Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebygger/ byggmester Mikkel Mortensen

Vidar Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Min tipp,tipp oldefar var byggmester Mikkel Mortensen f.1813 i Kristiansand stod for byggingen av Birkenes kirke i aust-agder,

Herrefoss kirke i aust-agder, Frigstad kirke (Randesund) vest-agder blir det sagt.

Det blir også sagt at han bygde Lunde kirke i Søgne (nye kirke) vest-agder, men det har jeg ikke funnet kilder for.

Mikkel har også hatt hjelp av sønnen Morten Tobias Mortensen. Disse kirkene ble bygget på 1860-1870 tallet.

. Det blir fortalt at disse bygde 6-7 kirker. Vil tro at det dreier seg om i agder fylkene.

Er det noen av dere flinke datafolk som kan komme med noen tips om de andre kirkene som de kan ha bygget???

Har kontaktet folk i ka.no  men de hadde ikke noe dataarkiv for hvem som bygde kirkene i landet.

Har også sett i kirkeleksikon og prøvd  kirkebyggdatabasen på nett. Ikke noen respons noen steder.

Vennlig Vidar Abrahamsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Berit Knutsen og Astrid K. Natvig takker for tips.  Jeg kontaktet Kr.sand byggmesterforening, statsbygg, statsarkivet i kr.sand, riksantikvaren og det ble null respons. Jeg ble anbefalt og ta en tur til Kristiansand bibliotek. Der kunne jeg lese /lete etter stoff om kirkene lokalt .

Vennlig Vidar Abrahamsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.