Gå til innhold
Arkivverket

Skipsforlis 1864 og 1867

Recommended Posts

Jeg leter etter opplysnsinger om to skipsforlis på 1800-tallet og er på jakt etter tips om hvor jeg kan finne noe.

Det ene gjelder "Viken" "19 1/2 cl" som ifølge mønstringsprotokoll i Haugesund forliste i Kattegat juni 1864, eier ukjent, men skipet var mest sannsynlig hjemmehørende i Haugesund eller Bergen.

Det andre gjelder "Sofie" "50 1/2" som forliste i Østersjøen i desember 1867, fører Johannes Smedsvig, Haugesund.

mvh

John Arne Bauge,

Haugesund.

Endret av Jaba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Dersom det var overlevende skulle man vente at det ville bli holdt sjøforklaring. For Bergen har vi skipperlaugets protokoller, og vi har innrulleringssjefens arkiv. Man skulle vente å finne korrespondanse rundt skjebnen til sjøfolkene, og man har i utgangspunktet hatt lister med oversikt over mannskapet, der det skulle gis anmerkninger om hva som hadde skjedd med skute og mannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det var overlevende skulle man vente at det ville bli holdt sjøforklaring. For Bergen har vi skipperlaugets protokoller, og vi har innrulleringssjefens arkiv. Man skulle vente å finne korrespondanse rundt skjebnen til sjøfolkene, og man har i utgangspunktet hatt lister med oversikt over mannskapet, der det skulle gis anmerkninger om hva som hadde skjedd med skute og mannskap.

Jeg tror ikke det var overlevende, men vet ikke sikkert, Ove Caspersen skriver i Borgerbok for Haugesund at "Sofie" er "totalt forlist".

Jeg kjenner heller ikke navnet på mannskapet, bortsett fra tre brødre; Johannes Smedsvig f. 16.5.1837, fører på "Sofie", og Dominikus Smedsvig f. 28.5.1833 og Isak Smedsvig f. 23.12 1844 om bord i "Viken". Hvis jeg kommer til Bergen, vil en da kunne lete i innrulleringssjefens arkiv etter disse navnene? Vet du hvor Haugesund Mønstringsprotokoll befinner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider