Gå til innhold
Arkivverket

Byarkivet i Oslo, kan man finne personopplysninger om industriarbeidere der?

Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

Jeg har fortsatt et irriterende stopp i slektsforskningen min og trenger råd. Skal jeg bare gi opp eller fins det arkiv jeg kan lete i?

Min forfader arbeidet i Kortfabrikken i Christiania og ble etterhvert kortmager. Hva nå det var.

Han var kommet fra Danmark, og arbeidet på kortfabrikken i 1814 det samme året som han ble konfirmert som 14 åring.

Jeg har lest at Ludvig Mariboe hadde en kortfabrikk i 1813 (og 400 ansatte der og på diverse fabrikker).

Og at han hadde hentet arbeidere i Danmark. Fins det lister over disse?

Fins der personalarkiver fra de gamle fabrikkene eller skattelister som det går an å lete i.

Fins det lister om innflyttede i kirkebøker, som ikke blir digitalisert.

Anyone-ideer :rolleyes:

Link til opplysninger om forfadern:

http://forum.arkivverket.no/topic/192274-frederik-christiansen-kortfabriken-f%C3%B8dt-i-danmark-14-%C3%A5r-hvor/#entry1626814

Hilsen Inger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke reist dit for å sjekke ennå. Det er mer tiltak å komme seg til byen. Bør kanskje sende dem en mail.

Mvh

Inger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt gleden av å gjøre henvendelser til byarkivet flere ganger, som oftest med hyggelig svar, og ofte med nye opplysninger som resultat.

Jeg anbefaler deg å gjøre en mest mulig detaljert og spesifikk forespørsel dit.  I beste fall får du deg en positiv overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.