Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne min mormors skotske slekt. Oldeforeldre het James Stewart (f.1848) og Agnes Craig (f.1852)

Randi Elizabeth Piro
 Del

Recommended Posts

William Haydn Allan og Maria Warren gifter seg 16. januar 1880 - hans foreldre var William Elder? Allan og Agnes Lethem? og hennes foreldre var William Warren og Margaret Li?. Usikker på foreldrenes navn, så om andre også kan se over dokumentet hadde det vært fint.

william-haydn-allan-1880-web.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebenezer født ca 1890 i følge Census 1901, noe som stemmer bra med det du sier innledningsvis om at det var ca 15 år mellom dem:

1901 Scotland Census about E J Mozart Allan
Name: E J Mozart Allan Age: 11 Estimated Birth Year: abt 1890 Relationship: Son Father's Name: William H Allan Mother's name: Maria Allan Gender: Male Where born: Glasgow Registration Number: 644/9 Registration district: Kelvin Civil Parish: Glasgow Barony County: Lanarkshire Address: 223 New City Rd Occupation: Scholar ED: 13 Household schedule number: 12 LINE: 1 Roll: CSSCT1901_298 Household Members: Name Age William H Allan 45 Maria Allan 43 Haydn Allan 19 William D A Allan 17 Margarett S Allan 15 Agnes L Allan 13 E J Mozart Allan 11 Dorothy Allan 6

Ebenezer døde i juni 1957, i følge katalog over proklama.

post-4171-0-67596800-1412706648_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt opptattså jeg kan først svare nå.  Mange takk for høyst oppsiktsvekkende nye opplysninger fra dere som har hjulpet meg.  Det var nesten så jeg mistet pusten!  Stor takk til Bente og Kjell Arne.  Jeg ser du har laget en anetavle, Kjell Arne, med de opplysninger du har fremskaffet.  Når du skriver N.N. nederst på tavlen, går jeg ut ifra du snakker om eventuelle barn som måtte være født I mormors andre ekteskap?  Men så vidt jeg vet ble de ikke foreldre til felles barn.  Jeg må jo smile litt når jeg ser at mormor har jukset litt på alderen da hun giftet seg med Ebenezer I 1918.  Han var da 29¨år og hun oppgir som sin alder 37!  Det riktige er at hun var 43 år.  Hun var født I 1875!  Det var sikkert pinlig å matte oppgi at hun var 14 år elder enn ektemannen!

Jeg ser at mormor døde I 1957 og ikke I 1958 som vi har som årstall.  At hun og ektemannen døde med få måneders mellomrom var nytt for familien.  Mange brikker begynner nå sandelig å falle på plass takket være dere!

Av James Stewart'er skjønner jeg at det var en drøss.  Han forlot jo som kjent kone og barn, men var fortsatt i huset ved folketellingen i 1881.  Går det an å finne ham boende sammen med ektefellen Agnes Craig  ved senere tellinger?  

Naturligvis lurer jeg på foreldrene til James Stewart, skipskaptein James Stewart, som giftet seg I Scottland (Buittle, Kirkcudbrigt) 10.1.1840 med Elizabeth Robson..  Disse skal ha vært bosatt i Liverpool.  Lar det seg ikke å gjøre å finne ut om disse?  Foreldre for eksempel?

Om Agnes Craigs far (Joseph Craig), som var 59 ved folketellingen I 1861 har jeg opplysninger om at han tilhørte en slekt som kom fra Irland.  Han må være død før 1875.  Er han med i andre folketellinger?

Moren var Margareth Gardner (også skrevet Gardener).  Disse ble gift I Glasgow 20.11.1829, og hun var født ca. 1810, ut fra folketellingen i 1861-  Lar det seg gjøre å finne hennes foreldre mon tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Randi

Jeg har sittet litt på sidelinjen og fulgt med på innleggene dine. Så flott at du nå endelig gjorde som jeg anbefalte å legge inn en forespørsel på Digitalarkivet. Sannelig har du også vært heldig med svarene! Jeg ringte din søster i Trondheim i går og hun lovte å sende meg kopier av det dere fant under arkivbesøket i Edinburgh for noen år siden. Jeg skal se hva jeg får ut av dette med tanke på om jeg kan bidra med noe.

Hilsen Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Randi,

Den «N.N. Allan» ble bare puttet der for å knytte de trærne sammen. Jeg antok at det ikke var noen etterkommere der når man så på alderen hennes ved giftermål (uten at det behøver å være en helt nødvendighet). Har forøvrig også implementert de dokumentene som Bente fremskaffet og notert inn dødsdatoene.

Videre forskning er selvfølgelig mulig, men da vil jeg anbefale deg å registrere deg på http://www.scotlandspeople.gov.uk/ da (desverre) originaldokumenter fra disse områdene gjerne krever betaling. I dette tilfelle så koster det 1 credit pr. liste man ønsker å se – og hele 5 credit for hvert bilde man henter ut. Du kjøper da 30 credits for 7 GBP; ikke store summen men det blir fort noen hundrelapper om man skal lete seg igjennom lister. Til gjengjeld så finner man mye informasjon og søkemotoren er rimelig lettfattelig når man lærer å bruke den.

Til eksempelvis så finner man 2 Joseph Craig i tidsrommet 1800-1805.

• Joseph Craig (dp. 31. januar 1802) av foreldre William Craig og Jannet Hope (Kelton/Kirkcudbright).
  • Joseph Craig (dp. 7. mai 1803) av foreldre John Craig og Margaret Wood (Banchory/Devenick/Kincardine).
Når det gjelder Margaret Gardner i tidsrommet (1805-1815) så er det hele 31 treff. Men tar man i betraktning at 1810 er korrekt år så står man igjen med 3. Magefølelsen sier nummer 2, da Dunfermline mener jeg å huske i farten er et sted som går igjen senere.

• Margaret Gardner (dp. 4. februar 1810) av foreldre Robert Gardner og Margaret Callendar (Kilsyth/Stirling).
  • Margaret Gardner (dp. 29. april 1810) av foreldre John Gardner og Margaret Kelty (Dunfermline/Fife)
  • Margaret Gardner (dp. 23. oktober 1810) av foreldre Archibald Gardner og Janet Love (St. Cutbert’s/Edinburgh City/Midlothian). 
I begge disse tilfellene vil man nok klare å komme i mål ved å kombinere folketellinger; men som nevnt så koster det litt å sjekke hvert slik treff.

Lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg støtter Kjell Arne sitt forslag, men kan godt forsøke å lete litt videre i det som er tilgjengelig av materiale på Ancestry. Har forsøkt å lete etter fødselsinformasjon ang din mormor, uten å ha funnet en god kandidat. Hva er kilden til hennes fødselsdato?

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, Bente, jeg tar gjerne imot mer hjelp.

Min mormor Margareth G Stewart ble født 5.12. 1875.  Denne dato er ifølge min mors opptegnelser. Da hun gitet seg annen gang I 1918, oppførte hun 1881 I vielsesattesten.  Hun giftet seg med en så meget yngre mann,så det så vel bedre ut.

Hun er oppført som Maggie G, 5 år, i census fra 1881, boende i Liverpool.  Jeg vet ikke om hun ble født i Liverpool eller Glasgow.

På forhånd takk

Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "liten" kommentar til Bente som tilbyr seg å lete litt mer etter opplysninger. For mange år siden fikk jeg av min tante (dvs. Randis mor) en anetavle som viste noen av hennes skotske aner. På disse arkene har min tante skrevet noen kommentarer som jeg her i forkortet stand tar med i håp om at det kan gi noen ledetråder.

"Etter at mannen (James Stewart) forlot kone og 3 små barn da familien bodde i Liverpool, tok bestemor (Agnes Craig) med seg barna og flyttet til sin svigermor (Elizabeth Stewart, født Robson) i Hove i Syd-England. Hun utdannet seg til sykepleierske i Cambridge for å kunne underholde familien.  Da barna skulle på videregående  skole reiste de til Glasgow igjen (bestemor var født i denne byen). Her fikk de en stor leilighet og leide ut rom til studenter. Gjennom en tysk student ble min mor kjent med min far (Carl Christian Rutter Eberhardt) som var halvt engelsk. Da de fikk barn kom bestemor til oss og styrte huset. Da så min mor forsvant med den 14 år yngre Mozart Allan forble bestemor hos oss. Hun døde av kreft i Bournemouth 14 november 1928" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei!

Beklager at jeg ikke har sett det siste innlegget før nå.

Mens vi drev og lette etter informasjon i forbindelse med denne etterlysningen, tillot jeg meg å ta kontakt med en person som har lagt inn et tre på Ancestry for denne grenen av Stewart-familien. Han har sagt seg villig til å dele informasjon med dere, dersom han får mail-adressene deres.

Dere kan jo sende dem til meg i en personlig melding, så slipper vi at de blir liggende åpne her på forumet.

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider