Gå til innhold
Arkivverket

Bjørn Baltzersen Moskenes og hans familie og slekt.

Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

#24 Jeg holdt på å arrestere deg og si at Morten ikke kunne være to forskjellige steder, men manntallet for "1701" ble jo gjort på forskjellige tidspunkt.

(før) 29. November 1701 på Storvågen og (før) 10. Februar 1702 på Nordland, Værøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#25 Godt spørsmål.

Skiftet etter Birgitte Marie Dinesdatter Friis andre ektemann Arnt Pedersen i 1736 gir noen opplysninger http://arkivverket.no/URN:sk_read/24997/136/

1. Hun heter "Dinesdatter Friis" (broren Gregers het Gregers Dinesen Friis) 2. Hun har en datter Riborg Hemmingsdatter fra første ekteskap Jeg har ikke funnet noen kilde som sier direkte at Birgitte Marie er datter av Riborg, men er det andre alternativer her, så blir jeg overrasket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsten Erichsens formann i embetet var Morten Rasmussen, sogneprest til Værøy 1648-1661. Har det blitt foretatt noen nærmere forskning rundt han? Han peker jo seg ut som en god farskandidat til Berthe Erichsdatter sine tre døtre.

Register over prester i Lofoten og Vesterålens prosti

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#28 Der er jeg blank. Men det er jo et alternativ. Men vi vet jo ikke når Berthe giftet seg med Torsten. Eneste opplysning her er vel 3 døttre over 12 år i 1675 som man kan anta ikke er Torstens barn. Det er lite kilder for perioden rundt 1650-60 og 1700-1710 som ant. kunne forklart litt om denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kan være av interesse er jeg usikker på, men det står ingenting om noen unger her. Det ville vel stått, når de var oppført i begge de to foregående årene, dersom det var samme kona (hvilket det ser ut til å ikke være)

...pastor til Røst og Werøen hr. Morten Johansen angifuer ... med hustruns 3 drenger och? 3 tøser, som...

Kildeinformasjon: EA-6044/R/Re/L0049/0003/0003, Lofoten: OOO Familieskatt, , , 1677-, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/29025/2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jfr #19 og annet som har fremkommet så langt.

Teorien om at presten Morten Johansen som far til Riborg, Inger og Sara synes å være heller dårlig. Teorien om at Morten Rasmussen og Berete hadde tre døtre virker mer sannsynlig. Riborg, Inger og Sara. Vi vet at Sara var født ~1657 (54 år ved begr.). Det passer godt ift. Morten Rasmussens virke 1648-1661.

Morten Johansen dør 1684, og Gregers Hansen Vinekilde overtar fra 1685. Hvordan har Blix-boka koblet Riborg Mortensdatter til Morten Johansen og Aleth Hansdtr. Blix? Vi vet at når Morten dør i 1684 så sitter enka, "qúinden med mange smaa børn", tilbake, og reiser vekk til Steigen.

Om Riborg skulle være datter av Morten Johansen, så bør det tilsi at hun var født før 1666 (minst 20 år ved vielse 18. April 1686 (erlandsen), eldste kjente barn Hans Gregersen f. ~1687, 14 år i 1701).

Morten Johansen, res.pastor til Hamarøy fra 1667, sogneprest Værøy fra 1668(erlandsen) 1677(reg. over prester). Hans svigerfar var Hans Olsen Blix, prost til Bodø. Erlandsen skriver ingenting om Johansen sitt opphav eller når han ble gift. Er det rimelig å tro han ble gift minst 10 år før han ble res.pastor i Hamarøy og fikk datteren Sara? Antakelig ikke. For meg fremstår det som mer sannsynlig at Morten Johansen giftet seg i tidsrommet han ble res.pastor, 1667-1668 med prestedatteren på stedet. Ut fra den teorien, så ville hans eldste barn være rundt 16-17 år i 1684 når han døde. Det gir en mye bedre forklaring på hvorfor enka blir omtalt med mange smaa børn.

Om vi kan finne ut når Morten Johansen gikk skole, så kan det gi en grei avklaring.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe rart med Morten Johansens virke på Hamarøy og når han overtok på Værøy. Erlandsen skriver som sagt han kom til Værøy 1668. Det stemmer jo, når en ser på oversikten over prester i Hamarøy: http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=tromsogeist&sideid=103&storleik=

Dersom Morten Johansen ikke var prest i Hamarøy 1669-1677, og ikke i Værøy før 1677 hvor var han da?

Edit:

Oversikten over prester ser hvertfall ut til å stemme med Morten Johansen 1667 og Anders Hansen 1671 i Hamarøy

Kildeinformasjon: EA-5023/Rbz/L0041/0006/0003, To proviantskatter 1. mai og Martini: Salten, Nordlandene, Salten, 1667-, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21122/32/

Kildeinformasjon: EA-6044/R/Rh/L0001/0006/0001, Leilendingsskatt: LL Salten (tre hefter), , , 1671-, oppb: RA

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/30567/32/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19. 25/2 1677. ÅB. R XIII 195a-b. Stadfesting av kallsbrev for Mikkel Bjørnsen (Ursin) som visepastor i Buksnes etter avdøde Claus Mogsensen Blix. Mikkel Bjørnsen var utnevnt av Nils Pedersen (sogneprest i Buksnes), medtjener i Domkirken i Trondheim som Buksnes kall er lagt under.

20. 25/2 1677 ÅB. R XIII 195b. Kallsbrev for Morten Johansen til å være sokneprest i "Rystwærøe" (Røst-Værøy) i Nordland etter avdøde Torsten Eriksen.

side 202, Norske kongebrev : med innlegg : regester. 4 : Kongebrev under Christian V 1670-1680 1676-1680

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012041008013

s.215

45. 8/7 1678. ÅB R XIII 279a-b. Bevilling for visepastor Mikkel Bjørnsen i Buksnes i Nordland til å fortsette i sin stilling i henhold til kongebrev av 25/2 1677 (nr.19, 1677). Hans hustru "er kommen noget fortilig i barselseng efter deris bryllup" ..."formedelst paakommende forschrekelse ved storm til søes, sambt derofver fororsagete fald i dend baad hun var i, oc  atter derefter paa det ved sin hestes snublen videre tilføyede schade".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er egentlig presten på Værøy ved manntallet 1701, Anders Pedersen Nideros? Jeg ser at han kobles til Peder Andersen Nideros i Trondheim bl.a på nose.dk, men syntes det var litt rart at han da i 1715, ved broren Jons skifte oppholder seg på Hof i Hadsel. Sluttet som prest pga sykdom eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#35 Litt klipp og lim;

Anders Pedersen Nideros fikk kallet i Værøy og røst den 30/4 1692. Nevnt her i folketellingen 1701. Han hadde tidligere vært huskapellan i Alstadhaug. I 1701 var han 48 år og hadde sønnene Erik på 9 år, Peder på 4 og Jacob på 2 år.
Han var født ca. 1653. Huskapellan på Alstadhaug 1684, ugift. Hornemann har notert at han ble gift i Brønøen den 9/10 1689 med Ingeborg Eriksdatter Bredal, utvilsomt en datter av biskop Erik Bredal.
Barn: Erik, Peder, Jacob, Johanna, Hornemann har notert henne som datter, og at hun ble gift med Hans Andersen Røst, lensmann i Røst.  

Mine anmerkninger: 
Hans Andersen brukte nok ikke noe slektsnavn Røst.
Jacob Andersen Nideros fikk rundt 1716 en sønn med søsteren til Hans Andersen; Maren Andersdatter som senere ble gm Gregers Dinesen Friis.
Jacob var da nevnt som prestenkesønn.

Prest til Værøy og Røst 1692-17??
Ingeborg lever som presteenke på Røst i 1713.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk #36 Forvekslinger har kanskje ikke vært å unngå, men da har jeg hvertfall for egen del plassert de ulike. Tilnavnet Nidros kan vel mye mulig ha vært brukt av "mange" uten at de har relasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsten Erichsens formann i embetet var Morten Rasmussen, sogneprest til Værøy 1648-1661. Har det blitt foretatt noen nærmere forskning rundt han? Han peker jo seg ut som en god farskandidat til Berthe Erichsdatter sine tre døtre.

Register over prester i Lofoten og Vesterålens prosti

Kan Morten Rasmussen være Martinus Erasmius Bogonianus  som er immatrikulert 1636 ?

http://www.genealogi.no/kilder/studentmatrikler/kbh_1749_1602/B-S-B1-101-200OCR.pdf

Så igjennom skiftet etter Anne Hansdatter på nytt og en sølvskje var merket;  H.M.R.S:B og B.D.E.S

Kan det står for Hr. Morten RasmuSen B?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans farsslekt er vel forsåvidt ganske kjent. Noe særlig om hans kone eller mor er det lite å finne, selv om man har navnene.

Litt grunninfo;

Bjørn er født ca 1686. I 1701-tellingen er han på skole i Bergen. http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38465/65/

Han gifter seg ca 1710 med Anne Hansdatter.

De får barna;

Sara f. ? død 1795 gm Anders Pedersen Aagaard og Jens Giertsen. 

Dorthea f ? skifte 1781 gm Niels Stephensen, Jens Larsen og Bent Eliseusen. (Neste brukere på Moskenes)

Baltzer f.1711 død 1738 gm Lisbeth Malene Pedersd. Basse.

Inger f. 1713 død ? gm Anders Hansen og Ole Jensen? 

Annichen f.1717 død før 1743

Michel f. 1725 død før 1743.

Bjørn er lensmann og jekteskipper etter faren.

Anne Hansdatter er det skifte etter i 1743 http://arkivverket.no/URN:sk_read/24997/296/

Merket gull, sølv og tinn:

Gullring med B.B.S og A.H.D (Bjørn Balzersen og Anne Hansdatter)
Sølvbeger på et kvarterspæt merket B.B.S J.M.D (Baltzer Biørnsen og Inger Mortensdatter)
Sølvkanne merket B.E.S og L.E.R.M? (Biørn Edisen og Lene Knudsdatter?)
Sølvskje med knapp merket B.M.S og A.B.S (Biørn Michelsen og Annichen Baltzersdatter)
Søvkanne merket B.B.S og J.M.D (Baltzer Biørnsen og Inger Mortensdatter)
Sølvskje med knap merket H.M.R.S og B.D.E.S (usikkert, kan dette være fra Annes slekt?)
Sølvskje med knap merket H.L.S og L.A.D (usikkert, kan dette være fra Annes slekt?)
2 samme merket B.B.S og J.M.D Baltzer Biørnsen og Inger Mortensdatter)
1 lite gammelt Sølvbeger B.B.S 
Tinnfat merket B.B og A.H.D (Bjørn Balzersen og Anne Hansdatter)
Tinnfat merket K.R.S og S.J.D 1677 (usikkert)
Suppefat av Hamborger tin merket B.B.S og A.H.D (Bjørn Balzersen og Anne Hansdatter)
3 stk Tinntalerken merket B.B.S og A.H.D (Bjørn Balzersen og Anne Hansdatter)
2 gamle tinnfat merket K.R.S og S.J.D (usikkert)
Tinnfat merket B.B.S og A.H.D (Bjørn Balzersen og Anne Hansdatter)

Av jordgods nevnes; Sørland Nordland og Mostad i Værøy, Sørmevold i Flakstad, Bø i Borge, Evjen i Borge, Nederdal i Valberg. Alt var pantsatt og ble solgt i 1748 til Hans Hansen Ramsvigen http://arkivverket.no/URN:rg_read/31298/184/

I skiftet etter datteren Dorthea nevnes blandt bøker

Bjørn var sønn av
Baltzer Bjørnsen f. ca 1658 sk 1733 og Inger Mortensdatter død og sk 1727.
De hadde 1 barn i tillegg til Bjørn
Berthe Baltzersdatter sk 1728 g.1 med Niels Pedersen Friis, g 2 med Christopher Pedersen Graae.
Kun Peder Nielsen Friis vokste opp, gm Karen Jacobsd. Schønning, men døde uten arvinger,
Merket sølv o.l ved skiftet:
1 sølvkanne med B.B.S og J.M.D (Baltzer Biørnsen og Inger Mortensdatter)
1 Krus med sølvlaag? P.N.F og Ø.L.M (Peder Nielsen Friis og Øllegaard Larsdatter M?)
2 Sølvskje med C.J.D og 1695
1 Sølvskje med P.N.S.F og Ø.L.D.M
1 Sølvskje med E:J:S og K.J.D.S (Edies Johansen og Karen Jacobsd. Schønning)
1 Langskaftet skje med E.J.S og C.J.D.S og Ao 1731
1 Langskaftet skje med N.J.S
1 Sølvskje som stod i pant hos M.H.S Wiig og nu er indleverit med B.B.S og J.M.D 
Tinn hal? kande med P.N.F og Ø.L.D.F
Tin half kande med E:J:S og K:J:D:S

Merket sølv i skiftet etter Baltzer Biørnsen;
Etter skiftet 1733
Sølvkanne med T.E.S og B.F.D
Sølvkanne med H.M.B.S og A.S.D.W 1682
Søvbeger med B.B.S og J.M.D (flere ting med disse navn)
En knappeskje merket   B.B.S og J.M.D 1667
En flattskaftet skje merket S.H.T.S.O og B.E.D.J? usikkert om det er en siste bokstav.

