Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Varsel om nedetid - 20. januar kl 12

Recommended Posts

Ryktene vil ha det til det ja: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=131370

Jeg for min del så standardsida til Debian Apache 2, så noe gikk uansett ikke som det skulle. Jeg antar IT-avdelingen hadde informert dersom det skulle være en mulighet for at brukernavn/passord hadde kommet på avveie, dersom det faktisk var et mer eller mindre vellykket angrep.

Det kan like gjerne ha vært snakk om et såkalt Defacement, dvs å tilsynelatende endre det visuelle utseende til en webside, og dermed ikke like alvorlig som innbrudd i databaser som inneholder brukernavn/passord.

Endret av Jørgen M. Steen

Hehe, huff. Trist, og samtidig litt komisk, ut fra den informasjonen er det tydelig at noen ikke har fulgt med i timen :ph34r:

Regner uansett med DA har grei kontroll nå. Det ble oppdaget rakst, og ser ut til å bli fikset raskt slik at det ikke skjer igjen (helt til et nytt sikkerhetshull blir oppdaget).

I går ettermiddag oppdaget It-avdelingen at websidene våre var hacket av en gruppe. De angrep ikke oss speiselt, de har vært aktive mange steder. De har ikke gjort annet enn å legge ut en plakat. For passord har vi egne systemer som skal være sikkert. 

It-avdelingen iverksatte tiltak som stanset angrepet og ryddet opp umiddelbart. Vi fikk melding om angrepet blant annet av én bruker på Facebook. Vi ryddet opp i løpet av 15 minutter.

Vi iverksetter noen tiltak for å styrke sikkerheten. Det vil medføre noe nedetid for websidene våre, 1-2 timer. 

Nederst på forsiden til DA er det noe som heter Se alle debattfora for Arkivverket

Klikker på denne og får opp en side hvor det står

Apache 2 Unbuntu Default Page

så kommer en lengre "avhandling" med flere klikkbare lenker

Hva gjør jeg ?

Vi kommer ikke inn på Arkivverkets forumforside nå, Solveig - bare hit: http://forum.arkivverket.no/forum/3-digitalarkivet/

(Jeg får også Ubuntu-siden.) Vi må nok bare vente til det er ordnet.

Endret av Anne-Lise Hansen

Nederst på forsiden til DA er det noe som heter Se alle debattfora for Arkivverket

Klikker på denne og får opp en side hvor det står

Apache 2 Unbuntu Default Page

så kommer en lengre "avhandling" med flere klikkbare lenker

Hva gjør jeg ?

Det er nok bare nettleser-cachen din. Oppdater siden et par ganger så skal det nok fungere.

Vi kommer ikke inn på Arkivverkets forumforside nå, bare hit: http://forum.arkivverket.no/forum/3-digitalarkivet/

Vi holder fortsatt på å endre på noen småting så noen feil kan oppstå.

Eg får meldinga An unexpected error has occurred. Please contact the webmaster.

Dersom eg brukar Google-cachen som framside ser alle andre lenker ut til å fungere. Slik var det også under åtaket/oppryddinga i går.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.