Gå til innhold
Arkivverket

Hus i Kristiansand, eldre foto, trenger tips om hvor det kan være

erling t endresen
 Del

Recommended Posts

I en eldre album finnes foto av et hus hvor det står "bestemors hus i Kristiansand".

Jeg vet at min bestemor som ugift arbeidet i årene før hun giftet seg i 1897 i Helleland som tjenestejente hos ei Marthe Wiger, ugift dame som drev forretning og melkeutsalg i Kristiansand.  Jeg finner Marthe Wiger i Gyldenløvesgate nr 75 både i 1900 og 1910.  Hun tilhørte Menigheten Samfundet, "Lomelendingene", som min bestemor også gjorde på den tiden.  (Senere ble min bestemor med "Perane" i Egersund/ Helleland, fra 1901).  

Fra min mors nedtegnelser om sin mor Ingeborg Kathrine Helgesd. Slettebø fra Helleland:

Mamma fikk tjeneste hos en frue som het Marthe Wigert ((Wiger)).  Hun solgte melk og brødvarer se de måtte stå i fra tidlig på morgenen til butikken stengte.  Mamma treivs likevel der og Marte var snill.  Hun fortalte når ungene kom og skulle kjøpe sur melk sa de:  «Jeg skal ha en liter med sur melk, men den må endelig tåle å koke».  ((Da ble Marte sint)).  En streng vintersdag ble Marthe buden til å være fadder.  Hun dro på årene og kviet seg for å gå ut.  «Dere kan få piga!» sa hun.  Det ble til at mamma fikk låne Marthe sine bootfor ((båtfora)) – en slags støvler med tykt for, og hun var fadder i stedet for Marthe Wigert.  Barnet het Petra Elise. 

Det er slett ikke sikkert at bestemor bodde hos Marthe Wigert.  Hvor kan dette fotoet være fra?  Jeg vil tro det er fra Kvadraturen et sted, men er slett ikke sikker.  

Min bestemor ble forlovet med Emanuel Valand, lærer i Samfundet i Egersund på den tiden.  Dette var gjevt!  Min mor skriver:  

Nå hadde Samfundet startet almenskole.  Emanuel Valand bl. andre, var lærer.  Mamma var blant elevene.  En dag ved skoleslutt fikk hun trykket et brev inn i hånda fra lærer Valand.  Hun fortalte at hun nesten ble lamslått da hun leste og så at han fridde til henne.  «Konne eg tru at den fine mannen ville ha ei landsralla te kåna, dær va så mange flotte dame i Kristiansand så eg tenkte han helle ville ha», sa mamma når hun mimret om ‘an Emanuel.  Hun kommenterte også brevet:  "Det va så det skje' ha våre et advokatbrev!"

Mamma ga han igjen brev med svar:  «Jeg er villig at inngå et bekjentskab» - og dermed ble det fast følge.  Det ble ringer på fingrene og det kom for ørene hos folk i Kristiansand.  De fortalte det til Marthe Wigert.  Hun utbrøt:  «Katrine ((Ingeborg!)) forlovet!  Nei, Katrine ((Ingeborg!)) tenker så visst ikke på å gifte sæ  ((.. /på noen mann))».  Men da hun forsto det var tilfelle skrev hun til mamma:  «Dette kunne jeg lide (=like)». 

Så til mitt spørsmål:  Er vedlagte foto fra Gyldenløvesgate 75 i Kristiansand?  Eller er det et annet sted i Kristiansand?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037216004178

Fotoet under antas å være tatt rundt 1940 pluss/ minus.

Martha døde i 1926, Samfundet, Kristiansand

2214952     Martha     Wiger     1926     1926     k     Gravminne mangler     D          Samfundets gravplass Kristiansand    Kristiansand

post-216-0-06292000-1421654612_thumb.jpg

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte etter adressen på 1881. Iflg. dagens nr. 75 og gamle kart så ser det ikke slik ut.  Søkte etter adressen Gyldenløves gate 75, og der finner du også historiske kart (bilder). Du kan også søke på Google, og da får du et fotografi av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LØST:

Det er HW 96, Kr.sand, bildet viser.

Jeg fant i dissenterprotokollen at 2 barn av bestemors bror, menighetsforstander i Samfundet Ommund Helgesen Slettebøe, døde i september 1895, og da er bosted oppgitt til Henrik Wergelands gate 96.  Skjøte for sitt kjøp av Bergsted i Oddernes (Lund) fikk Ommund Helgesen Slettebøe juni/juli 1895, men dit må de altså ha flyttet noe senere.  At jeg ikke kom på å sjekke dette sporet først!  

Bestemor bodde selvsagt hos sin bror, og deres gamle mor Ane bodde med dem.  Etter 1895 kom bestemor så til Egersund hvor hun begynte på Samfundets almenskole.  Altså har hun bodd hos sin bror i HW 96, og tjent hos Marthe Wiger i Gyldenløvesgate 75.  Det gir mening.  Bestemors mor Ane ble boende hos sønnen Ommund, hvor hun døde i 1915.

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 18 (1890-1897), Døde dissentere 1895-1897, side 543.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1013&idx_id=1013&uid=ny&idx_side=-437
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051202040956.jpg

Tønnes og Theodora døde med 1 dags mellomrom (sjekk bare dødsfallsprot).  Det var ingen kvinnelige dissenterdødsfall meldt i 1896. 

Senere kirkelige hendelser for Ommund Helge Slettebøe, mors morbror, ble siden notert under Oddernes, som dødsfallet til Kristian Johan i 1902 og Ingeborg Theodora i 1905.

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 10 (1897-1911), Døde dissentere 1902-1905, side 289.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1050&idx_id=1050&uid=ny&idx_side=-291
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051201020603.jpg

post-216-0-62732200-1421689602_thumb.jpg

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider