Gå til innhold
Arkivverket

Nordlandshandler Thomas Jensen Juel

Lena Juel
 Del

Recommended Posts

Du finner et skifte i Skifteprotokoll for Helgeland fra 24. august 1740 efter ungkar Peder Thommesen Juul i Svinvær i Rødøy. Se bok 14, side 892b - mikrofilm HF 1921. Der finner du hele den nærmeste familien oppregnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...

Hei. Nordlandshandler Thomas Jensen Juul f. ca 1630 er min 6 x tipp. Jeg har søkt i det vide og brede, men hvor han stammer fra forblir en gåte.

Jeg kan imidlertid gi opplysninger om hans kone Maren Knudsdatter's foreldre om det skulle være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke konkret informasjon om hvem hans foreldre var - men vil anbefale å leite med utgangspunkt i gården Gjul (nå Gyl)  i Tingvoll, Møre og Romsdal. Jeg ser gjennom noen nettsøk (riktignok ikke primærkilder) at Thomas Jensens sønn Jens Thomesen Juel blei sogneprest på Tingvoll. Gyl er ei bygd i Tingvoll kommune. Han har kanskje søkt tilbake dit slekta kom fra? Andre derfra ser ut til å ha raffinert gårdsnavnet Gjul til slektsnavnet "Juel", se f.eks Erik Pedersen Juel, proprietær og kirkeverge f. Ca 1587 Aukra, Møre og Romsdal d. 1663 Bakken, Gjul, Tingvoll, Møre og Romsdal: Hitterslekt .  Merk også at en "Jenns Jull" tok borgerskap i Bergen i 1607 (jfr Bergen kommune - Borgerboken) . Kanskje en forbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Thomas Johansen. Hei. Jeg har saumfart mange skrifter - de jeg har kommet over - inkludert tingbøker og kirkebøker etc. fra Tingvoll og andre steder i Møre og Romsdal (og Gjul/Gyl teorien er jeg kjent med), men har ikke funnet noe som helst som peker på Thomas Jensen Juels opphav, ikke annet en gjettinger. Det får meg til å tenke at det kan tyde på at han kom fra Danmark, og at Møre og Romsdal teorien er et villspor, det selv om sønnen hans ble sogneprest der.

At "Jenns Jull" tok borgerskap i Bergen i 1607 er interessant i og for seg, men for å ta borgerskap måtte man vel være myndig, og det gjør at han må minst ha vært 20 år i 1607. Thomas Jensen Juel døde i 1701 , og var neppe rundt 114 år gammel da. Det utelukker han som denne "Jenss Jull". Det kan dog muligens være hans far, men det blir spekulasjon.

I mine notater står det at han er født ca. 1630. Dette kan imidlertid ikke stemme - ikke hvis denne opplysningen stemmer: at Tommes Juul i Svinvær var tiltalt for ulovlig vinterleie i 1639.
Hans kone var Maren Knudsdatter (skifte 17. April 1699). Hennes mor var Guri/Guru/Guro Hansdatter. Om henne kan man fortelle:

I 1673 ble en fattig samisk ættet kvinne, Kirsten Iversdatter («Finn-Kirsten»), dømt til døden på Støren etter en omfattende rettergang der hun ble straffet for unnlatelse av kirkegang, hor og omstreiferi. Etter tortur hadde hun tilstått å ha gitt seg til djevelen og øvet trolldomskunst.

Før hun ble henrettet som heks på et bål i Trondheim i 1674, hadde hun også angitt en rekke andre personer som skulle ha drevet med de samme syndene, både fattige og rike. Deriblant Thomas Juels svigermor, enke Guri Hansdatter. Dette var nok et hardt slag for elite-familien Juel og Thomas Juel selv, som hadde opparbeidet seg tillit hos biskopen i Trondheim og slått seg opp som storkar i Nordlandene amt (Nordland og Troms) og tjente store penger på det.

Beskyldningene mot Guri kom opp for retten i 1674 og ble i første instans ledet av underfogden i Trondheim, Jacob Jonsen, som opprinnelig var bøkker (tønne-maker). Han hadde ikke domsmyndighet, men innstilte på at Guri var delaktig i djevelkunst, basert på Finn-Kirstens vitneutsagn. Thomas Juel opptrådte på vegne av svigermoren, og det heter at han kjøpte Guri fri fra arrest ved bestikkelse eller kausjon. Men ryktene om Guri som trollkvinne ble bare forsterket og nådde utover Trondheims grenser. Saken mot Guri endte med frifinnelse for Guri, og underfogd Jonsen ble fjernet fra sin stilling. Dette var en seier for Juel, men han var likevel ikke fornøyd og anket saken til overhoffretten. Han ville ha Jonsen dømt æresløs for på den måten å fri seg fra folkesnakket om ryktene mot Guri. Han vant frem i retten og Jonsen ble dømt æreløs, og han døde kort tid etterpå. Men sladderen lot seg ikke stoppe og tullet heller på seg også utenfor Trondheim. Thomas Juels mange fiender må ha frydet seg over at familien var innblandet i trolldom og samrøre med djevelen.

Da ryktene ble for ille for Thomas, stevnet han en kvinne i som holdt til i Flesnes (Sør-Troms) for lagtinget i Nordland for ryktespredning mot Guri. Dommen gikk i familien Juels favør og kvinnen måtte betale Juel oppreisning og saksomkostninger samt en pengesum til de fattige.

Kilde: https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Povel_Juel

Jeg fant følgende i  Jon. E. Brodahls Trøndersk Personalhistorie Bind 1 - Bryllup og Barnedåp i Vår Frues Kirke 1653 - 1732
11.10. 1662 Thomas Jensen hos Guru sal. Knud Andersens, do.

Dette var sannsynligvis barndåpen til Knud Juel - oppkalt etter Thomas Jensens svigerfar Knud Andersen - da datoen ikke passer med de andre av hans sønners fødselstidsrom.

Og i Bind 2, s. 9 ~ Begravde: 4. 6. 1658: Knud Andersen jord. og al. klok.

Barn av Thomas Jensen Juel og Maren Knudsdatters var:

1. Peder Juel,  d. 1740
2. Knud Juel,  f. 1662 d. 1690
3. Niels Thomassen Juel,   f. Ca 1666, Trondhjem, Sør-Trøndelag  d. 1713 (Alder ~ 47 år)
4. Jens Thomassen Juel,   f. Ca 1667,   d. 9. des. 1727  (Alder ~ 60 år)
5. Jochum Thomassen Juel,   f. 1667, Trondhjem d. 1734, Svinvær, Rødøy (Alder ~ 67 år)
6. Povel Thomassen Juel,   f. Ca 1672, Trondhjem. Henrettet på hjul og steile 8. Mars 1723 i København, Danmark (Alder ~ 51 år) 

Min 5X tippeoldefar er Jochum Thomassen Juel.

Endret av Torbjørn Lund
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XI (1947) er det en lengre artikkel om Povel Juel. Forfatteren, Trygve Sundt, argumenter for at slekten kom fra gården Gyl på Tingvoll.

I NST XIX, fra side 294, om familiene Juul, Cathe, Schytte, Bech, Walsøe, mener L.U. Pedersen at argumentasjonen om herkomst fra Gyl ikke holder. Sistnevnte artikkel er gjengitt i boken "Fra Brønnøys fortid": Fra Brønnøys fortid

En tvist mellom Ermegaard Benkestok og Thomas Jensen om noe odelsgods på Meløya, ble brakt inn for overhofretten. Et innlegg fra TJ er gjengitt i "Slægten Benkestok" side 301-302. Her omtaler han seg som "een fattig Trondhiems Borger". Om han har formulert innlegget selv, kan det vitne om en viss boklig skolering.

Om TJ var fra Danmark ville det kanskje være rart om ikke han selv eller sønnen Povel nevnte det noen gang? Selv om argumentasjonen i NST XI ikke holder, så skal man vel ikke utelukke at TJ allikevel stammer fra Gyl på Nordmøre?

Endret av Leif Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Leif Johannesen - Hei. Jeg utelukker ingenting. Synes imidlertid at det virker litt merkelig at man skulle sette en "fattig Trondhjems Borger" i en såpass fremtredende rolle som Biskopens ombud. En ting er sikkert; fattig var han ikke, selv om han fremstilte seg slik. Danskene var veldig flinke til å sette dansker med tilknytning til adelen til slike posisjoner. Povel hadde noen stormannsgale vyer, og var ikke mindre beskjeden enn at han innyndet seg hos selve kongen i København. Det mener jeg kan tyde på dansk herkomst, selv om den indikasjonen er svak. Vel, de fleste på den tiden som satt i stillinger som embedsmenn så vel på seg selv som "dannemænd", enten de var av norsk eller dansk avstamning, og uansett blir dette bare spekulasjoner. Det er imidlertid et faktum at den teorien om Gjul/Gyl enn så lenge ikke har båret noen frukter, så kanskje man burde begynne å tenke i andre baner om man skulle ha håp om å løse denne gåten. Selv har jeg ingen tro på at det kommer til å skje, men aldri si aldri. Povel Juel hadde skrytt på seg adelig avstamning, noe danskene avfeide som løgn og vrøvl, og det kan tyde på at de faktisk sjekket hans herkomst, så kanskje noe ble notert som kan finnes i danske arkiver i forbindelse med Povel saken, men det er vel høyst tvilsomt.

Endret av Torbjørn Lund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondhjems overformynderprotokoll er det 12/4 1671 innført skifte etter avdøde Laurids Cambvig. Umyndige barn fra siste ekteskap er Christopher 4, Laurids 2 og Jens 15 uker. Disse barna skal være under vergemål etter "Recessen", ved enkens - Anne Christopherdatters - "kiere Svoger Thomes Jensens Inspection".

Jeg antar det må forstås slik at Thomas Jensen må være barnas farbror. Og det var vel ikke mer enn én Thomas Jensen i Trondhjem på denne tiden?

Cambvig må vel være Kamvik, nær Agdenes. Vekslende tinglag og kirkesogn, Ørland, Hitra, Stjørna - jeg er ikke lokalkjent. 

I skattematrikkelen 1647 er det en Lauridtz Kambuig der (side 24).

Kanskje noe å se nærmere på? Utdrag av skiftet står i NST XVI, side 146.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å finne ut noe om dette, men Anne Christophersdatter's svoger betyr jo ektemann til hennes søster, og vi vet jo at Thomas Jensen Juel var gift med Maren Knutsdatter - ikke en Christophersdatter, så da blir det vel heller tvilsomt at dette er den rette Thomas Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svoger kunne være så mangt: svoger — ODS

I skiftet etter Knud Andersen 19. mars 1663 er TJ kalt tilkommende svoger. Spørsmålet er om det var en eller flere ved navn Thomas Jensen i Trh. på denne tiden.

image.thumb.png.f6538eabc98260153f2fb02b594a08f9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenke til Thomas Jensen Juels skifte i 1702. De eldste barna var til stede på egne og med-søskens vegne: 

https://www.digitalarkivet.no/sk20090203400663

Mag. Niels Juel, diakon til Domkirken, Jens Juel pastor til Ytterøens prestegjeld på egen og  Christian Juels side, Jochum Juel på egen og hans tre brødre  Peder, Thomas og Anders Juels samt søsters Birgitha Juels deres vegne.

Så var også på Poul Juels vegne tilstede prokurator Anders Schiøtt.

Har forsket en del på Juul slekten som hadde tilknytning til Gyl på Nord-Møre, og tror ikke at det er noen forbindelse til Nordlandshandleren Thomas Jensen Juels slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider