Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av sjømannsrull fra Tønsberg

Marit Bue
 Del

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde noe av informasjonen i to sjømannsruller?

Det ene gjelder Olaf Sørensen Aas, patentnummer 11214.

Hva står det i første linje i kolonne 4?

Hva heter båten han mønstret på 16.05.1931?

Det andre gjelder Rikard Sørensen, patentnummer 6801.

Hva står det i feltet for anmerkninger?

Hva står det om han angående utskrivningsplikt?

Blir veldig glad for hjelp med å tyde kilden, og for eventuelle forklaringer til det som står skrevet.

post-6215-0-62191100-1410468782_thumb.jpg

post-6215-0-35760200-1410468798_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf:

I fyrste line i 4. kolonne står 1. ktg. - utan at eg veit kva det står for... 

Rikard:

I merknadsfeltet: 14/3 93 Permitt

Hjemkomst

meldt 29/1 95 – 

Rikard var utskrivingspliktig inntil 1900 14/1, og vart utskriven 7/3 89. I merknadsfeltet står ein overstroken(?) m og 3/10 89 An(n)ulleret hjemsendt

Endret av Atle Brandsar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mange takk for hjelpen! Spesielt dette med hjemkomst meldt og annulleret hjemsendt klarte jeg ikke å tyde i det hele tatt.

Olaf

Kan 1.ktg bety 1.kontingent og muligens ha noe med sjøforsvaret å gjøre? Jeg synes det ser ut som datoen under er 1/4 -30. På det tidspunktet var han 19 år. Jeg har for øvrig blitt fortalt at han var i marinen og hadde noe med panserskipet "Norge" å gjøre i 1939, men disse opplysningene har jeg ikke fått sjekket nærmere.

Rikard

Permitt betyr kanskje permisjon/permittert? Når det står hjemkomst meldt 29/1 95, kan det være at han avsluttet sjømannslivet da? Vet at han giftet seg i 1896.

Kan den andre opplysningen om hjemsending bety at han av en eller annen grunn var i forsvaret i kun 7 måneder? Hva står det forresten om påmønstring og avmønstring i perioden 29/4 89 og 28/9?

Dette ble visst masse nye spørsmål, men det er vel sånn det ofte er :-) Et problem løst og to nye dukker opp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.