Bla. denne tidligere debatten http://forum.arkivverket.no/topic/142879-57474-skjerstad-og-vestvaagoey/ harnevnt Anne Hansdatter, men jeg kan ikke se noen ordentlig forklaring på hvem hun er datter av. Ei heller noe mer om Inger Mortensdatter.
Både trekilen og Nermo har denne slekten registert, men ikke noe mer info. http://trekilen.com/slekt/toril4k/sidav/h___fvrv.htm
Sistnevnte side har påført slektsnavnet Ursin på denne slekten, noe de fleste i denne slekten ikke brukte mens de levde....

anne hansdatter.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlegg i siste innlegg er jo helt på jordet.....Ser det er fra skiftecd'en, men det må være noe feil med den....

Ingen av arvingene forruten ektemannen hører til her.

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlegg i siste innlegg er jo helt på jordet.....Ser det er fra skiftecd'en, men det må være noe feil med den....

Ingen av arvingene forruten ektemannen hører til her.

http://sa.disnorge.no/system/files/DIS-SA/skiftebrief.pdf

Hvorfor skifter?

På den tiden vi opererer i var det svært vanlig med offentlige dødsboskifter. Det var i perioder lovfestet skifteplikt, spesielt dersom umyndige arvinger forekom. I skifteprotokollene ble arvinger notert sammen med en detaljert vurdering av dødsboet. Her ble debitorer og kreditorer opplistet, og boets verdier ble skiftet på de gjenlevende arvinger. Hadde avdøde ingen livsarvinger ble det søsken eller deres etterkommere som mottok arv. Slik kan det forekomme skifter der en god del personer blir angitt i familieforhold til hverandre. Gifte kvinnelige arvinger ble i stor grad representert (og derved nevnt) ved deres ektemenn.

Hvordan foregår registreringen?

Alt skiftematerialet er utgitt på mikrofilm. De av oss som registrerer fra kildene, fører opplysningene inn på skjemaer. Disse overlates etterhvert til andre som «puncher» data inn i et registreringsprogram. Data fra disse samles så inn og syes sammen til en stor database. Et enormt arbeid er utført, og vi har brukt tusenvis av timer på dette arbeidet.

Hvilket område dekker registreringen?

Salten fogderi dekket nåværende Salten og Ofoten; det vil si nåværende kommuner: Narvik, Ballangen, Tjeldsund, Evenes, Lødingen, Tysfjord, Steigen, Hamarøy, Sørfold, Fauske, Bodø, Skjerstad, Saltdal, Beiarn og Gildeskål (med unntak av den sørligste delen som før 1830 tilhørte Helgeland).

Lofoten og Vesterålen fogderier består av disse kommunene: Røst, Værøy, Moskenes, Flakstad, Vestvågøy, Vågan, Hadsel, Bø, Sortland, Øksnes og Andøy.

Hvem finner vi i skiftene?

Etter hvert som vi begynte å bygge opp databasen oppdaget vi at skiftematerialet ga oss mer opplysninger enn alle andre kilder tilsammen.

De aller fleste som bodde i området er nevnt i ett eller flere skifter. Selv om det ikke var skiftet etter vedkommende, er sjansen stor for at personen arvet en avdød, var gift med, eller var verge for en arving. En ser av det ferdige materialet at en person kan figurere i en rekke skifter gjennom tidene; selv etter sin død. Dette gir igjen en unik mulighet til å følge familiene samt å kryssjekke opplysninger. I tiden før 1801 og mellom 1801 og 1865 har vi ingen folketellinger å støtte oss til, og kirkebøkene blir jo mer og mer sparsomme med opplysninger etter hvert som vi kommer bakover i tid. Innflytterprotokoller var det også lite av. Det fine med et skifte er at arvingene nevnes hvor enn de bor. Holdt slekta seg innefor Salten eller Lofoten og Vesterålen fogderi, har vi ingen problem med å følge den bakover i tid.

Hvor mye er med?

Skiftene er ikke så lette å "skjematisere" som andre kilder. Det er ofte et vell av opplysninger der; familieforhold, kreditorer, gjenstander i boet osv. Skulle vi registrere skiftet komplett, ville oppgaven bli fullstendig ugjennomførlig. Vi er derfor nødt til å gjøre et utvalg: Vi tar med personopplysninger, slektskap til avdøde eller andre nevnt i skiftet, boets formue og gjeld, gjenstander med initialer (for det meste sølv) samt andre gjenstander (valgfritt). Vi har laget en filmreferanse, slik at du raskt kan finne originalskiftet selv på mikrofilm.

Veien framover

Salten: Vi er ferdige med registreringen; det filmede materialet slutter i 1877, men vi vil kontinuerlig lese korrektur slik at kommende versjoner vil inneholde eventuelle rettinger.

Lofoten og Vesterålen: Her går skiftene lenger tilbake i tid - faktisk ned til 1670-tallet. Vi fortsetter mot slutten av 1800-tallet der offentlige dødsboskifter blir færre og færre.

Vi håper også at andre lokalavdelinger kan sette igang lignende tiltak, slik at vi til slutt kunne fått registert det som finnes av skiftemateriale i Norge. Dersom noen er interessert, skal vi være behjelpelig - ta kontakt via adressene over.

Mer stoff om skifter:

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Slektsgransking/Hovedkilder

http://www.digitalarkivet.no/

http://www.jbi.hio.no/bibin/Val324/skifteprotokoller.htm

» 
Skifter i Lofoten og Vesterålen
Ny versjon av Skifter i Lofoten og Vesterålen

I skifteprotokollene for Lofoten og Vesterålen er det i siste del av 1700-tallet et hull på flere tiår. Protokollene er borte.

Nå har vi i Statsarkivet i Trondheim kommet over ekstrakter av skifter fra perioden 1762-1778. Disse har delvis med alle avdødes arvinger og delvis alle mindreårige arvinger. Disse ekstraktene har vi nå avfotografert, dataregistrert og tatt med i en ny versjon som utgjør over 1700 nye personoppføringer. Skifter i Lofoten og Vesterålen, versjon 2.7 - 38.725 personer i 9.632 skifter i perioden 1673-1879.

Det registrerte skiftematerialet utgis i søkbar form som et eget program.
Prisen for hver av skifte-CD'ene er kr. 300,-. Medlemmer av DIS-Salten Slektshistorielag: kr. 150,-. Oppdateringer henholdsvis kr. 100,- og kr. 50,-.

Bestilling: E-post: kildereg.skifte@sa.disnorge.no

Endret av Gunn Elin Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#41 Ikke så relevant synes jeg. Skiftecd'n er som Erlend sier, helt på bærtur. Martithe Hansdatter, hustru av avdøde. Avdøde er Anne Hansdatter. Flere navn som ikke engang er nevnt i skiftet såvidt jeg kan se, hverken som arvinger, kreditorer eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#41 Ikke så relevant synes jeg. Skiftecd'n er som Erlend sier, helt på bærtur. Martithe Hansdatter, hustru av avdøde. Avdøde er Anne Hansdatter. Flere navn som ikke engang er nevnt i skiftet såvidt jeg kan se, hverken som arvinger, kreditorer eller annet.

Ja da har jeg fått oppklart problemet med skifte-cd. Det er jeg som bruker av det som har brukt det feil.Dvs.jeg har ikke nullstillet søkefeltet,før neste søk,slik at andre skifter har lagt seg til.Beklager så meget.Det var ikke meningen å gi produktet et ufortjent dårlig rykte.Selv har jeg stusset lenge på dette..uten å ha lagt merke til dette.Da vet jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg fått oppklart problemet med skifte-cd. Det er jeg som bruker av det som har brukt det feil.Dvs.jeg har ikke nullstillet søkefeltet,før neste søk,slik at andre skifter har lagt seg til.Beklager så meget.Det var ikke meningen å gi produktet et ufortjent dårlig rykte.Selv har jeg stusset lenge på dette..uten å ha lagt merke til dette.Da vet jeg det.

Bra du fikk ordnet opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Morten Rasmussen være Martinus Erasmius Bogonianus  som er immatrikulert 1636 ?

http://www.genealogi.no/kilder/studentmatrikler/kbh_1749_1602/B-S-B1-101-200OCR.pdf

Så igjennom skiftet etter Anne Hansdatter på nytt og en sølvskje var merket;  H.M.R.S:B og B.D.E.S

Kan det står for Hr. Morten RasmuSen B?

Bogonianus betyr vel at han var fra Bogense på Fyn. Ifølge Wibergs Præstehistorie finnes det prester som bar navnet Bogense. Jeg finner ingen Morten Rasmussen med eller uten tilnavnet som ble prest i Danmark i aktuell tidsperiode, så han kan jo ha havnet i Norge - hvis han ble prest.

Men burde ikke den aktuelle sølvskjeen vært nevnt i skiftet etter Baltzer Bjørnsen, hvis den kom fra hans kone Inger Mortensdatter sin slekt, eller den nevnt i skiftet etter Inger i 1727?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvskjeen kan være nevnt i skiftet etter Inger Mortensdatter, problemet er at det er ikke notert ned om det er noe navn på ting.....

Man kan jo merke seg at Sølvkanne med H.M.B.S og A.S.D.W 1682, antagelig må være Hr. Michel BjørnSen og Anne SvendsDatter Wilstrup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes skiftet etter den mulige søsteren Riborg Mortensdatter eller hennes etterslekt? Kunne vært interessant å se om man kunne finne sammenfallende initialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes skiftet etter den mulige søsteren Riborg Mortensdatter eller hennes etterslekt? Kunne vært interessant å se om man kunne finne sammenfallende initialer.

Det finnes skifte etter sønnen Gregers, men ikke noe av sølvtøyet har disse initialene av hva jeg har notert meg.

Riborg står som eier av gården Nordland til en gang mellom 1745-48. (I 1748 er står Gregers kone i andre ekteskap som eier)

Har ikke sett noe skifte etter henne, men jeg har notert at hun kan være død mellom 1730-32, hun er ikke nevnt i skiftet etter Gregers i 1732, så da vil jeg egentlig tro hun er død før. Dessuten står det i skiftet etter Gregers at han eier en del i Nordland; http://arkivverket.no/URN:sk_read/24997/63/

Man kan merke seg at Bjørn Baltzersen og Hartvig Jentoft er formyndere for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Jfr #19 og annet som har fremkommet så langt.

Teorien om at presten Morten Johansen som far til Riborg, Inger og Sara synes å være heller dårlig. Teorien om at Morten Rasmussen og Berete hadde tre døtre virker mer sannsynlig. Riborg, Inger og Sara. Vi vet at Sara var født ~1657 (54 år ved begr.). Det passer godt ift. Morten Rasmussens virke 1648-1661.

Morten Johansen dør 1684, og Gregers Hansen Vinekilde overtar fra 1685. Hvordan har Blix-boka koblet Riborg Mortensdatter til Morten Johansen og Aleth Hansdtr. Blix? Vi vet at når Morten dør i 1684 så sitter enka, "qúinden med mange smaa børn", tilbake, og reiser vekk til Steigen.

Om Riborg skulle være datter av Morten Johansen, så bør det tilsi at hun var født før 1666 (minst 20 år ved vielse 18. April 1686 (erlandsen), eldste kjente barn Hans Gregersen f. ~1687, 14 år i 1701).

Morten Johansen, res.pastor til Hamarøy fra 1667, sogneprest Værøy fra 1668(erlandsen) 1677(reg. over prester). Hans svigerfar var Hans Olsen Blix, prost til Bodø. Erlandsen skriver ingenting om Johansen sitt opphav eller når han ble gift. Er det rimelig å tro han ble gift minst 10 år før han ble res.pastor i Hamarøy og fikk datteren Sara? Antakelig ikke. For meg fremstår det som mer sannsynlig at Morten Johansen giftet seg i tidsrommet han ble res.pastor, 1667-1668 med prestedatteren på stedet. Ut fra den teorien, så ville hans eldste barn være rundt 16-17 år i 1684 når han døde. Det gir en mye bedre forklaring på hvorfor enka blir omtalt med mange smaa børn.

Om vi kan finne ut når Morten Johansen gikk skole, så kan det gi en grei avklaring.

Her er info om at hustrue Beretes lagverge og dattermand er Daniel Lucasen Surland (Sørland) https://goo.gl/photos/jXkNuoibPipxNbXJ7

Daniel var gift med Sara Mortensdatter, dødsfall nevnt tidligere i debatten.

Beret døde mellom 1702-04.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 49 For de som har problemer med å lese den aktuelle delen av teksten så står det: "Wærøe kirkes regenskab 8 aar producerit af hustrue Berette sl: Hr Torstens, ved hendes laugverge og Dattermand, Daniel Lucasøn Surland".

Erlends hypotese om Sara Mortensdatters opphav støttes av kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider