Gå til innhold
Arkivverket

Ugifte søstre emigrert til Canada ca 1908: Anna Konstance f. 1889 og Lagertha Fernanda Thoresen f. 1896

Yvonne Roualet Thoresen
 Del

Recommended Posts

I dødsprotokollen til deres far ( min tippoldefar) Thorvald Thoresen i 1933 står begge oppgitt som ugift Canada. 

I desember 1907 fikk de begge utflyttingsattest fra Nittedal - se oppføring nr 12 og 13. Her står det at de skulle til Amerika.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nittedal, Ministerialbok nr. 8 (1902-1926), Utflyttede 1907-1918, side 263. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3922&idx_id=3922&uid=ny&idx_side=-234

Videre kommer jeg imidlertid ikke. Jeg har søkt med mange stavemåter i disse kildene:

Jeg har lykkes i å finne flere andre Thoresen i USA....

Noen som har noen lure tips?

Yvonne  :rolleyes:

Endret av Yvonne Roualet Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en stor knapp på at Lagertha Shively (#63) som man finner i 1930 i Minnesota er samme dame. Hun kom dit i 1907, hun er 33 år i 1930 (altså ~1897). Her står hun oppført som at hun ble gift i 1927 - men er enke. Hun bor her i samme husholdning som en Erick Anderson - og som vi har sett ovenfor, dør det en Lagertha Fernanda Anderson i San Fransisco.

lagertha-shively-1930-minnesota-web.jpg

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man finner en Annie Thorson (#75) i North Dakota i 1910 - søsteren var også i ND i 1910. Hun er notert som ankommet i 1907 og med en alder på 21 år vil det gi fødselsår ca. 1889.

anne-thorson-1910-nd-web.jpg

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Gertha Shively

Boarder

United States Census, 1920

birth: 1897 Norway residence: 1920 Minneapolis Ward 5, Hennepin, Minnesota, United States immigration: 1905   other: Charles C Braun, Elsie Luetgirs, Katherine Duett

Hun var skilt i Cencus 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg blir helt overvelda  :rolleyes: Et helt nytt kapitell med slektninger i North Dakota åpner seg. Tusen takk!

Jeg er jo interessert i å lære hvordan dere fikk det opp. Starter dere med familysearch og så går videre i andre kilder? Og bruker litt amerikaniserte varianter av etternavnet - altså fra Thoresen til Thorson?

I folketellinga fra 1910 står Lagertha oppført som sister-in-law. Det betyr vel at hun burde være søstra til kona i huset, Camilla. Men jeg kjenner ikke til at det finnes noen søster som heter Camilla - eller noe i den retning... Lagerthas far Thorvald Thoresen hadde i alt 11 barn fra første ekteskap og det var ikke oppgitt noen Camilla i dødsprotokollen. Kan det ha vært en kusine?

Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så pleier jeg å sløyfe etternavnet når det er såpass spesielle tilfeller som "Lagertha". Men i "normale" tilstander så prøver jeg en rekke forskjellige varianter, en god pekepinn er i mange tilfeller å si etternavnet høyt for deg selv, på Engelsk da får man gjerne en pekepinn på hvordan man i USA og slikt kunne ha oppfattet etternavnet. Når det gjelder kilder så bruker jeg en rekke forskjellige; men i hovedsak Familysearch (gratis), Ancestry (betaling) og MyHeritage (betaling). Alle tre har gode databaser med originalkilder man kan søke i; og ved å kombinere samt litt kreative søkemetoder - vil man som oftest finne frem til personene.

Mye av det samme går for navn som "Anne" - prøver du å uttale det på Engelsk selv, er det ikke umulig at det gjerne kommer ut som "Annie".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg blir helt overvelda  :rolleyes: Et helt nytt kapitell med slektninger i North Dakota åpner seg. Tusen takk!

Jeg er jo interessert i å lære hvordan dere fikk det opp. Starter dere med familysearch og så går videre i andre kilder? Og bruker litt amerikaniserte varianter av etternavnet - altså fra Thoresen til Thorson?

I folketellinga fra 1910 står Lagertha oppført som sister-in-law. Det betyr vel at hun burde være søstra til kona i huset, Camilla. Men jeg kjenner ikke til at det finnes noen søster som heter Camilla - eller noe i den retning... Lagerthas far Thorvald Thoresen hadde i alt 11 barn fra første ekteskap og det var ikke oppgitt noen Camilla i dødsprotokollen. Kan det ha vært en kusine?

Yvonne

I emigrantlisten på DA står det at reisemålet er North Dakota, og at de reiser til sin søster http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000001098806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yvonne

Geo Anderson ser ut til å ha vært gift tidligere og har to døtre, 4 og 3 år gamle. Camilla står oppført som imm. 1909 og er kun oppført med ett barn på 4 måneder. Lagertha kan f.eks. være søster av hans første kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma finnes også som etterlatt i dødsfallprotokollen fra 1933 Yvonne har funnet og viser til i første innlegg:

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nittedal lensmann, Dødsfallsprotokoll 4 (Ha 0004), 1930-1942, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27801/46/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090529310255.jpg

.

(Hentet fra denne tråden: http://forum.arkivverket.no/topic/184739-leter-etter-opplysninger-om-torvald-thoresen-f-06101868-enebak/page-4#entry1623553 )

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Lagertha Thorson (se nederst) er i North Dakota, USA i 1910 - der står hun oppført som "sister in law".

lagertha-thorson-1910-nd-web.jpg

Jeg får opplysningene i familysearch, men får ikke opp disse original listene? Er dette noe du betaler for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yvonne,

Ja - stemmer - originallistene er hentet ut fra Ancestry.com som da krever betaling - jeg er pedantisk slik, jeg foretrekker å ha originalkildene så langt der lar seg gjøre  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geo Anderson ser ut til å ha vært gift tidligere og har to døtre, 4 og 3 år gamle. Camilla står oppført som imm. 1909 og er kun oppført med ett barn på 4 måneder. Lagertha kan f.eks. være søster av hans første kone.

Hvor ser du at Geo har vært gift tidligere? Og at det siste barnet er 4 måneder?

Hei Yvonne,

Ja - stemmer - originallistene er hentet ut fra Ancestry.com som da krever betaling - jeg er pedantisk slik, jeg foretrekker å ha originalkildene så langt der lar seg gjøre  :)

Helt enig. Jeg liker også originalkildene. Det er ganske små skrift selv om jeg trykker på bildet og ser det over hele skjermen. Finnes det noen lurer måter å forstørre dem på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flere av adressene som er oppgitt i folketellingene her fra USA står det "Ward". Vet noen av dere hva det betyr? Høres jo ut som en avdeling på et sykehus... :)

Jeg skjønner at øvelse gjør mester her. Nå har jeg holdt på i hele kveld med å ettergå de lenkene og tipsene jeg har fått fra dere - og jeg har jo funnet det samme ihvertfall... :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ser du at Geo har vært gift tidligere? Og at det siste barnet er 4 måneder??

Det står i den ene kolonnen "mother of how many children" . For Camilla står det 1 barn. Under hvor mange av disse barn som fortsatt er i live, står det 1. Det betyr at det yngste barnet er Camillas og den datteren står oppført som 4/12 år gammel - de to andre må da være Geos barn fra et tidligere ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.