Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjedde med Karl Andreas Loe 11.03.1875, Trondheim/Sparbu

Leif Morland
 Del

Recommended Posts

Ja, og hvordan kan det stå i en liste som ble skrevet i 1900?

Det var bare jeg som leste feil i farten og tenkte 1901...

Endret av Leif Morland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om mine oldeforeldre. De er søkk vekk i folketellingen 1900 for Kristiania, enda de bodde på samme adresse i mange år og både farmoren min og tvillingsøsteren hennes var født i 1897 og burde stått der. Men nei da! Men mener å huske at jeg fant dem i den kommunale folketellingen for Kristiania året før. 

Jeg har også lett etter Marie i Haugesund, men konfirmasjonen forteller i alle fall at hun var kommet dit.

Her er for øvrig dødsfallet til enken Anna Jacobsen, kona til Anton Gunnerius:

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Haugesund by, Dødsfallsprotokoll (SAST/A-101415/G/Ga/L0004), 1907-1914, oppb: Statsarkivet i Stavanger.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/52560/87/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk10511203092087.jpg

Rogaland fylke, Haugesund i Haugesund, Ministerialbok nr. A 7 (1904-1916), Døde og begravede 1913, side 231. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1768&idx_id=1768&idx_listetype=bg&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-68
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050902011006.jpg

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Det at det står ukjent som arving, når "datteren" bor i samme by betyr vel da at Marie var "bortsatt" til dem, og ikke adoptert?

En forklaring på utflyttingen til Trondheim, kan være at Marie allerede var "bortsatt" i Sparbu sammen med f.eks. halvbroren som da var 10år, og at Anton og Anna dro til Trondheim for å hente Marie når hun var 5-6år, og så videre til Haugesund. Siden de ikke fikk andre barn (de hadde da vært gift i 5år), så kan dette ha blitt en bedre løsning for Marie enn å vokse opp på Sparbu?

Endret av Leif Morland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg oppdaget etterpå at han i Trondheim ikke var rett person, men har ikke hatt tid til å svare før nå. Bra du, Leif, la inn svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge fikk sin første adopsjonslov i 1917, og da var det snakk om svak adopsjon, dvs. at båndene til de biologiske foreldrene ikke ble brutt. Sterk adopsjon, der båndene til de biologiske foreldrene ble brutt, kom med loven i 1935. Alle adopsjoner fra 1917 og framover er registrert i det sentrale adosjonsregister, og i dag er det Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Bufetat, som har ansvaret for å føre dette registeret. 

Det som kunne vært interessant,var å vite hvor Marie ble vaksinert i 1891, da hun var i 5-6-årsalderen. Jeg ser at folketellingen 1891 er skannet for Bodø by, men det er litt for seint, siden Anton og kona flyttet til Trondheim i 1890. Da måtte man eventuelt ha undersøkt de funnene som er gjort i Trondheim adressebok, for eksempel i 1892, hvor Randi fant en maskinist i Klostergata. 26. Så vidt jeg kan se, er ikke 1891-tellingen for Trøndelagsfylkene skannet/gjort tilgjengelig i Digitalarkivet i skannet versjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info igjen. Som du ser av de 2 innleggene over ditt, så var det ikke riktig at de bodde i klostergaten. Vi har ikke funnet ut hva som skjedde fra de sa de skulle flytte til Trondheim og til Marie blir konfirmert 10år etter.

Familien mener alle 3 kom til Haugesund ca 1890. Derfor la jeg ut teorien over, som en mulig forklaring på at 2 forlater Bodø og alle 3 kommer Haugesund samme året eller litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått gjennom de vaksinasjonsprotokollene jeg fant for Trondheim uten å finne Marie, og det er ut til at 21 og 28 juli 1891 osv var vaksinasjonsdager i Trondheim, mens Marie er vaksinert 20 juli.

Noen som vet hvor en eventuelt har protokollen fra Haugesund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...