Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Andersen fra Ringsaker????

Gunhild Svendstad
 Del

Recommended Posts

Hei!

Mons Nielsen  39 år giftet seg 28. jan. 1854 i Ringsaker med Johanne Johannesdatter 32 år. Mons Nielsen var født på Vestrum men bor på skredshol

. Hun født på Skredsholeie men bor på Jølstadeie. Fedre er Nils Evensen og Johannes Andersen.

Hans foreldre er Niels Evensen og Marie Haagensdatter.

Men jeg er mer usikker på Johanne Johannesdatter sitt opphav. I følge oppgitt alder når hun giftet seg så skal hun være født ca 1822 med far som heter Johannes Andersen.

Jeg finner ei Johanne Johannesdatter f. 11 feb 1820 på skredsholseie med foreldre Johannes Andersen og Ingeborg Pedersdatter. Jeg finner ei datter til på disse  Agnete Johannesdattter f. 12. okt. 1821 Herambseie i Ringsaker. Senere gift med Mons Christensen ( i 1849 i Ringsaker). Disse dro til Amerika i 1859.

Men??? Det store spørsmålet........ hvor ble det av Johannes Andersen og Ingeborg Pedersdatter senere??? Kunne Ingeborg  være den Ingeborg Pedersdattter som døde 02.12. 1821.??

Men giftet Johannes Andersen seg igjen ?? ......og i såfall.....med hvem??

Håper noen kan hjelpe meg med dette !!

Mvh

Gunhild Svendstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Andersen og Ingeborg (Inger) Pedersdatter g. 05.11.1819. Barn: Johanne 1820, Agnethe 1821, Maria 1829 og Berthe 1829. Så Ingeborg døde ikke 1821. Han var 23 og hun 25 ved ekteskap men dette stemmer ikke alltid.

Johannes Andersen dpt. 16.05.1796 Herambseie Foreldre.Anders Nielsen og Ingebor Joensdatter gift 22.04.1794

Ingeborg Pedersdatter er det flere av, 1782 Bergousteie, 1793 Nedreaaseneie og 15.1.1797 Hershougeie Jeg mener da at det er den siste i 1797 som er den rette fordi hennes mor het Berthe  og det siste barnet deres het Berthe. Dessuten har de 2 barn på Hershougeie.. Foreldrene Peder Wernsen og Berthe Thorsdatter gift 19.04.1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hans...og takk for svar.

Jøss så godt å få svar på dette....jeg har grublet en del på dette!!

Av de tre Ingeborg som du har funnet ....så er nok disse de rette ser jeg......  Da er Peder Vernersen sønn til Verner Monsen og Ingeborg Pedersdatter som ryddet og bygde Vernstuen under Hersaugeie da ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider