Gå til innhold
Arkivverket

Reality-TV av NRK - Deltakere skal konkurrere med utgangspunkt i Bergen og borgerskap anno 1764

Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

"14 deltakere blir tatt med 250 år tilbake i tid, til Bergen anno 1764. Der skal de leve som sine forfedre gjorde, og kjempe om å bli borger i byen"

Dette har jo potensiale til å kunne bli interessant. Så får vi se i Januar da, om det har fått en grei konsistens med rimelig historisk korrekthet og innhold eller om det bare blir oppgulp med tåpelige intriger deltakerne imellom.

http://www.nrk.no/kultur/nrk-rydder-sendeskjemaet-for-realitysatsing-1.12076600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Der skal de leve som sine forfedre gjorde"

Tja, vi kan jo i det minste håpe at serien blir bedre enn språket i NRKs presentasjon.

Det burde ha stått "Der skal de leve som deres forfedre gjorde"...

Og når jeg først er i det grinete hjørnet:

"deltakere som gjør alt for å klare og stige i gradene"

"hvordan vi lever livene våre i dag"

"i tillegg til å selv oppdage 1700-tallet"

Jaja, skal det være reality, så skal det være reality!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Til nå syns jeg serien virker veldig interessant, og det skal bli spennende å se opplysninger om deltagernes aner etterhvert. Jeg har jo selv noen som levde i Bergen på den tiden, og det er Maren Madsdatter

Borchers født ca 1712 og tidligere gift med Didrik Friderichsen Trofast som døde i 1751. I 1765 ble hun som enke gift med kjøpmann Wilhelm Koren. Hennes sønn med Didrik Friderichsen Trofast var Mads

som var 16 år i 1764. Kanskje noen av deltagernes slekt kommer inn på noen av mine her. Mads ble senere skipper. Mads sin farfar Friderich Hermansen Trofast(Thoravest) fikk  borgerbrev i Bergen i 1712.

Syns programmet til nå virker noenlunde historisk korrekt iallefall. Blir spennende å se fremover

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal bli spennende å se opplysninger om deltagernes aner etterhvert.

Jeg ble litt overrasket over at dette skulle være en del av serien, forhåpentligvis blir det positiv overraskelse :)

Såpass langt tilbake i tid så er sannsynligheten stor for at ganske mange rundt-omkring i det ganske land stammer fra de folka som etterhvert kommer til å bli nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i likhet med "Farmen" som skal være for 100 år siden, har deltakerne ikke fått utdelt tidsriktig tøy men løper rundt i joggebukser og t-skjorter mens de lager intriger og tuller det til for hverandre. Reality er reality :)

Likevel håper jeg slektsinformasjonene som kommer, vil gjøre dette konseptet mer interessant. Vet noen hvem som har bidratt med å finne deltakernes aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig i at klærne på deltagerne skulle ha vært mer tidsriktige, og slik som det var i 1764. Syns ikke intrigefaktoren har vært stor enda da, men det kommer vel mer av det utover i serien

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.