c9c47a678b!8m2!3d59.926628!4d10.7431797

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2014 den 17.19, Tommy Natedal skrev:

Hei!

Søker biografiske opplysninger (fødselsdata og sted) på Kristian SKINNERUD som døde i konsentrasjonsleiren Natzweiler høsten 1944. Kristian gikk pås kolen på Notodden før krigen og gikk vinteren 1939/40 et befalsskurs for Hærens Luftvern på Rjukan. Under felttoget mot tyskerne i 1940 kjempet han mot den tyske okkupanten. Deretter er det sparsommelige opplysninger utover en forklaring fra Ivar NÆSS fra Oslo, som satt som arrestert student i Natzweiler som forteller at Kristian døde der høsten 1944. Det merkelige er at hans navn IKKE finnes i "Våre falne" ei heller Kristian Ottosen sitt bokverk "Nordmenn i fangenskap 1940-45".

En henvendelse til Gedänkstätte Natzweiler førte heller ikke frem, personen var ukjent der.

Er det noen "slektsforskere" som klarer å finne ut biografiske opplysninger om ham, fødselsdata, fødested, adresse i 1940 osv. er jeg takknemmelig for opplysninger.

Har en sjekket i arkivet til "Våre falne" om han er på en av listene av de som ikke fikk bli med???

Erfaringen min er at ofte så ligger det endel informasjon i dypet av dette arkivet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne,  jeg kjenner til verket "våre falne" men har ikke hørt om "lister på de som ikke fikk bli med". Det rare med dette bokverket er at jeg har funnet folk som falt på østfronten i dette bokverket, de skulle ikke vært der.... hvor finnes arkivet etter dette bokverket for å lete etter mer info om Schinrud? Da han døde 10.8.44 var kun hans adoptivmor i live, i Studentene fra 1938 står det minimalt om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tommy Natedal skrev:

Hei Arne,  jeg kjenner til verket "våre falne" men har ikke hørt om "lister på de som ikke fikk bli med". Det rare med dette bokverket er at jeg har funnet folk som falt på østfronten i dette bokverket, de skulle ikke vært der.... hvor finnes arkivet etter dette bokverket for å lete etter mer info om Schinrud? Da han døde 10.8.44 var kun hans adoptivmor i live, i Studentene fra 1938 står det minimalt om ham.

Eget arkiv etter bokprosjeket på Riksarkivet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Kristian Schinrud giftet seg med Ruth Doris Mildrid Foss sommeren 1943:

image.png.396181a7bfa1e32159607760c6f5adad.png

Paret ble forlovet i 1942, det ser ut til at Schinrud oppholdt seg i Porsgrunn på denne tiden:

Porsgrunns Dagblad 09.10.1942:

image.png.95bb82e5ce52d68f3ec82529a267c2b7.png

Ruth giftet seg på nytt i 1950:

image.png.a2ede4b5197585f44e50546096cdfb17.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/9/2020 at 10:13 PM, Tommy Natedal said:

Takk for foto, en ting som forudrer meg at han ble fengslet i september 1943 og innsatt på Møllergaten 19. På kortet der står det på yrke: Zwangsarbeit (tvangsarbeid) og på arbeidssted z.Z Zwangsarbeitslager Opstad (Opstad tvangsarbeidshus). Det var her domfellelser på offentlig fyll etter løsgjengerloven som hjemlet på innsettelse i tvangsarbeid havnet. Tvangsarbeid ble ikke sett på som straff dengang. Men hva i all verden har skjedd, en innsettelse i tvangsarbeid i Norge hjemlet ikke for noen soningsoverføring til tysk konsentrasjonsleir..... offentlig fyll i Norge og påfølgende tvangsarbeid ble sonet i Norge. Et eller annet har skjedd mellom her og 5.5.44 hvor han ble innlagt på lasarett i Natzweiler.

fangemappa hans fra KZ Natzweiler viser at han døde på lasarettet. Men hvilken dom har han fått i Norge? Et eller annet motstandsarbeid må han ha viklet seg inn i? Hvordan kan jeg finne ut hva han ble domfelt for? Jeg vet at han den 25.4.39 fikk et forenklet forelegg på 100 kr subs. 45 dagers fengsel for å ha deltatt i en antisemittisk aksjon i Norge, med tilgrising av to jødiske (Alf Levin) forretninger i Oslo, samt overtredelse av uniformsforbudet. Han gikk i brun skjorte med armbind med hakekors i norske farger.

Hele konseptet bak NN-direktivet var vel nettopp å sende bort politiske aktivister/motstandsfolk uten noen dokumentert rettergang. Mistanke om motstandsarbeid i en eller annen variant var vel nok til at man kunne bli deportert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for utfyllende opplysninger Frank Marton - SUVERENT.

at han har oppholdt seg i Porsgrunn var helt ukjent for meg, dog får jeg ikke opp de vedleggene du har link til. De er sperret for innsyn hos NB.no. Har du mulighet til å ta screenshot av det som står der i Fritt Folk 10.7.43 og Varden april og mai 1950?

jeg har mistanke til at han drev med noe illegalt, han ble aldri noen NS medlem under krigen som flere av hans venner fra NNSAP tiden. Det finnes ikke noen sak på ham i ED listene. En forklaring av en annen person i 1945 forteller at S. hadde gjort noe kriminelt uten å nevne hva det var... det er mange løse tråder her. Innsettelsen i tvangsarbeid på Opstad, det må da finnes en norsk dom på ham om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enken etter Kristian, Ruth Doris Mildred FOSS som giftet seg pånytt i 1950, er det noen her på forumet som har tilgang på DIS gravminner, når gikk hun bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider