Gå til innhold
Arkivverket

Sigurd Toresson Hund, bror til Tore Hund


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Jeg har alltid vært intr. i historie, og spesielt vikingtiden. På skolen likte jeg de timene vi lærte om vikingene, og spesielt Tore Hund og Asbjørn Selsbane siden Bjarkøy er rett ut i fjorden her, og jeg selv og mange generasjoner bakover har sterk tilknytning til Trondenes. Vi har hørt og lært om hva som skjedde med Asbjørn, og at Tore forsvant på en angivelig pilgrimsferd. Men hva var skjebnen til broren Sigurd?

 

I følge sagaen så fikk Sigurd Hund en sønn, Asbjørn Selsbane. Men vet man om han fikk flere barn? Og hva som eventuelt skjedde videre med høvdingsetet på Trondenes? Og jeg er også litt usikker på om Sigurd brukte Hund eller bare Toresson.

 

MVH

Beate Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var vel om Tore Hund? Jeg er mer nyskjerrig på broren til Tore og faren til Asbjørn, Sigurd Hund. Men takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var vel om Tore Hund? Jeg er mer nyskjerrig på broren til Tore og faren til Asbjørn, Sigurd Hund. Men takk :)

 

Ja, det er jo i utgangspunktet det, men om du ser nederst på sida, så er det en hel rekke henvisninger til ymse litteratur. Noe har du sikkert lest, men kanskje det kan være andre bøker/artikler der av interesse.

 

Det er vel kanskje ikke så urimelig å tenke seg at Snorres kongesagaer er kilden til det meste (om ikke alt) av det som er skrevet i disse andre bøkene/artiklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva var skjebnen til broren Sigurd?

 

Eg reknar med du har lest Snorre si Soge om Olav den Heilage? I avsnitt 117 går det fram at han budde på Trondenes og var gift med syster til Erling Skjalgsson. Sigurd var "ein grunnrik mann" og held mange gjestebod. Han døyde på sotteseng når sonen Asbjørn var 18 år.

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.