Mona m Nygaard Skrevet Januar 27, 2015 Del Skrevet Januar 27, 2015 Jeg lurer på hvor/hvordan jeg kan finne opplysninger om en eventuell bidragssak i Årstad kommune i 1914? mvh Mona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngve Nedrebø Skrevet Januar 28, 2015 Del Skrevet Januar 28, 2015 I 1914 var Årstad egen kommune, og lå til Midhordland sorenskriveri. Fra 1. juli 1915 ble Årstad innlemmet i Bergen. Det var ikke aktuelt med en bidragssak i 1914. Loven kom i 1915. I 1914 ville man kunne gå til amtmannen og få reist sak om oppfostringspenger. En slik sak vil være å finne i arkivet fra Fylkesmannen i Hordaland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mona m Nygaard Skrevet Januar 28, 2015 Forfatter Del Skrevet Januar 28, 2015 I 1914 var Årstad egen kommune, og lå til Midhordland sorenskriveri. Fra 1. juli 1915 ble Årstad innlemmet i Bergen. Det var ikke aktuelt med en bidragssak i 1914. Loven kom i 1915. I 1914 ville man kunne gå til amtmannen og få reist sak om oppfostringspenger. En slik sak vil være å finne i arkivet fra Fylkesmannen i Hordaland. Tusen takk for svar. Ligger dette arkivet på nett eller må jeg oppsøke det selv? Jeg leter etter min oldefar, Jacob Ottesen, som jeg ikke klare å finne noe sted, hvertfall ikke med det fødselsåret som står i kirkeboken om min farfar Alf Nygaards dåp. Farfar var et uekte barn og derfor lurte jeg på om moren kanskje hadde søkt om bidrag for han. Legger ved link til kirkeboken. Det er oppføring nr 39, barnet Alf Nygaard født 07.04.1914. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5245&idx_id=5245&uid=ny&idx_side=-36 mvh Mona Nygaard Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mona m Nygaard Skrevet Februar 10, 2015 Forfatter Del Skrevet Februar 10, 2015 I 1914 var Årstad egen kommune, og lå til Midhordland sorenskriveri. Fra 1. juli 1915 ble Årstad innlemmet i Bergen. Det var ikke aktuelt med en bidragssak i 1914. Loven kom i 1915. I 1914 ville man kunne gå til amtmannen og få reist sak om oppfostringspenger. En slik sak vil være å finne i arkivet fra Fylkesmannen i Hordaland. Hei :) Hvor finner jeg Fylkesmannens arkiv? mvh Mona Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet Desember 5, 2017 Del Skrevet Desember 5, 2017 https://www.hordaland.no/nn-NO/arkiv-og-dokumentasjon/meir_om_fylkesarkivet/ Mona m Nygaard reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Desember 5, 2017 Del Skrevet Desember 5, 2017 30 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev: https://www.hordaland.no/nn-NO/arkiv-og-dokumentasjon/meir_om_fylkesarkivet/ Ann-Mary Engum viser her til Hordaland fylkeskommunes arkiv. Fylkeskommunens arkiv må ikke forveksles med Fylkesmannens arkiv. Arkivet etter Fylkesmannen i Hordaland oppbevares ved Statsarkivet i Bergen. De siste avleverte sakene ser ut til å være fra 2002. Mona m Nygaard og Ann-Mary Engum reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå